Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Cupra Formentor VZ 310pk

Tot voorheen waren de Cupra modellen de hippere sportievere versie van de standaard Seat’s maar daar komt vanaf nu verandering in. De Formentor is het eerst ontworpen model exclusief voor Cupra, deze high performance crossover combineert een specifiek design, tal van innovaties en dynamische rijstijl. De Formentor deelt zijn naam met de mooiste kaap van het eiland Mallorca nl Cap de Formentor, die net zoals de auto sterke lijnen en verfijnde details heeft. Met zijn afwerking in twee tonen is hij een stoere maar compacte SUV.  Als je het profiel bekijkt dan valt zijn sportieve coupélijn meteen op.

Uiterlijk een compleet nieuw model, onderhuids deelt hij zijn genen met de Seat Ateca. Hij is 4,45m lang en 1,83m breed qua hoogte is hij lager dan de Ateca, 1,51m en desondanks de coupélijn is er achterin zeker geen tekort aan hoofd- en beenruimte. De kofferruimte van 450 liter is voor een compact SUV ook ruim genoeg.

Wij konden de 310 pk sterke 2,0-liter viercilinder 4drive VZ versie testrijden, dit is de topversie van de Formentor, goed voor 400Nm aan koppel. Dit gekoppeld aan een 7 traps automaat maakt dat hij van 0 naar 100 km/h sprint in 4,9sec! De 4drive op de Formentor is subliem, het systeem zorgt voor maximale grip onder elke omstandigheden! Afhankelijk van welke drivestand je kiest gaat de Cupra zich aanpassen. De schakeltijden, stuurinrichting en motorpower worden wat scherper als je op de op het stuur aangebrachte Cupra-knop de stand Cupra selecteerd. Het is niet zo dat als je op de Cupra-knop duwt je meteen de meest sportieve instellingen krijgt maar je moet eerst alle verschillende rijmodi doorgaan om zo tot bij de Cupra stand te komen. Het motorgeluid wordt in de Cupra modus merkelijk sportiever! Je merkt wel heel snel dat dit geluid fake is en gewoon door de boxen komt, wel jammer voor zo een sportieve wagen.

Binnenin de Cupra heb je de kuipzetels die uitstekende zijdelingse steun geven en aangenaam zitten. Ze benadrukken ook de sportieve rijstijl van de Cupra doordat de positie heel laag kan ingesteld worden, op die manier krijg je het hot hatch gevoel. Als bestuurder krijg je het cocoon gevoel ook omdat het 12” grote hoge resolutie  infotainmentscherm meer richting de bestuurder gericht is. De bediening gebeurt zo heel vlot en je hebt er ook een perfect zicht op. De menuopbouw vind ik dan wat minder, het is soms lang zoeken eer je de juiste functie gevonden hebt. De ledstrips die in het interieur zijn aangebracht en die van deur tot deur over het dashboard lopen typeren het sportieve design maar zijn ook functioneel. Zo knipperen de strips op de deur rood als dode hoek indicatie. Ook als de deur openstaat dan kleuren ze rood om u hiervoor te waarschuwen!

In het infotainmentsysteem vinden we alle moderne verbindingsmogelijkheden terug zoals Bluetooth, CarPlay (wireless) en Android Auto, dit alles is makkelijk te bedienen via voice en gesture control. Het is wel spijtig dat aangezien Cupra een merk op zich wil zijn, je de wagen in je Bluetooth lijst te zien krijgt als MY SEAT, dit had softwarematig simpel aangepast kunnen worden.

De Cupra Formentor VZ 2.0TSI 310pk is beschikbaar standaard vanaf 47.840€, voor deze som krijg je wel al een rijkelijk uitgeruste wagen die zeker niet zal teleurstellen.

Let the beast GO!!