Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De BMW iX5 op waterstof

De BMW Group presenteert internationale mediavertegenwoordigers de eerste voertuigen van een proefvloot die dit jaar in gebruik zal worden genomen. Na vier jaar ontwikkelingswerk gaat het BMW iX5 waterstof voertuig- en ontwikkelingsproject zijn kritische volgende fase in.

De vloot van minder dan 100 auto’s zal dan internationaal worden ingezet voor demonstratie- en testdoeleinden voor verschillende doelgroepen. Deze actieve rijervaring zal daarom de eerste kans zijn voor mensen die niet betrokken zijn bij het ontwikkelingsproces om een directe indruk te krijgen van wat de BMW iX5 Hydrogen te bieden heeft.

“Waterstof is een veelzijdige energiebron die een sleutelrol speelt in het energietransitieproces en daarmee in de klimaatbescherming. Het is immers één van de meest efficiënte manieren om hernieuwbare energie op te slaan en te transporteren”, aldus Oliver Zipse, voorzitter van het Board of Management van BMW AG.  “We moeten dit potentieel gebruiken om ook de transformatie van de mobiliteitssector te versnellen. Waterstof is het ontbrekende stukje in de puzzel als het gaat om emissievrije mobiliteit. Eén technologie alleen zal niet voldoende zijn om wereldwijd klimaatneutrale mobiliteit mogelijk te maken.”

De BMW iX5 Hydrogen.

De BMW iX5 Hydrogen ontwikkeld op basis van de huidige BMW X5 werd voor het eerst onthuld als concept op de IAA show in 2019. De eerste prototypes werden vervolgens op de IAA Mobility 2021 beschikbaar gesteld voor bezoekers om als shuttle-auto in actie te ervaren.

Het waterstof-brandstofcelsysteem is een verder bewijs van de toonaangevende ontwikkelingsexpertise van BMW Group op het gebied van elektrische aandrijftechnologieën. De BMW Group zet systematisch vaart achter de ontwikkeling van waterstof-brandstofceltechnologie als extra optie voor lokaal emissievrije individuele mobiliteit in de toekomst.

BMW’s technologische expertise.

De BMW Group produceert de uiterst efficiënte brandstofcelsystemen voor de proefvloot in zijn eigen competentiecentrum voor waterstof in München. Deze technologie is één van de kernelementen in de BMW iX5 Hydrogen en genereert een hoog continu vermogen van 125 kW/170 pk.

In de brandstofcel vindt een chemische reactie plaats tussen gasvormige waterstof uit de tanks en zuurstof uit de lucht. De constante toevoer van beide elementen naar het membraan van de brandstofcel is van cruciaal belang voor de efficiëntie van het aandrijfsysteem. Naast de technologische equivalenten van voorzieningen die in verbrandingsmotoren te vinden zijn, zoals laadluchtkoelers, luchtfilters, regeleenheden en sensoren, ontwikkelde de BMW Group ook speciale waterstofcomponenten voor zijn nieuwe brandstofcelsysteem. Daartoe behoren bijvoorbeeld de hogesnelheidscompressor met turbine en de hoogspanningskoelvloeistofpomp.

De BMW Group betrekt de afzonderlijke brandstofcellen van de Toyota Motor Corporation. De twee bedrijven hebben al vele jaren een partnerschap dat wordt gekenmerkt door vertrouwen en werken sinds 2013 samen aan brandstofcelaandrijfsystemen.

Brandstofcelsystemen worden in twee grote stappen vervaardigd, op basis van de afzonderlijke brandstofcellen. De cellen worden eerst geassembleerd tot een brandstofcelstapel. In de volgende stap worden alle andere componenten gemonteerd tot een compleet brandstofcelsysteem.

Het stapelen van de brandstofcellen is grotendeels een volledig geautomatiseerd proces. Nadat de afzonderlijke componenten op eventuele schade zijn gecontroleerd, wordt de stapel met een kracht van vijf ton machinaal samengeperst en in een behuizing geplaatst. De behuizing van de stack wordt vervaardigd in de lichtmetaalgieterij van BMW Group Plant Landshut met behulp van een zandgiettechniek.

Hiervoor wordt gesmolten aluminium gegoten in een mal van verdicht zand vermengd met hars in een proces dat speciaal voor deze kleine serie voertuigen is ontworpen.

De drukplaat, die waterstof en zuurstof aan de brandstofcelstapel levert, is gemaakt van gegoten kunststof onderdelen en gietstukken van een lichte legering, eveneens uit de fabriek in Landshut. De drukplaat vormt een gas- en waterdichte afdichting rond de schoorsteenbehuizing.

De eindassemblage van de brandstofcelpakketten omvat een spanningstest en uitgebreide tests van de chemische reactie in de cellen. Ten slotte worden alle verschillende onderdelen in de assemblageruimte in elkaar gezet om het complete systeem te produceren.

Tijdens deze systeemassemblage worden nog meer onderdelen gemonteerd, zoals de compressor, de anode en kathode van het brandstofcelsysteem, de hoogspanningskoelvloeistofpomp en de kabelboom.

In combinatie met een sterk geïntegreerde aandrijving met BMW eDrive technologie van de vijfde generatie (de elektrische motor, transmissie en vermogenselektronica zijn samengebracht in een compacte behuizing) aan de achteras en een speciaal voor deze auto ontwikkelde vermogensaccu met lithium-ion technologie, kan de aandrijflijn een maximaal vermogen van 295 kW / 401 pk op de weg brengen. In de uitloop- en remfase doet de motor ook dienst als generator, die energie terugvoert naar een vermogensaccu.

Productie in proeffabriek München.

De BMW iX5 Hydrogen wordt gebouwd in de proeffabriek van de BMW Group in zijn onderzoeks- en innovatiecentrum (FIZ) in München. Dit is het raakvlak tussen ontwikkeling en productie, waar elk nieuw model van de merken van de onderneming voor het eerst wordt gemaakt. Ongeveer 900 mensen werken er in de carrosserieafdeling, de assemblage, de modelbouw, de constructie van conceptvoertuigen en de additieve productie.

Zij moeten ervoor zorgen dat zowel het product als het productieproces klaar is voor serieproductie. In het geval van de BMW iX5 Hydrogen hebben specialisten op het gebied van waterstoftechnologie, voertuigontwikkeling en de eerste assemblage van nieuwe modellen nauw samengewerkt om de geavanceerde technologie voor aandrijving en energieopslag te integreren.

Waterstof maakt snel tanken mogelijk.

De waterstof voor de brandstofcel wordt opgeslagen in twee tanks van 700 bar, gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Samen bevatten ze bijna zes kilogram waterstof, genoeg om de BMW iX5 Hydrogen een actieradius van 504 km (313 mijl) te geven in de WLTP-cyclus. Het vullen van de waterstoftanks duurt slechts drie tot vier minuten – zo kan de BMW iX5 Hydrogen ook over lange afstanden het rijplezier bieden waar BMW bekend om staat, met slechts enkele, korte stops onderweg.

Overzicht van de technische gegevens, prestaties, verbruik en actieradius van de BMW iX5 Hydrogen:

Maximaal vermogen van de totale aandrijving: 295 kW/401 pk

Continu elektrisch vermogen van het brandstofcelsysteem: 125 kW/170 pk

Maximaal vermogen van de batterij (lithium-ion technologie): 170 kW/231 pk

Maximaal vermogen van de sterk geïntegreerde elektrische aandrijving: 295 kW/401 pk

Inhoud van de waterstoftanks: 6 kg waterstof (gasvormig)

Acceleratie 0-100 km/u (62 mph) < 6 s

Topsnelheid: Meer dan 180 km/u (112 mph)

Waterstofverbruik in de WLTP-cyclus: 1,19 kg/100 km

Actieradius in de WLTP-cyclus: 504 km (313 mijl)

FCEV technologie draagt bij aan decarbonisatie.

De BMW Group is de eerste Duitse autofabrikant die zich heeft aangesloten bij de “Business Ambition for 1.5°C campagne” onder leiding van het Science Based Targets initiatief en streeft naar volledige klimaatneutraliteit in de gehele waardeketen.

De volgende stap in dit proces is het plan van de BMW Group om de CO2-uitstoot per voertuig over de volledige levenscyclus – d.w.z. toeleveringsketen, productie- en gebruiksfase – tegen 2030 met minstens 40% te verminderen ten opzichte van 2019.

De BMW Group verkocht in 2022 wereldwijd meer dan 215.000 volledig elektrische voertuigen, een stijging van bijna 108 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Volledig elektrische voertuigen waren vorig jaar goed voor iets minder dan 9 procent van het totale verkoopvolume, en dit aandeel zal in 2023 toenemen tot 15 procent.

Uiterlijk in 2030 wil de BMW Group een situatie bereiken waarin volledig elektrische voertuigen een aandeel van meer dan 50 procent van de totale verkoop opeisen.

De BMW Group ziet de FCEV-technologie nadrukkelijk als een potentiële aanvulling op de aandrijftechnologie van batterij-elektrische voertuigen.

Eerste test: Mazda CX-80

Eerste test: Mazda CX-80 Augsburg, de oudste stad van Duitsland, was de place to be voor de eerste kennismaking met Mazda’s nieuwe vlaggenschip, de CX-80.

Lees verder »