Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

DS 9 E-Tense 4x4 360

Wat kunnen we verwachten als een avant-gardistisch merk zoals DS al hun “savoir-faire” van luxe, verfijning en rijdynamiek bundelt in hun vlaggeschip, de DS9? Dan krijg je een verfijnde en elegante berline vol met technologie om hun klanten altijd van een first-class ride te laten genieten.

Deze forse berline van 4,93m werd voor het eerst voorgesteld op de Geneva Motor Show in 2020. En voor de motorisaties deden ze beroep op de expertise van hun Formule E team, deze ontwikkelde 2 geëlektrificeerde motoren. De DS 9 krijgt zo de E-Tense 250 of de E-Tense 4×4 360 onder de motorkap, beiden zijn plug-in motoren.

Elegantie primeert

Vooraan herken je meteen de kenmerken van DS Automobiles, de grote grille en de DS wings maken hem al van ver zeer herkenbaar. De DS Led Vision koplampen met draaiende kristallen ledprojectors dienen als eyecatcher en zorgen voor een elegante look. Onze testversie in de Rivoli+ uitvoering was voorzien van DS-performance logo’s en een chrome strip over de motorkap, DS performance remklauwen en 20” gote velgen. Dit om ook de sportievere kant te benadrukken van de DS9.

Achteraan krijg je de specifieke DS verlichting met de gekende detaillering en 2 “sier” uitlaatstukken. De pinkers die subtiel ingewerkt zijn in de achterste stijl, zijn een knipoog naar de DS uit 1955. Al deze kenmerken maken van de DS9 een luxueuze, elegante, klassevolle berline die de nodige sportiviteit uitstraalt en zo de concurrentie perfect aankan binnen zijn premiumsegment.

Gedetailleerd interieur

Het interieur van deze DS9 is tot in detail uitgewerkt, met zorgvuldig gekozen materialen die aangenaam aanvoelen en er heel mooi uitzien. Bijna nergens in de wagen vind je harde plastics terug en dat is wel een groot pluspunt. Het met leder beklede dashboard straalt pure luxe uit, de degelijk uitgewerkte knopjes in het interieur zijn wel niet altijd even praktisch geplaatst. Wil je je vensters opendoen dat went maar is niet zo logisch gezien dit verwerkt zit in de middenconsole.

Da analoge klok die tevoorschijn komt als je de wagen start zijn zoals de nappalederen comfortzetels met het armbandmotief dan weer heel leuke details.

Hierin kan je van koeling, verwarming maar vooral ook van massage genieten in alle stilte dankzij een goed akoestisch geïsoleerd interieur. Achterin is de ruimte ook royaal, zoals je kan verwachten van een wagen van bijna 5 meter. De Cristal Pearl kleur van onze testwagen past ook zeer goed bij de klasse uitstraling die DS brengt.

Technologische laagvlieger

De infotainment is toch wel een bron van ergernis, de bediening verloopt stroef en traag, de menu’s zijn niet intuïtief en gebruiksvriendelijk opgebouwd waardoor je veel handelingen moet doen voor een soms simpele bediening. Het  infotainmentscherm is duidelijk en groot maar tijdens CarPlay weergave slechts voor de helft gevuld. De connectie van de CarPlay gebeurt ook nog steeds via de kabel. De kwaliteit van de achteruitrijcamera weergave mist ook wat detail en kan een upgrade gebruiken. Wel goed dat er voor veel bedieningen nog fysieke knoppen voorzien zijn, de opstelling ervan is dan weer iets anders. Gewoon een simpele fysieke bediening van de verwarming, hoe makkelijk zou het kunnen zijn…

De geluidsbeleving met het Focal geluidssysteem is echt zoals het hoort, een mooie volle klank, dankzij de 14 Focal Electra speakers en de 515W aan vermogen.

Vlotte aandrijflijn

Het is een vlotte performante Hybride aandrijflijn die op sommige momenten nog wat harmonie en snelheid mist in het schakelen tussen de beide motoren. Deze 360pk sterke 4×4 aandrijflijn kennen we ook uit de Peugeot 508 PSE.

De 1.6 Puretech benzinemotor van 200pk wordt geassisteerd door een 110pk sterke elektromotor in de voorversnellingsbak en een 113pk sterke op de achteras, goed voor een systeemvermogen van 360pk en 520Nm. Een geheel dat ervoor zorgt dat deze bijna 2 ton zware DS9 in 5,6 seconden de 100km/h bereikt en is begrensd op 250km/h.

De elektromotoren worden in de 360pk versie gevoed door een 11,9kWh batterij die voor een theoretisch rijbereik zorgt van rond de 47km. In praktijk kwamen we uit op 30km. Puur elektrisch kan er tot 140km/h gereden worden. Ga je voor de lichtere 250pk versie dan krijg je wel een iets grotere batterij van 15,6kWh en natuurlijk ook een groter rijbereik.

Het EMP2 platform werd voor de DS9 E-Tense 360 wat anders aangekleed, zo krijgt deze voor en achterassen met bredere banden en een versterkt remsysteem. De DS Active Suspension zorgt voor een zo aangenaam mogelijk rijcomfort, een camera achter de voorruit scant de weg en past de demping van de veren hieraan aan. Echt heel comfortabel is de DS9 niet, hij geeft eerder toe aan zijn sportieve kant en is daardoor iets harder afgeveerd. Maar dat maakt dat hij in de bochten miniem gaat overhellen en dat is dan ook weer een groot pluspunt.

Wat moet dat kosten?

Wel de goedkoopste versie die je kan configureren van de DS 9 is de E-Tense 250 PERFORMANCE Line + met Platinium Grijs en Zwart Alcantara® interieur voor 62.050€. De DS9 Rivoli+ E-Tense 4×4 360 versie die wij test reden start vanaf 75.400€.

 Conclusie

 Deze DS9 is misschien wel 1 van de grootste berline uit het Franse segment en eentje dat zich richt op luxe en kwaliteit. DS drukt daarmee zonder twijfel zijn stempel in het premiumsegment. Met een rijdynamiek die sportief maar luxueus is maar waar toch de kleine imperfecties van de performante aandrijflijn merkelijk voelbaar zijn. Technologisch gaan ze bij DS nog een inhaalbeweging moeten maken in vergelijking met de Duitse concurrenten zeker als je prijzen vergelijkt. Met de DS9 haal je een Franse klassebak in huis die met de grootste verfijning is afgewerkt maar met een stevig prijskaartje.

    PLUS

  • Afwerking interieur
  • Comfort zetels
  • DS uitstraling
  • Interieurruimte

    MIN

  • Geen draadloze CarPlay
  • Gebruik infotainment
  • Plaatsing knoppen in interieur
  • Prijs aan de hoge kant

Volvo zegt diesel vaarwel

Volvo zegt diesel vaarwel Op een bewolkte donderdag begin februari bouwden onze collega’s in Gent hun laatste dieselauto, een V60. En onlangs zag onze fabriek

Lees verder »

Nieuwe ID. Buzz GTX

De nieuwe ID. Buzz GTX Volkswagen Commercial Vehicles blijft het ID. Buzz-gamma uitbreiden. De ID. Buzz Pro2 en ID. Buzz Cargo (150 kW/204 pk) krijgen nu

Lees verder »

Nieuwe PEUGEOT E-5008

Nieuwe PEUGEOT E-5008 PEUGEOT wil een 100% elektrisch merk worden en blijft zijn gamma uitbreiden om aan alle eisen van de klanten te voldoen.  De

Lees verder »

Smart #1 Brabus

Smart #1 Brabus De Smart (Swatch Mercedes ART) die we sinds 1998 in geuren en kleuren op onze wegen vinden maakte destijds niet meteen een

Lees verder »

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ De combinatie van de 3,0 liter zescilinder lijnmotor en de permanent bekrachtigde synchrone elektromotor zorgt voor een maximum systeemvermogen van

Lees verder »