De nieuwe Jeep® Avenger: 100% elektrisch
Vandaag op de 2022 Mondial de l’Automobile van Parijs onthulde het merk Jeep® de volledig nieuwe Jeep Avenger, de allereerste batterij-elektrische auto (BEV) van het merk.
De compacte Jeep Avenger is het speerpunt van de introductie van een portfolio van volledig elektrische, prestatiegerichte voertuigen voor Europa en is een belangrijk onderdeel van de wereldwijde elektrificatiestrategie van het merk om wereldleider te worden op het gebied van zero-emissie SUV’s.
De Avenger is vanaf de basis ontworpen en gebouwd als een echt Jeep-voertuig en verwerkt het DNA van Jeep in een compacte SUV met een unieke combinatie van capaciteiten, stijl, functionaliteit en technologie om te voldoen aan de behoeften van de steeds geconnecteerde klant.
“De nieuwe Jeep Avenger is een belangrijke mijlpaal voor het merk, aangezien het de eerste is in een portfolio van volledig nieuwe Jeep BEV’s die in Europa worden geïntroduceerd,” aldus Christian Meunier, CEO van het merk Jeep. “Hij biedt de capaciteiten van het merk Jeep op maat van de Europese markt en op het Autosalon van Parijs laten we zien waarom het een uitstekend volledig elektrisch alternatief is van het merk Jeep voor de huidige spelers in het B-SUV-segment.”
De nieuwe Avenger wordt geproduceerd in de uiterst efficiënte Stellantis-fabriek in Tychy, Polen, en is standaard uitgerust met SelecTerrain en Hill Descent Control, die samen met de uitzonderlijke aanloop- en afloophoeken en de bodemvrijheid van het voertuig indrukwekkende niveaus van capaciteiten in het segment brengen.
Op het vlak van elektrificatie beschikt de Jeep Avenger over een nieuwe generatie 400-volt elektrische aandrijving die een nieuwe elektrische motor en batterij combineert.
Met een Mode 4 100-kW DC-kabel aangesloten op een openbare snellader is drie minuten opladen voldoende om een reisafstand van 30 kilometer af te leggen. Evenzo zijn 24 minuten voldoende om de batterijen van 20 tot 80 procent op te laden.
De missie van de nieuwe Avenger in Europa
De nieuwe Avenger is ontwikkeld met de specifieke behoeften van Europese klanten in gedachten en is een compacte SUV die met een lengte van slechts vier meter is gepositioneerd in het groeiende B-SUV-segment, qua volume het op één na grootste van Europa.
Tegen 2023 zal het B-SUV-segment naar verwachting een jaarlijks totaal van 2,2 miljoen verkopen bereiken, wat neerkomt op één op de vijf in Europa verkochte voertuigen. De nieuwe Avenger wordt gepositioneerd onder Renegade om het aanbod van het merk Jeep in het B-SUV-segment aan te vullen.
“De Jeep Avenger is de eerste zero-emissie SUV van het merk Jeep,” aldus Antonella Bruno, hoofd van Jeep Europe bij Stellantis, “Het wordt de nieuwe instap in de Jeep line-up en stelt ons in staat om ons SUV-aanbod te completeren en we verwachten dat het tegen 2024 het best verkopende model in ons portfolio zal zijn.” De Avenger voegt een nieuw niveau van elektrificatie toe aan ons aanbod en betekent een nieuwe stap in de evolutie van het merk Jeep.”
“Jeep Avenger is emotioneel, leuk, cool en onderscheidt zich van de massa,” voegde ze eraan toe.
De Jeep Avenger staat begin volgend jaar in de showrooms, maar klanten kunnen nu al de exclusieve 1st Edition reserveren, een aantrekkelijke, volledig uitgeruste versie die op de meeste Europese markten verkrijgbaar is tegen een maandelijkse betaling van €249. Klanten hebben toegang tot de voorreservering op https://bethefirst-nl.jeep.be/
Dit maakt hem tot een waardevolle en aantrekkelijke keuze voor wie een nul-emissie alternatief zoekt voor het merk Jeep, weg van de meer traditionele spelers in het segment. De nieuwe Jeep Avenger wil zijn klantenbestand verbreden door zich te richten op mensen met een actieve levensstijl die op zoek zijn naar een modern, krachtig design, compacte afmetingen en een ruim interieur.
Een volledig nieuwe elektrische aandrijflijn
De Jeep Avenger heeft een nieuwe generatie elektrische aandrijving die een nieuwe elektromotor en batterij combineert.
Dankzij het hoge vermogen en koppel en de specifieke kalibratie van de elektrische aandrijflijn biedt de nieuwe Avenger compromisloos rijplezier op de weg en in het terrein.
De tweede generatie 400-volt elektrische aandrijflijn is de eerste die wordt geïntroduceerd door Emotors, een joint venture tussen Stellantis en Nidec Leroy-Somer Holding. Hij levert 115 kW of 156 pk en een maximumkoppel van 260 Nm.
Het nieuwe 54 kWh batterijpakket, eveneens geproduceerd door Stellantis, biedt een hoge energiedichtheid en een uitstekende verhouding tussen nominale en bruikbare energie. Het accupakket bestaat uit 17 modules en 102 cellen met lithium-ion NMC 811-chemie en biedt een actieradius van 400 km in de WLTP-cyclus, die 550 km wordt in de stadscyclus.
De batterij, die meer dan 2 miljoen kilometer is getest, is uiterst compact, niet opdringerig en bevindt zich onder de voor- en achterbank en de middentunnel. Bovendien wordt hij beschermd door een grote bodemvrijheid en bodemplaten voor off-road rijden.
Het opladen van de nieuwe Avenger is uiterst eenvoudig. Met een Mode 4 100kW DC-kabel aangesloten op een openbare snellader is drie minuten opladen voldoende voor een rit van 30 km; of 24 minuten om de accu’s van 20 tot 80 procent op te laden.
Aangezien Europese klanten gemiddeld 30 km per dag afleggen, is het waarschijnlijk dat het voertuig meerdere dagen kan rijden voordat het weer moet worden opgeladen. Met een 11 kW Mode 3 AC-kabel aangesloten op een Wallbox of openbaar station is het daarentegen mogelijk om in 5,5 uur te laden (van 0 tot 100%).
Belangrijkste capaciteiten
Een van de belangrijkste pijlers van een Jeep SUV zijn de capaciteiten, die nu ook een groenere aanpak omvatten met 4xe plug-in hybride technologie en nu volledig elektrische aandrijflijnen.
De nieuwe Avenger is de eerste Jeep met voorwielaandrijving die standaard is uitgerust met Selec-Terrain® en Hill Descent Control, die samen met de indrukwekkende aan- en afloophoeken en bodemvrijheid van de auto een referentie in het segment vormen.
Het Selec-Terrain®-systeem biedt zes standen: ‘Normaal’ voor dagelijks rijden; ‘Eco’ om de actieradius te verbeteren; ‘Sport’ voor meer rijplezier; ‘Sneeuw’ voor maximale tractie op ijzige wegen of paden; ‘Modder’ om de prestaties in modder te optimaliseren en de grip te verbeteren; en ‘Zand’ om het risico van vastlopen op zandgrond te beperken.
De architectuur van het voertuig bereikt het hoogst mogelijke niveau van compactheid zonder afbreuk te doen aan de onderscheidende kenmerken van het merk Jeep.
De nieuwe Avenger is slechts 4,08 meter lang, 16 centimeter korter dan de Renegade. Zijn overhangen voor en achter zijn kort, wat zijn proporties versterkt. Bovendien wordt zijn aanwezigheid op de weg versterkt door grotere wielen dan men zou verwachten van een auto van dit formaat.
Dankzij de combinatie van korte overhangen en grote wielen biedt de Avenger de beste bodemvrijheid in zijn klasse (200 mm), evenals uitzonderlijke aanloop- (20°), uitbreek- (20°) en vertrekhoeken (32°), die essentieel zijn voor terreinrijden, maar ook nuttig zijn in de stad, bijvoorbeeld bij het beklimmen van een steile parkeerplaats.
Hedendaags Jeep design
De Avenger volgt een “designbenadering” en biedt een moderne interpretatie van Jeep-design in een compact pakket. De voorkant van de auto is voorzien van de iconische grille met zeven sleuven, een authentiek merkkenmerk van Jeep dat is geëvolueerd van een verticaal naar een meer horizontaal patroon voor functionele efficiëntie.
De gebogen grille is voor de koplampen geplaatst om deze bij een botsing te beschermen. De gewelfde spatborden, een ander klassiek Jeep-designelement, geven een gevoel van kracht en robuustheid en zorgen voor een solide, imponerende aanwezigheid op en naast de weg.
Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door klassieke trapeziumvormige wielkassen, ontworpen om de wielloop te maximaliseren voor maximale bewegingsvrijheid. Het voertuig is uitgerust met grote, robuust ontworpen 18-inchwielen met diamantafwerking, gemonteerd op banden met een diameter van 690 mm. Het silhouet is zorgvuldig ontworpen om de aerodynamische efficiëntie te maximaliseren en een gevoel van dynamiek over te brengen, versterkt door een zwevende C-stijl, een bekend kenmerk van het huidige gamma.
Aan de achterzijde is het voertuig voorzien van signaallampen die geïnspireerd zijn op de klassieke X-vormige benzinebus. Deze “X” is een terugkerend kenmerk van het assortiment. Deze ‘X’ is een terugkerend thema binnen en buiten via de ‘X-Camo’, een motief dat het begrip ‘camouflage’ combineert met de letter ‘X’.
360 graden bescherming
Om de schade te beperken die wordt veroorzaakt door botsingen bij lage snelheid, die ongeveer 70 procent van alle aanrijdingen in Europa uitmaken, is de nieuwe Avenger uitgerust met remplaten, 360-gradenbekleding en beschermde verzonken koplampen.
Met deze specifieke voorzieningen kan een klant de potentiële kosten van ongevalschade naar schatting met ongeveer €1.000 verminderen. Meer bepaald zijn de voorste koplampen verzonken en hoog geplaatst om bescherming te bieden bij een botsing bij lage snelheid. Bovendien zijn de nieuwe zijplaten van de SUV gemaakt van een in kleur gegoten polymeer.
Dit betekent dat als er krassen op komen, de schade niet zichtbaar is. Bovendien is de bekleding op de meest blootgestelde plaatsen, zoals de deuren, nog hoger om extra bescherming te bieden.
Functionele en ruime interieurs
Het interieur van de volledig nieuwe Jeep Avenger zet het principe van “design to function” voort. Het strakke, robuuste interieurontwerp, verankerd door een strak instrumentenpaneel, is geïnspireerd op de geschiedenis van het merk Jeep, met name de Jeep Wrangler.
Eenmaal in de auto wordt het oog onmiddellijk getrokken naar het bovenste deel van het dashboard, waar zich een enkele horizontale “cluster” van functies bevindt, waaronder alle ventilatieopeningen, de omgevingsverlichting en een centraal geplaatst 10,25-inch touchscreen dat zichtbaar is voor zowel de bestuurder als de passagier. Het onderste deel van het dashboard wordt gekenmerkt door een wijd open opbergruimte.
De nieuwe Avenger heeft unieke details voor deze autoklasse, zoals elektronisch verstelbare lederen stoelen met massagefunctie, meerkleurige sfeerverlichting die de ogen tijdens het rijden ‘s nachts minder belast, en een groot zonnedak (beschikbaar in een later stadium). De zijlichten van het voertuig blijven zichtbaar wanneer de achterklep wordt geopend, voor extra bescherming en veiligheid.
De middenconsole is ook ontwikkeld om de bruikbare ruimte voor bestuurder en passagier te maximaliseren, met in totaal 34 liter opbergruimte voorin, een indrukwekkend cijfer gezien het segmentgemiddelde van 15 liter.
De nieuwe Avenger is ontworpen om zoveel mogelijk opbergruimte te bieden in een compacte carrosserie en biedt de meeste opbergruimte in zijn klasse: 34 liter voorin, een indrukwekkend cijfer gezien het segmentgemiddelde van 15 liter.
Dit buitengewone resultaat is bereikt door elke ruimte te optimaliseren en functionele en ruime opbergvakken te creëren, genoeg om de bagage-inhoud van een hele vliegtuigcabine te bevatten.
De regels van Design to Function zijn ook toegepast op de laars. Het volume behoort tot de beste in het segment (355 liter) en de functionaliteit blijkt uit de laadhoogte van de kofferbak, die is verlaagd tot 720 mm, de breedte van de achterklep, die is vergroot tot meer dan een meter, en de toevoeging van een handsfree elektrische achterklep, die niet gebruikelijk is in het segment.
State-of-the-art technologie: steeds geconnecteerd
De nieuwe Jeep Avenger is ontworpen voor de “altijd verbonden” klant en biedt een volledig digitale ervaring in de auto. State-of-the-art infotainment is aanwezig op alle versies, uitgerust met een 10,25’’ Uconnect Infotainment radiodisplay in combinatie met een volledig digitaal cluster dat beschikbaar is in twee varianten (zeven en 10,25’’).
Smartphone-achtige graphics zijn geïntegreerd in de 10’’ Uconnect. Daarnaast biedt het systeem de mogelijkheid om het eigen apparaat fysiek te spiegelen aan de radio via de draadloze functies Android Auto en Car Play; inhoud te mixen en te matchen om een eigen interface samen te stellen (tot twaalf widgets per pagina, maximaal zes pagina’s); TomTom-navigatie in de auto met verbeterde natuurlijke spraakherkenning; en draadloze updates.
De nieuwe Jeep Avenger biedt ook een reeks diensten en functies waarvan gebruikers op afstand kunnen genieten. Met de Jeep Mobile App kunnen gebruikers bijvoorbeeld hun auto rechtstreeks vanaf hun smartphone lokaliseren. Gebruikers kunnen zelfs hun deuren vergrendelen en ontgrendelen, het batterijniveau controleren, klimaatregelingsfuncties aanpassen en het voertuig opladen, alsook rechtstreeks communiceren met de Avenger via een spraakassistent.
Geavanceerde veiligheidsuitrusting
De Jeep Avenger biedt een volledige reeks veiligheidsvoorzieningen. Hij beschikt over Level 2 autonoom rijden, dat automatisch snelheid en rijstrook aanpast en adaptieve cruise control en Lane Centering omvat. Dit zorgt ervoor dat het voertuig in het midden van de rijstrook en op veilige afstand van de voorligger blijft om een soepele rijervaring te bieden. Daarnaast omvat Level 2 autonoom rijden ook Traffic Jam Assist, voor een ontspannen en comfortabele rit, zelfs in druk verkeer.
Het nieuwe model beschikt ook over Traffic Sign Recognition, dat verkeersborden leest en interpreteert; Automatic Emergency Braking met voetgangers- en fietsersherkenning, dat het voertuig tot stilstand brengt om mogelijke ongevallen te voorkomen (of te beperken); Drowsiness Alert, dat de bestuurder waarschuwt wanneer een moment van slaperigheid de aandacht beïnvloedt; Blind Spot Monitoring, dat de dode hoek van de bestuurder bewaakt; Lane Keeping Assist, dat de bestuurder waarschuwt wanneer de auto zijn rijstrook heeft verlaten; 360° parkeersensoren met Active Park Assist; en 180° achteruitrijcamera met dronezicht.
Jeep Avenger 1st Edition
Vanaf vandaag tot 30 november is er een voorinschrijving voor de nieuwe Jeep Avenger 1st Edition – een exclusieve, volledig uitgeruste, volledig elektrische configuratie die de aandacht trekt. Dit is een niet te missen kans, want degenen die online belangstelling tonen zullen de eersten zijn die kunnen bestellen en dus rijden.
Eenmaal op de site kan de gebruiker toegang krijgen tot een speciaal platform en de aandrijflijn kiezen, indien van toepassing, de gewenste kleurstelling en de dichtstbijzijnde dealer. Op dit punt kan de gebruiker zijn contactgegevens en privacy toestemming geven om te weten te komen wanneer het voertuig beschikbaar zal zijn bij de dealer.
De opvallende Jeep Avenger 1st Edition is verkrijgbaar vanaf € 249 per maand op de Belgische markt en heeft een tweekleurige kleurstelling – Sun met Volcano-dak of Granite met Volcano-dak – of een volledige Volcano-kleurstelling en is uitgebreid met getint glas, 18″ lichtmetalen velgen die zijn persoonlijkheid op de weg benadrukken en LED-lampen voor en achter. Het interieur omvat meerkleurige sfeerverlichting en een gele dashboardbanner; premium zwarte verwarmde stoelen met gele accenten; een verwarmde voorruit; een papieren afdekking voor de middenconsole; een in hoogte verstelbare laadvloer en een handsfree elektrische achterklep.
Daarnaast biedt de introductieversie een groot aantal ongeëvenaarde functies voor het segment, zoals blijkt uit het Uconnect-infotainment met 10,25’’ scherm, volledig digitale cluster, het draadloze Apple CarPlay/Android Auto-systeem en het draadloze oplaadstation voor smartphones.
Exclusief voor de BEV-versie is de nieuwe Avenger 1st Edition met ADAS-systemen van niveau 2, waarmee de bestuurder volledig autonoom snelheid en afstand tot de voorligger kan bewaren en de rijstrook in het midden kan houden.
Met Level 2 autonoom rijden is het mogelijk om bijna autonoom in het verkeer te rijden met Traffic Jam Assist. Als klap op de vuurpijl is er automatische klimaatregeling, Blind Spot System, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, verwarmde en elektrisch inklapbare buitenspiegels, 360° parkeersensoren met achteruitrijcamera met drone view en Mode 3 kabel voor openbaar opladen.
Als onderdeel van het Jeep merk “The Freedom to Choose” initiatief om de klant de meest geschikte oplaadoplossing te laten vinden, kunnen Jeep Avenger 1st Edition klanten kiezen voor een Wallbox voor thuis opladen of een RFID-kaart voor openbaar opladen.
Gebouwd in de ultra-efficiënte fabriek in Tychy, Polen.
De fabriek in Tychy, Polen – gebouwd tussen 1972 en 1975 – beslaat een oppervlakte van meer dan 2,4 miljoen vierkante meter, waarvan 0,5 miljoen vierkante meter productie- en servicehallen. De hele productiecyclus om van rollen plaatstaal een afgewerkte auto te maken duurt ongeveer twaalf uur, en bijna elke 50 seconden rolt er een auto van de lopende band.
De productie in Tychy is georganiseerd om te voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen en is bekroond met bronzen, zilveren en gouden medailles in het World Class Manufacturing-programma, als erkenning van de constante verbetering van producten, processen en diensten om toonaangevend te blijven in de sector en de beste keuze te bieden aan klanten.
De fabriek heeft een volledige productiecyclus die uit vier fasen bestaat: het stansen – dat sinds 1998 door een externe leverancier wordt beheerd; het lassen – dat voor 99,5% is geautomatiseerd met 921 robots die aan de lijn werken; de lakstraat – eveneens voor meer dan 90% geautomatiseerd; en de assemblagelijnen. De fabriek in Tychy heeft vanaf het begin van de productie in 1975 tot september 2022 een indrukwekkende 12,5 miljoen voertuigen geproduceerd. Er zijn aanzienlijke investeringen gedaan voor de lancering van het B-SUV-platform in Tychy.
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar