FIAT 500e
Hoewel deze Fiat 500e zeer sterk lijkt op een Fiat 500 die reeds sinds 2007 dienstdoet, is deze versie van de 500 op een volledig nieuw platform gebouwd.
En geloof me, deze 500e is mede dankzij dat nieuwe platform en gewichtsverdeling nog plezanter om mee te rijden dan de benzine variant.
De versie waar wij mee reden is de nieuwe 500e cabrio uitvoering met een batterij van 42kWh met een vermogen van 118pk die een rijbereik heeft van 320km (WLTP) en een zelfrijdend systeemniveau 2.
Er is ook nog een versie met batterijcapaciteit van 23,8kWh welke 95pk heeft en een actieradius van 180 kilometer.
Die laatste heeft een maximale laadsnelheid van 50 kW terwijl de versie waar wij mee reden een maximale laadsnelheid heeft van 85kW.
Zoals eerder gezegd zie je aan het uiterlijk onmiddellijk dat het een Fiat 500 is. Hij komt in enkele zeer leuke en in het oog springende kleuren, heeft nieuwe LED-koplampen, elektrische deurklinken, het plooiend cabrio dak is voorzien van een “FIAT” print.
Je merkt meteen dat dit een zeer leuke aantrekkelijke stadswagen is.
Hij is net iets groter en breder dan zijn voorganger waardoor hij ook iets aangenamer zal rijden.
Binnenin zie je ook dat ze bij Fiat goed weten waar ze mee bezig zijn.
Wat opvalt is het leuke interieur met een groot aanraakscherm van 10,25 inch welke goed bedienbaar is en ook vlot werkt. Het infotainmentsysteem biedt trouwens ook ondersteuning aan Android Auto en Apple CarPlay.
Verder zijn er onder het infotainmentsysteem knoppen voorzien in plaats van een versnellingspook.
Er zijn binnenin trouwens enkele leuke details terug te vinden die de gebruiker herinneren aan de geboortestad Turijn. Zo is de skyline van Turijn verwerkt in het oplaad vak voor de smartphone en kan je aan de interieurkant van de deurgreep “made in Torino” lezen.
Tijdens onze testritten bleek dat dit een zeer leuke en prettig aanvoelende stadwagen is. Gebouwd voor steden en nu dus mee met de technologie en uitstootregels die in heel veel van die steden geldt.
Van 0-100 km/h in iets van 9 seconden en dat voelt in deze stadswagen best vlot aan.
De wagen voelt gewoon goed aan en je beseft dat de ingenieurs het aan het rechte eind hadden en de Fiat500 voor deze elektrische versie een nieuw platform en koetswerk te geven.
Er zijn verschillende rij-modi voorzien: normaal, Range en Sherpa.
Normaal spreekt voor zichzelf maar bij Range en Sherpa ga je eigenlijk kunnen werken met 1 pedaal “one – pedal driving”. Waarbij je als je het pedaal lost ook onmiddellijk gaat remmen. Dit vergt echter even wat gewenning.
De Sherpa modus gaat de airco en andere niet noodzakelijke elektronica uitschakelen en de snelheid beperken tot 80km/h (tenzij je een kickdown geeft) om nog meer stroom te besparen. Deze modus kan je dus best gebruiken als je merkt dat je rijbereik nipt zal zijn tot je volgende laadpunt.
Onze conclusie van onze testweek in deze stadswagen.
Wij begrijpen volledig waarom dit een van de meest populaire stadswagens is en wij zijn er zeker van dat deze elektrische variant zeker zijn steentje kan bijdragen in die populariteit, hij heeft dan wel een volledige nieuwe samenstelling maar knipoogt nog steeds naar het iconische eerste model van de Fiat 500.
Nadeel van deze 500e is net hetzelfde als alle andere elektrische voertuigen. Zijn aankoopprijs.
De Fiat 500e kan je kopen vanaf €24.900 maar dan heb je de 95pk versie met 23,8 kWh batterij. De 118pk en 42kWh cabrio versie kan je vanaf €31.900 kopen.