Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Škoda Superb

  • Keuzevrijheid voor klanten: de vierde generatie van Škoda’s ICE-vlaggenschip zal verkrijgbaar zijn als hatchback en als breakversie Combi
  • Voortbouwen op beproefde troeven: verdere designverfijningen omvatten Škoda’s vernieuwde designtaal en omvatten de nieuwe ledmatrixkoplampen met 40 procent meer lichtopbrengst
  • Streven naar klantgerichtheid: een nieuw en nog intuïtiever interieurconcept met Škoda Smart Dials, een overzichtelijk design en duurzame materialen
  • Efficiëntere aandrijflijnen: drie benzinemotoren, twee diesels en een verbeterde plug-inhybride met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer, plus voor het eerst een mildhybride
  • Verbeterde veiligheid: veel nieuwe, innovatieve en verbeterde veiligheids- en rijhulpsystemen

De vierde generatie van de Škoda Superb bouwt voort op de troeven van zijn voorganger en biedt een nog verfijnder design, meer ruimte en comfort, en state-of-the-arttechnologie. Met de nieuwe Škoda Superb hebben klanten opnieuw de keuze tussen een breakversie Combi en een hatchback. Een nieuwe gammastructuur met zeven Design Selections biedt tal van duurzame oplossingen, zoals stoffen gemaakt van 100 procent duurzame materialen. Tegelijkertijd zorgen de innovatieve Škoda Smart Dials en een nieuw interieurconcept met een vrijstaand 13-duims infotainmentscherm voor nog meer gebruiksgemak. Het interieur heeft een strakke en ruimtelijke look. Škoda heeft zijn aandrijflijnen andermaal geoptimaliseerd voor nog meer efficiëntie. Er is keuze uit drie benzinemotoren met vermogens van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk) en twee diesels met 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk). Daarnaast omvat het gamma een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn die exclusief is voor de break Combi, evenals een volledig nieuwe mildhybride versie. Innovatieve rijhulpsystemen zoals Turn Assist en Crossroad Assist maken hun debuut in de Superb.

Klaus Zellmer, voorzitter van de raad van bestuur van Škoda Auto, zegt: “De Superb is al meer dan 20 jaar de vaandeldrager van Škoda’s ICE-gamma. Ook in zijn vierde generatie zal hij dat blijven, met een nog verfijnder, sculpturaal design, een uitmuntende ruimtelijkheid en baanbrekende technologie. Verdere aandrijvingsoptimalisaties en een verbeterde stroomlijn zorgen voor nog meer efficiëntie. We hebben de plug-inhybride aandrijflijn helemaal from scratch opnieuw ontworpen en ze biedt nu een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. Het volledig nieuwe interieur is nog ergonomischer en omvat een voorbeeldige hoeveelheid duurzame materialen. Last but not least zullen we de Superb blijven aanbieden als hatchback en als breakversie Combi, wat onze klantgerichtheid perfect weerspiegelt.”

De vaandeldrager van Škoda’s ICE-gamma tilt welbekende troeven naar een hoger niveau

Met de volledig nieuwe vierde generatie zet Škoda opnieuw maatstaven op het gebied van design, ruimte, comfort en veiligheid. Verdere verfijningen op design- en stroomlijnvlak hebben het brandstofverbruik verlaagd en tegelijkertijd de prestaties verbeterd. Drie moderne TSI-benzinemotoren, waaronder één met mildhybridetechnologie, twee diesels en een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer volgens de WLTP-cyclus, leveren vermogens van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk).

De topversies van het benzine- en dieselgamma worden geleverd met vierwielaandrijving. Alle aandrijflijnen in de nieuwe Superb zijn standaard gekoppeld aan een DSG-automaat. Bovendien zorgen tal van nieuwe en verbeterde rijhulpsystemen voor nog meer veiligheid en comfort. De aanzienlijk helderdere ledmatrixkoplampen van de nieuwe generatie en DCC Plus maken hun debuut in de Superb.

Nieuw en ruimtelijker interieurconcept, een overzichtelijk design en intuïtieve bediening

De vierde generatie van de Superb wordt gekenmerkt door een sculpturaal koetswerkdesign en een nieuwe, achthoekige Škoda-grille. Het volledig nieuwe interieurconcept omvat een vrijstaand infotainmentscherm tot 13 duim. De schakelhendel is verplaatst naar de stuurkolom, wat plaats vrijmaakt voor een handige, overzichtelijke en veel ruimere middenconsole. Een andere primeur voor de Superb is het optionele head-updisplay.

De nieuwe Škoda Smart Dials bieden snelle en intuïtieve toegang tot tal van voertuig- en infotainmentfuncties. Bovendien maakt de gloednieuwe Superb gebruik van de nieuwe gammastructuur met Design Selections, die voor het eerst werd geïntroduceerd met de Enyaq. Die biedt zowel thematische optiepacks als afzonderlijke opties. Nieuw zijn onder andere een Phone Box met inductieve 15W-snellaadfunctie en gelijktijdige smartphonekoeling, en de rugvriendelijke Ergo-stoelen met tien pneumatisch gestuurde massagekussens. De elektrisch bedienbare bagageafdekking in de break Combi is een van de vele nieuwe (en in totaal 28) Simply Clever-functies.

Martin Jahn, Škoda Auto-bestuurslid voor Sales & Marketing, zegt: “De Superb pakt al meer dan twintig jaar uit met de expertise van Škoda op het gebied van technologie en design. Met typische troeven zoals functionaliteit en ruimtelijkheid, die nu geassocieerd worden met het hele modellengamma van ons merk, valt de Superb uitzonderlijk goed in de smaak bij klanten over de hele wereld. De nieuwe, vierde generatie bouwt voort op deze sterke punten en tilt ze naar een hoger niveau, waardoor hij een perfecte metgezel is voor alledaagse ontdekkingsreizigers. Door de vierde generatie van de Superb als hatchback en breakversie Combi aan te bieden zorgen we ervoor dat we perfect tegemoetkomen aan de individuele behoeften van al onze klanten.”

Succesverhaal van meer dan twee decennia en drie modelgeneraties

De Škoda Superb werd gelanceerd in 2001 en sindsdien zijn meer dan 1,6 miljoen exemplaren van de band gerold. De Superb wordt geproduceerd in Kvasiny (Tsjechië), Solomonovo (Oekraïne), Aurangabad (India) en Nanjing (China). In de loop van meer dan twee decennia heeft hij talloze internationale onderscheidingen en prijzen gewonnen. Meer dan 30 daarvan waren alleen al in 2016 voor de derde Superb-generatie, waaronder de Red Dot Award voor uitmuntend productdesign voor de break Superb Combi.

Tussen 2001 en 2008 leverde Škoda in totaal 137.000 voertuigen van de eerste generatie af. Van de tweede generatie werden van 2008 tot 2015 in totaal 618.000 exemplaren verkocht. In 2009 bood Škoda voor het eerst een breakversie van de Superb aan. De derde Superb-generatie werd gelanceerd in 2015 en tot op heden zijn er in totaal 845.000 exemplaren van geproduceerd. De grootste Europese markten voor de derde generatie van de Superb waren Duitsland met 153.222 voertuigen (tot en met september 2023), Tsjechië (61.479 voertuigen) en het Verenigd Koninkrijk (57.054 voertuigen).