Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe GLC Coupé

Een stijlvol design en dynamisch rijplezier: dat is de kern van de nieuwe GLC Coupé. Als het sportieve zustermodel van de GLC SUV voltooit hij de best verkochte modelserie van Mercedes-Benz. De eerste indruk van de GLC Coupé: elegant, dynamisch en offroad-avontuur. Opvallende proporties, fraaie oppervlakken en nauwkeurig geplaatste lijnen bepalen het herkenbare uiterlijk, aangevuld met een overzichtelijk, hoogwaardig interieur.

De GLC Coupé combineert sportieve prestaties met een hoge mate van efficiëntie. Alle uitvoeringen beschikken over elektrische aandrijftechnologie. Als plug-in hybride met een geheel elektrische actieradius die toereikend is voor de dagelijkse behoeften of als mild-hybride met 48 volt-technologie en een geïntegreerde startdynamo voor een extra boost en energierecuperatie. De nieuwe GLC Coupé voelt zich thuis in vrijwel elk terrein. Zowel op als naast de gebaande paden maakt hij indruk met zijn comfort en wendbaarheid. Het sportonderstel behoort tot de standaarduitrusting. De optionele achterasbesturing met een maximale hoek van 4,5° maakt de auto nog wendbaarder. Hij maakt deel uit van het technologiepakket, samen met de AIRMATIC luchtvering. Offroad maakt de Coupé indruk met tal van features, zoals 4MATIC vierwielaandrijving en volledig elektrisch terreinrijden in de plug-in-uitvoeringen. Het offroad-display en de ‘transparante motorkap’ als onderdeel van de 360°-camera verhogen het comfort tijdens het rijden.

De hoge standaarden van de nieuwe GLC Coupé komen in elk detail naar voren. De hardware en software van de nieuwste generatie van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem zorgen voor nog meer gebruiksvriendelijkheid. De scherpe beelden in het combi-instrument en het centrale scherm maken het eenvoudig om auto- en comfortfuncties te bedienen. De twee LCD-schermen geven duidelijke en gestructureerde informatie weer. De schermvullende navigatie biedt de bestuurder de best mogelijke routebegeleiding. MBUX Augmented Reality voor de navigatie is als meeruitvoering leverbaar. Een camera registreert de omgeving vóór de auto. Het centrale scherm toont de bewegende beelden en legt er als het ware ook virtuele graphics, informatie en markeringen overheen. Denk daarbij aan verkeersborden, richtingspijlen, rijstrookadviezen en huisnummers. Dit maakt de navigatie veel gemakkelijker, vooral in stedelijke gebieden.

De intuïtieve spraakassistent ‘Hey Mercedes’ reageert steeds beter op natuurlijke taal en gebruikersvoorkeuren. Muziekstreamingdiensten kunnen naadloos worden geïntegreerd in MBUX, inclusief persoonlijke instellingen[1], waardoor klanten kunnen genieten van een gepersonaliseerde muziekervaring in de auto. Aanvullende informatie wordt verstrekt door de audio Tourguide, die deel uitmaakt van de ‘MBUX spraakassistent’ van Mercedes me. Na het geven van het spraakcommando ‘Hey Mercedes, start Tourguide’ leest het MBUX infotainmentsysteem informatie voor over interessante punten langs de route. Het systeem reageert op de ongeveer 3.400 bruine borden langs de Duitse snelwegen. De MBUX Smart Home-functie geeft klanten onderweg in de nieuwe GLC Coupé toegang tot smart home-systemen, bijvoorbeeld om de temperatuur, verlichting, zonwerking of elektrische apparaten te controleren en aan te passen.

Het design: sensuele puurheid, intelligentie en emotie

Het bepalende kenmerk van de nieuwe GLC Coupé is zijn sportieve silhouet. Hij is onmiddellijk herkenbaar als lid van de Mercedes-Benz SUV-familie. Tot de standaarduitrusting behoren het AVANTGARDE-exterieur met 18 inch lichtmetalen velgen en het chroompakket. Hybride-uitvoeringen krijgen banden met verschillende breedtes op de voor- en achteras. De breedte van de auto wordt geaccentueerd door de naadloze overgang van de koplampen naar de grille. Het Mercedes-Benz-patroon is standaard op de grilleafdekking aangebracht.

De fraaie oppervlakken blijven het exterieurdesign bepalen. Dit effect wordt versterkt door nauwkeurig gevormde randen die de proporties en gespierde wielkasten accentueren. Ze zorgen ook voor een evenwicht tussen elegantie en kracht. De AMG Line is leverbaar met 19 of 20 inch banden met verschillende breedtes voor en achter en wielkastbekleding in de kleur van de auto. Als optie zijn ook treeplanken die het instappen vergemakkelijken en (vanaf de AMG Line) een nightpakket verkrijgbaar. Andere kenmerken van de sportieve, zelfverzekerde uitstraling zijn de grote spoorbreedte en strak op de carrosserie aansluitende velgen in de maten 18 tot 20 inch. Verschillende af-fabriek leverbare velgen hebben een hoogglans afwerking met tweekleurige oppervlakken. De aerodynamica van deze velgen is ook geoptimaliseerd door hun speciale vorm. De breedte van de auto wordt geaccentueerd door de tweedelige achterlichten met zwarte en donkerrode verbindingselementen, aan de onderzijde aangevuld met de gesimuleerde chromen onderrijdbescherming.

Het interieur: modern en sportief

Het interieur van de nieuwe GLC Coupé is standaard voorzien van de modern ogende AVANTGARDE-lijn. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld. Het bovenste gedeelte heeft een vleugelachtig profiel met nieuwe, afgeplatte ventilatieopeningen. Het onderste deel onderscheidt zich door een royale bekleding die naadloos overgaat in de gebogen middenconsole. Het 12,3 inch (31,2 cm) hoge-resolutie LCD-scherm voor de bestuurder lijkt vrij boven het vleugelprofiel en het bekledingsoppervlak te zweven. Het 11,9 inch (30,2 cm) centrale display rijst op uit de middenconsole en lijkt eveneens boven de bekleding te zweven. Net als het dashboard is het schermoppervlak lichtjes naar de bestuurder gericht.

Het moderne, ingetogen design van de portierpanelen omlijst beide uiteinden van het dashboard. Het centrale paneel van de portieren met geïntegreerde armsteun loopt over van een verticale naar een horizontale styling. In lijn met het design van de middenconsole heeft het voorste gedeelte de vorm van een metalen hightech element. Het kan worden gebruikt als hand- of sluitgreep en herbergt de functies van de elektrisch bedienbare ramen. Nieuw is het bedieningspaneel waarin de portieropener en de stoelverstelling is geïntegreerd, en dat lijkt te zweven.

Bij het stoeldesign wordt gespeeld met lagen en speciaal gevormde oppervlakken, waardoor ze een lichte uitstraling hebben. De hoofdsteunen en hun verbinding met de rugleuning zijn opnieuw vormgegeven. Optioneel (standaard voor de AMG Line) wordt nu een met leder bekleed dashboard met nappalook voor de bovenste delen van de portierpanelen aangeboden. Diverse sierelementen hebben innovatieve oppervlakken. Daartoe behoren impressies van houtfineer met open poriën in bruin, antraciet en zwart, met aluminium inlegwerk.

Een slim ruimteconcept en praktische details voor dagelijks gebruiksgemak

De afmetingen onderstrepen de dynamische en gespierde uitstraling van de nieuwe GLC Coupé. Met een lengte van 4.763 mm is hij 31 mm langer en 5 mm hoger dan zijn voorganger. Ook de spoorbreedtes zijn gegroeid, met 6 mm aan de voorzijde (nu 1.627 mm) en 23 mm achter (nu 1.640 mm). De toegenomen lengte van de auto komt ten goede aan de wielbasis en de overhangen voor en achter. De breedte is met 1.890 mm gelijk gebleven.

Met nog meer bagageruimte dan voorheen is de GLC Coupé klaar voor grote roadtrips: variërend van 545 liter (45 liter meer dan het vorige model) tot 1.490 liter (een plus van 90 liter) in de mild-hybride-uitvoeringen en 390-1.335 liter in de plug-in hybride-varianten. De EASY-PACK achterklep is standaard. Deze opent of sluit op handige wijze met één druk op de knop via de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep.

Motoren: geëlektrificeerde viercilinders

De nieuwe GLC Coupé is leverbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen. De mild-hybrideversies zijn voorzien van een geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie en een 48 volt boordnet. De geïntegreerde startdynamo in de mild-hybridevarianten ondersteunt de verbrandingsmotor vooral bij lage toerentallen. In combinatie met de turbo zorgt dit voor een uitstekend vermogen. Het 48 volt boordnet ondersteunt hybridefuncties als uitrollen, boosten en energierecuperatie, waardoor de efficiëntie toeneemt. De motoren starten ook snel en comfortabel met behulp van het ISG-systeem, waarbij de start/stop-functie voor de bestuurder nauwelijks voelbaar is.

De drie andere motorversies zijn plug-in hybriden die voldoende actieradius hebben om in de dagelijkse behoeften te voldoen. Het verbeterde hybride rijprogramma reserveert de elektrische rijmodus voor de meest geschikte trajecten. Het geeft bijvoorbeeld voorrang aan elektrisch rijden op ritten in stedelijke gebieden. Ongeacht of het om een benzine- of dieseluitvoering gaat: als plug-in hybride zijn alle varianten tijdens het rijden zowel zeer efficiënt als dynamisch.

De actieradius-simulator: een indicator voor de persoonlijke elektrische actieradius

Voor veel klanten is de elektrische actieradius een belangrijke factor bij de keuze voor een geëlektrificeerde auto. De actieradius-simulator van de nieuwe GLC Coupé houdt rekening met externe factoren als omgevingstemperatuur, rijprofiel en verwarmings- of koelingsbehoefte. Zo wordt duidelijk onder welke omstandigheden de werkelijke elektrische actieradius kan afwijken van de opgegeven waarde.

Een aanzienlijk grotere elektrische rijbeleving

De hoge vermogensdichtheid van de hybride aandrijflijn is te danken aan een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het maximale koppel van de elektromotor is vanaf 0 tpm beschikbaar, wat resulteert in een hoge souplesse bij het wegrijden en dynamische rijprestaties. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot een snelheid van 140 km/u. In de nieuwe GLC Coupé past Mercedes-Benz een elektromechanische rembekrachtiger toe. Deze regelt automatisch de flexibele overgang tussen hydraulisch remmen en recuperatie, afhankelijk van de rijsituatie, om onder alle omstandigheden een optimale energierecuperatie en remprestatie te garanderen. Daardoor wordt het maximale recuperatievermogen van maximaal 100 kW vaker bereikt.

De hoogvoltageaccu is door Mercedes-Benz in eigen huis ontwikkeld. Hij heeft een geïnstalleerde capaciteit van 31,2 kWh. Uitgaande van een lege accu is een volledige oplaadbeurt met de optionele 60 kW DC-lader in ongeveer 30 minuten voltooid. De GLC Coupé is standaard uitgerust met een 11 kW wisselstroomlader.

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »

De nieuwe Opel Grandland

De nieuwe Opel Grandland Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door

Lees verder »

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh Wagens uit Volkswagens geëlektrificeerde ID reeks zijn inmiddels al goed in onze samenleving ingeburgerd, maar de laatste toevoeging aan dit gamma

Lees verder »
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp