Eerste test: Opel Astra E

We testten de eerste full electric Opel in de straten van Berlijn en wat voor één! Opel heeft enkele mooie stopplaatsen van Berlijn in de navigatie geplaatst, zo kunnen we zelf eens aanvoelen hoe deze Astra Electric rijdt.
Eerste indrukken, aan de buitenkant is er niets gewijzigd, maar aan een geslaagd concept moet je niets wijzigen. De Astra Electric blijft zijn gedurfde look behouden door zijn Vizor-grill en strakke lijnen. De Astra is gebouwd op het Stellantis-platform, maar heeft toch de afstelling van een Duitse wagen, autobahn proof.
Het vermogen wordt geleverd door een 54kWh lithium-ion accu naar een 115kW/156pk sterke elektromotor. Met een koppel van 270Nm doet deze Astra Electric een spurt van 0 naar 100km/h in 9,2 seconden en heeft hij een topsnelheid van 170km/u. Door het lage gewicht van deze Astra Electric, slechts 1679kg, heeft deze een actieradius van 418 kilometer en een verbruik van 14,8kWh/100km (WLTP). Op het einde van onze testrit in Berlijn, stadsverkeer en autobahn, zaten we aan een verbruik van slechts 12,1kWh/100km. Dit is een zeer goed resultaat als je weet dat ook de airco opstond omdat het 30 graden was die dag.

Trouwens de warmtepomp is standaard voorzien op deze Astra Electric alsook stoel- en stuurverwarming en het Pure Panel Pro dat volledig verglaasd is. Het Pure Panel Pro bestaat uit twee 10-inch schermen dat toegang biedt aan een intuïtief en gebruiksvriendelijk multimedia infotainmentsysteem.
In de wagen zit je nog steeds in de zeer comfortabele AGR-gecertificeerde ergonomische Sport Active-stoel. Dankzij de talrijke geluid reducerende maatregelen is het comfortniveau bijzonder hoog in deze wagen. Voor de veiligheid kan je optioneel de Intelli-Drive 2.0 systeem, wat voor het eerst beschikbaar is bij Opel, verkrijgen. Het integreert talrijke elektronische assistenten en combineert ze met halfautomatisch wisselen van rijstrook en intelligente snelheidsaanpassing.
Optioneel kan je de Pixel Intelli-Lux LED-verlichting nemen, dit verhoogd niet alleen het comfort voor jou maar ook voor je tegenligger.

De Astra Electric kan in minder dan 30 minuten worden opgeladen tot 80% bij een snel laadstation van 100kW DC. Standaard wordt Astra geleverd met een driefasige 11kW boordlader die je makkelijk kwijt kan in de koffer van 352liter, met de achterbank neergeklapt wordt dit zelfs 1268liter.
Vind je dit nog niet groot genoeg dan moet je niet lang wachten want dit jaar stelt Opel ook nog de Astra Sports Tourer Electric voor, de eerste volledig elektrische stationwagon!
PLUS
Verbruik (heel aangenaam verast!)
Design (binnen en buiten)
Uitrusting (prijs is nog niet gekend)
MIN
- Gaspedaal respons

Toyota ontwikkelt nieuw brandstofcelsysteem voor waterstof
Toyota ontwikkelt nieuw brandstofcelsysteem voor waterstof Toyota Motor Corporation heeft vandaag aangekondigd dat het een nieuw brandstofcelsysteem (FC), het derde generatie brandstofcelsysteem (3rd Gen Fuel

Volkswagen ID. Buzz Pro LWB
Volkswagen ID.Buzz Pro LWB We hebben er even moeten op wachten, maar hier is hij dan, de Volkswagen ID.Buzz Pro LWB, een hele mond vol,

Volvo EX30 Cross Country
Volvo EX30 Cross Country Zweden is onze thuis. Diepe meren, eindeloze bossen, geweldige bergketens, enkele van de strengste winters ter wereld – en enkele van

Mercedes-Benz Museum trok nooit zoveel bezoekers als in 2024
Mercedes-Benz Museum trok nooit zoveel bezoekers als in 2024 Nooit eerder kwamen er zoveel bezoekers in één jaar: met 882.422 gasten is 2024 voor het

Mercedes-Benz G500
Mercedes-Benz G500 De Mercedes-Benz Geländewagen 500, G500, enfin de G-wagon heeft heel weinig introductie nodig. De toch wel iconische G500 nam in 2023 spijtig genoeg

De nieuwe Ariya NISMO
Ariya NISMO: De benchmark voor emissieloze sensatie De nieuwe Ariya NISMO brengt de sensatie van NISMO naar het elektrische tijdperk, met respect voor het rijke