Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Eerste test : Lancia Ypsilon BEV & MHEV

Lancia is back, we kunnen er de laatste tijd niet meer naast kijken, Lancia is fors bezig met zijn terugkomst in de Belgische markt, een belangrijke stap vooruit in Lancia’s Renaissance Plan. Na Italië is België samen met Nederland de eerste markt waar na 10 jaar afwezigheid buiten Italië, de Ypsilon terugkeert.

Lancia presenteert ons in Turijn de volledige line-up van de New Lancia Ypsilon, zowel de BEV als de MHEV, de eerste auto in het nieuwe tijdperk van het merk.

Beginnend met de New Ypsilon, als instap in de wereld van Italiaanse elegantie; New Ypsilon LX, het topmodel en een waar statussymbool; en tot slot YPSILON EDIZIONE CASSINA, een manifest op het gebied van comfort en verkrijgbaar als limited edition van 1906 stuks.

De nieuwe Lancia Ypsilon vertelt vier verhalen: rijeigenschappen, in termen van wegligging, wendbaarheid, comfort en rijplezier; state-of-the-art technologie, altijd eenvoudig en intuïtief, in perfecte Lancia-stijl, in naam van welzijn, veiligheid en connectiviteit aan boord; elektrificatie, met een auto waarvan de 100% elektrische versie garant staat voor uitstekende prestaties, uiterste efficiëntie en de beste actieradius en oplaadtijden in zijn klasse; en tot slot de elegantie die kenmerkend is voor de mooiste Lancia’s ooit, met een tijdloze stijl, geïnspireerd door het verleden en tegelijkertijd eigentijds. 1 auto, 4 statements!

Gedurfd design

De nieuwe Ypsilon is de eerste Lancia die de Lancia Pu+Ra HPE designtaal meekrijgt, een design met krachtige lijnen die het verleden maar ook de toekomst van Lancia kenmerken. De voorkant van de Nieuwe Lancia Ypsilon herinnert aan de historische Lancia grille, de ‘kelk’, met drie LED balken, de ronde LED koplampen bevatten zowel vooraan als achteraan de letter Y, een eerbetoon aan de rallylegende de Lancia Stratos. Door dit unieke en gedurfde design onderscheidt hij zich moeiteloos van gelijkaardige modellen uit de Stellantis groep.

Er zijn zes kleuren beschikbaar voor de eerste twee uitrustingsniveaus, naast de tweekleurige varianten die worden gekenmerkt door hun combinatie met een zwart dak: Grigio Granito, Nero Ardesia, Bianco Marmo, Blu Lancia, Verde Giada, Oro. De LANCIA YPSILON EDIZIONE CASSINA heeft daarentegen alleen de exclusieve Blu Lancia kleur, een iconische kleur in de traditie van het merk.

Premium ambities

Net zoals aan de buitenzijde wil men bij Lancia zich aan de binnenzijde ook onderscheiden en de klant een premium beleving aanbieden in een B-segment wagen. Hiervoor gingen ze in zee met Cassina, deze ontwerper van meubilair zorgt ervoor dat je in het interieur van de Lancia het woonkamergevoel krijgt. Het is belangrijk dat alles klopt, de kleuren, de materialen om tot een aangenaam geheel te komen met een aangename look en feel met Italiaanse elegantie. De koffietafel benadrukt nog eens het huiskamergevoel en creëert daardoor ook extra opbergruimte eronder. Door onderandere het gebruik van marmer poeder kon men tot duurzame materialen komen voor de afwerking van het dashboard. En ook al staken ze bij Lancia merkelijk veel moeite in het ontwerpen van een premium interieur toch zijn er delen op de middenconsole die heel krasgevoelig zijn.

S.A.L.A., een virtuele en intelligente interface, wat ook in het Italiaans woonkamer betekent, maar in dit geval staat het voor Sound Air Light Augmentation, een infotainmentsysteem dat de audio-, klimaatregelings- en verlichtingsfuncties samenbrengt. De bestuurder en passagiers kunnen dus de omgeving van het interieur aanpassen met slechts één druk op de knop.

Pittige BEV, gematigde MHEV

Onder de Italiaanse zon in Turijn kregen we de mogelijkheid tot een korte kennismaking met beide aandrijflijnen.

De 100% elektrische Ypsilon met een 156 pk/115 kW sterke motor en een 51 kWh batterij zorgt voor een pittige en sportieve rijbeleving. Het is een aandrijflijn op het CMP platform die we ondertussen al wel vaker gezien hebben binnen het Stellantis concern maar bij Lancia krijgt de Ypsilon een extra 24mm spoorbreedte. Hierdoor wordt hij merkelijk baanvaster bij een sportief rijgedrag terwijl het sportieve niet de bovenhand gaat nemen inzake comfort, het blijft comfortabel rijden in de nieuwe Ypsilon.

Met een elektrisch verbruik tussen 14,3 en 14,6 kWh per 100 km biedt de Ypsilon dan ook een acceptabel rijbereik van 403km WLTP. Maar misschien lag het aan onze sportieve rijstijl en de fun die deze aandrijflijn biedt dat ons verbruik net wat hoger lag dan opgegeven…

De MHEV-versie van de Ypsilon is een hybride motor van de laatste generatie, met een cilinderinhoud van 1,2 liter, 3 cilinders en 100 pk (74 kW) en hybride 48V-technologie, gekoppeld met een zestraps e-DCT automatische transmissie. Hij krijgt een topsnelheid van 190 km/u, een acceleratie van 0 naar 100 in 9,3 seconden en emissies tussen 103 en 104 g/km in de WLTP-cyclus. Zo is de nieuwe Ypsilon in staat om 25% van zijn actieradius elektrisch te rijden. Maar het is een aandrijflijn die niet meteen het premium gevoel bij de Ypsilon versterkt, ideaal in stadsomgeving maar met wat gematigde prestaties erbuiten. Het verbruik van 4,6 l/100 km spreekt dan wel weer in zijn voordeel.

Middenklasse prijs en leasing aanbod

De Nieuwe Lancia Ypsilon met hybride motor begint met de prijs van € 24.000. Voor de 100% elektrische versie begint de catalogusprijs bij € 34.500. Hij is momenteel al te configureren en te bestellen via de website van Lancia.be. Voor beide motoren kunnen klanten profiteren van een financieringsaanbod in samenwerking met Stellantis Financial Services, met maandelijkse termijnen van € 229 gedurende 59 maanden. Aan het einde van de financieringsperiode kunnen klanten hun auto houden door het saldo te betalen, dat varieert per uitrustingsniveau, of de auto aan het einde van de contractperiode inleveren of vervangen.

    PLUS

  • uniek design

  • elektrische aandrijflijn

  • premium interieur

    MIN

  • SALA hub weerkaatst licht van buitenaf in de voorruit (bvb in tunnels)

  • krasgevoelige delen binnen en buiten

  • Bruikbaarheid SALA assistent