Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De Lancia Renaissance begint vandaag

  • Lancia’s strategisch tienjarenplan voorziet in de komst van drie nieuwe modellen, één om de twee jaar, vanaf 2024, met een intelligente gamma-strategie met als doel 50% van de markt te bestrijken.
  • Vanaf 2026 zullen enkel nog 100% elektrische modellen worden gelanceerd, en vanaf 2028 alleen nog 100% elektrische voertuigen worden verkocht.
  • Een innovatief distributiemodel met 50% online-verkoop.
  • Buiten Italië, 100 nieuwe dealers in 60 grote Europese steden.
  • Lancia treedt nu toe tot Europa en benoemt vijf Brand Managers voor Frankrijk, Duitsland, Spanje, België en Nederland.

“Vandaag is een belangrijke dag voor ons,” zegt Luca Napolitano, CEO van het merk Lancia. “Lancia doet zijn intrede in Europa en zet de eerste stap om een geloofwaardig en gerespecteerd merk in het premiumsegment te worden. Ons tienjarenplan, dat in september 2021 werd goedgekeurd, krijgt nu stap voor stap vorm. Wij zijn het merk dat symbool staat voor Italiaanse elegantie, dit is onze Renaissance. Innovatie en tijdloos design zijn altijd onze kernwaarden geweest, waaraan we duurzaamheid, klantenservice en verantwoordelijkheid willen toevoegen. We kijken met veel ambitie de toekomst tegemoet.”

Lancia’s tienjarenplan start in 2024 met de nieuwe Lancia Ypsilon, ongeveer 4 meter lang, die tot het B-segment behoort en met een 100% geëlektrificeerde motor zal worden gelanceerd. In 2026 komt het nieuwe vlaggenschip, met een lengte van 4,6 meter, waarmee het merk tot het grootste segment in Europa zal toetreden. In 2028 zal de nieuwe 4,4 meter lange ‘Delta’ verschijnen, een massieve, gespierde auto met geometrische lijnen die autoliefhebbers in heel Europa zal aanspreken.

Deze drie nieuwe modellen zullen 50% van de markt bestrijken en moeten bijdragen tot de optimalisatie van de prestaties van Stellantis binnen zijn divisie “premium en luxe”, zoals voorzien in het strategisch plan “Dare Forward 2030”.

Lancia’s tienjarenplan omvat een duidelijke elektrificatiestrategie: vanaf 2026 zal het merk alleen nog maar 100% elektrische modellen lanceren en vanaf 2028 zal het alleen nog maar 100% elektrische voertuigen verkopen. Er zal heel veel aandacht worden besteed aan het elektrificatieproces. Door een grootschalig gebruik van innovatieve materialen zal Lancia het Stellantis-merk worden met het hoogste percentage gerecycleerde materialen.

Zo zal 50% van de tactiele oppervlakken bestaan uit eco-duurzame materialen om zo bij te dragen aan een betere wereld voor toekomstige generaties.

In het interieur van de nieuwe modellen zullen Lancia-klanten worden ontvangen in een typisch Italiaanse stijl van elegantie. Geïnspireerd door de exclusieve materialen van haar iconische historische modellen, zoals de Gamma, Thema en Flavia, zal de volgende generatie Lancia’s een comfortabele omgeving bieden met eenvoudige en intuïtieve technologie in de auto, in lijn met het DNA van het merk.

S.A.L.A., Sound Air Light Augmented (“sala” in het Italiaans betekent woonkamer), zal een minimalistische en intelligente virtuele interface zijn die de klant met één druk op de knop totale controle geeft over het interieur van de auto, van het audiosysteem tot de klimaatregeling en de verlichting.

Vanaf vandaag krijgt het strategisch plan van Lancia vorm en begint een nieuw hoofdstuk in de meer dan honderdjarige geschiedenis van het merk. Lancia doet zijn intrede in Europa en kondigt de benoeming van vijf Brand Managers aan:

˗ Mevr. Paola Pichierri in Frankrijk ;

˗ Mr. Niccolò Biagioli in Duitsland ;

˗ Mr. Francesco Colonnese in Spanje ;

˗ Mr. Patrice Duclos in België en Luxemburg ;

˗ Mr. Patrick Zegwaard in Nederland.

Mr. Raffaele Russo is herbevestigd voor Italië.

Mevr. Roberta Zerbi zal de rol van coördinator van de verkoop in deze landen op zich nemen als Head of Sales Lancia voor de regio Enlarged Europe.

Drie criteria hebben geleid tot de selectie van de landen waar het merk Lancia binnenkort zijn terugkeer zal maken:

  • De eerste is de liefde en passie voor “Made in Italy”, met Spanje, België en Frankrijk als koploper.
  • Het tweede is de relevantie van onlineverkoop, met Nederland en Duitsland op kop.
  • Het derde is de omvang van het premium B-segment, met al deze landen in de top vijf.

Deze vijf landen vormen de eerste stap in het internationaliseringsproces van het merk, dat in Europa in 60 grote steden aanwezig zal zijn met een netwerk van 100 dealers en 50% van de online-verkoop.

Patrice Duclos zei naar aanleiding van zijn benoeming: “Ik ben verheugd dat mij de verantwoordelijkheid voor het merk Lancia op de Belgische en Luxemburgse markt wordt toevertrouwd. Ik ben vertrouwd met het premium en luxueuze universum waartoe het merk binnen Stellantis behoort, daar ik verschillende functies heb bekleed bij Maserati en Alfa Romeo, die tot hetzelfde universum behoren. Ik zal ervoor zorgen het merk de boost te geven die het verdient, wetende dat het productplan voor de komende jaren buitengewoon spannend is!

Patrice Duclos begon zijn carrière bij Fiat Frankrijk als Zone Manager voor de merken Fiat, Lancia en Alfa Romeo, waar hij verschillende functies bekleedde tot hij in 2011 Country Manager van Fiat werd. In 2014 werd hij benoemd tot Marketing Director van Maserati France & Benelux tot 2017, toen hij Managing Director van Maserati West Europe werd.

In 2020 werd hij benoemd tot Country Manager voor de merken Alfa Romeo en Jeep in België en Luxemburg.

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »