Aiways U5 Premium

Vaak krijgen we de vraag nu we meer en meer overschakelen op elektrisch rijden, welke elektrische auto is betaalbaar en welke geeft dan ook nog een degelijk rijbereik? Wel tot voor kort was het in grote lijnen een compromis maken tussen prijs, grootte en rijbereik. Sinds kort komt daar verandering in, Aiways, een merk dat nog niet heel lang geleden zijn oorsprong vond, wil hier een nieuwe trend in zetten. Aiways is een Chinese autofabrikant die sinds 2017 bestaat en uitsluitend elektrische auto’s produceert. Het bedrijf werd in 2017 door Samuel Fu en Gerry Gu opgericht. Het eerste ontwerp was de Aiways U5, een SUV die vanaf 2017 werd ontwikkeld en in 2020 werd gepresenteerd, wat een heel korte ontwikkelingsperiode is en wat ook wil zeggen een korte testperiode natuurlijk.
De Aiways is allesbehalve een kleine SUV, met zijn 4,68m positioneert hij zich feilloos tussen gevestigde waarden zoals een Volvo XC60 of een Audi Q3. Misschien niet met dezelfde verfijning en finesse maar na eerst even te wennen aan het front en het zijprofiel van de U5 merk je een zeer complete SUV op. Volledig uitgerust met een volledige reeks aan sensoren en veiligheidssystemen alsook de nieuwste technologieën zoals de ledverlichting en de deurklinken die wegklappen voor extra aerodynamica. Afhankelijk van de uitvoering word je U5 aangekleed met 17” of 19” alu-velgen. Veel keuzestress ga je niet hebben bij het kiezen van de uitvoering van je U5, er is namelijk een standaardversie beschikbaar die al zeer compleet is uitgerust. De premium versie die als extra de de 19” velgen krijgt, een panoramisch dak, automatisch kofferdeksel, lederen zetelbekleding en een extra paneeltje met de bediening van de klimaatregeling is de 2e verkrijgbare versie.

Dankzij zijn riante afmetingen en een accupakket dat onder vloer is geplaatst heb je in de Aiways U5 zowel als bestuurder als passagier voldoende beenruimte. Achteraan kan je zelfs bijna de benen strekken door de aanwezige ruimte. De zetels zijn automatisch in te stellen in 6 verschillende richtingen maar toch was het op de één of andere manier moeilijk de ideale zithouding te vinden. In de middenconsole is meer dan voldoende opbergruimte, net zoals in de kofferruimte die goed is voor 496 liter. Leg je de achterbank neer dan loopt dit op tot 1619 liter. Onder de laadvloer is er nog ruimte voorzien om vlekkeloos de laadkabels op te bergen, welke je ook in de mini frunk kan plaatsen. Dit is vermoedelijk de beste oplossing omdat de aansluiting van de laadkabel ook vooraan rechts van de auto dient te gebeuren. Je merkt echt wel doorheen het interieur dat de keuze van de gebruikte materialen moet zorgen voor een premium look en feel. De blinkende zwarte delen op de middenconsole zijn wel zeer krasgevoelig.
Het bestuurdersdisplay bestaat uit een combinatie van 3 schermen van (4.2″/7″/4.2″) waarover je alle nodige informatie gedeeld krijgt en een centraal infotainment met een touchscreen van 12,3”. Hierop moeten bijna alle functies van de wagen op bediend worden, op zich niet erg als dit intuïtief werkt maar bij de U5 is het soms wat door menu’s zoeken om simpelweg het panoramisch dak of zonnescherm te openen. Vermoedelijk gaan we hier in de toekomst wel verbetering in krijgen want zoals de meeste nieuwe wagens krijgt ook de U5 updates over-the-air. Navigatie is niet ingebouwd en zelfs ook niet als optie verkrijgbaar, Aiways gaat ervan uit dat iedereen die navigatie wil zijn smartphone moet connecteren. Voorlopig kan op het 8 luidsprekers geluidsysteem de ingebouwde DAB-radio nog niet gebruikt worden en ben je nog aangewezen op de FM-radio, Aiways belooft ook hiervoor snel een update uit te sturen. De dual-zone airco kan je bij de premiumvariant bedienen via het open te klappen touchpaneel dat zich bovenaan de drive-mode selector bevindt ofwel via het centrale display. Achter het paneel is er nog een draadloze oplader en een USB aansluiting voorzien.
Tegen de A-stijl aan bestuurderskant is een camera voorzien die de bestuurder gaat scannen op zijn alertheid en indien nodig hem ook waarschuwen. Maar geen nood, dit opdringerig systeem dat snel begint te irriteren kan ook probleemloos ergens in de menu’s uitgeschakeld worden.

De Aiways U5 is uitgerust met een door Aiways ontwikkelde synchrone elektromotor op de vooras die een vermogen levert van 204pk en 310 Nm. De accu met sandwichstructuur heeft een capaciteit 63 kWh zorgt ervoor dat de U5 hiermee 400km kan afleggen. Tijdens onze testweek kwamen we op een reële afstand van rond de 300km uit.
Opladen met een 11kW neemt ongeveer 7,5u in beslag, ga je snelladen dan kan dit met maximum 90 kW en zo kan je in een tijd van 35 minuten de batterij van 20% naar 80% laden. Het recupereren van energie is mogelijk tijdens het afremmen maar is niet zo heel intensief en daardoor ook niet zeer efficiënt in recupereren.
Deze aandrijflijn zorgt voor een aangename en dynamische rijbeleving, het remmen is zeker in combinatie met de recuperatie zeer schokkerig en daardoor ook moeilijk te doseren.
Prijs
In België kan je de wagen exclusief kopen bij de autosupermarkt Cardoen voor de basisprijs van 39756€. Voor de Premium versie betaal je exact 3000€ meer en kom je uit op 42756€, hiervoor krijg je wel heel wat waardevolle extra’s.
Wij kijken alvast uit naar de recent voorgestelde Aiways U6 die later dit jaar zijn intrede gaat maken in de Belgische autowereld.
Conclusie
Met de U5 brengt Aiways als start-up een mooi product op de markt dat ongetwijfeld de strijd kan aangaan met de gevestigde waarden in de industrie. Voor zowel interieur als exterieur is er gebruik gemaakt van goede afwerking. Je krijgt dan ook prijs/kwaliteit gezien een goed uitgeruste wagen met een ruim interieur en een aanvaardbaar rijbereik. Mits toekomstige over-the-air updates zou Aiways de scherpe kantjes van de U5 kunnen wegwerken zoals een werkende DAB radio en een intuïtiever infotainment.

Eerste test: Jeep Avenger
Eerste test: Jeep Avenger Nog maar net geïntroduceerd en direct ‘’Auto van het jaar 2023” en “Beste gezins-SUV” , zo maakt de eerste volledige Jeep

De nieuwe Fiat Topolino
De nieuwe Fiat Topolino FIAT heeft de naam én het eerste beeld onthuld van zijn nieuwe duurzame stedelijke mobiliteitsoplossing: de Topolino. De volledig elektrische Fiat

BMW 220i Coupé
BMW 220i Coupé De nieuwe BMW 2 coupé kende zijn wereldpremière op het Goodwood Festival of Speed in juli 2021. Een fris, jeugdig design met

Belgische premiere Volkswagen ID.7
Belgische premiere Volkswagen ID.7 Een modern vormgegeven ruimte gewijd aan reizen De ID.7 is een grote elektrische Volkswagen, ontworpen voor zowel lange reizen als geruisloze

De nieuwe Opel Corsa
Opel onthult vernieuwde Corsa De nieuwe Opel Corsa komt eraan. Nog gedurfder, nog emotioneler, nog intuïtiever te bedienen en met volledig nieuwe elektrische en hybride

DS 7 E-Tense 225
DS 7 E-Tense 225 De nieuwe DS 7 een combinatie van elegantie, luxe en performance. De DS 7 debuteerde al van 2017 maar dan onder

CITROËN MEHARI : 55 JAAR EN NOG STEEDS INSPIREREND
CITROËN MEHARI : 55 jaar en nog steeds inspirerend Het is op 16 mei 1968, exact 55 jaar geleden, in het hart van de Franse

RAFALE: een historische naam voor de nieuwe SUV coupé van Renault
RAFALE: EEN HISTORISCHE NAAM VOOR DE NIEUWE SUV COUPÉ VAN RENAULT Renault heeft de naam van zijn toekomstige topklasse Coupé SUV onthuld: RAFALE. Hij vervolledigt