Citroën ë-Berlingo M
Al sinds de ontwikkeling van de Berlingo in de jaren 90 hadden ze bij Citroën een duidelijke visie voor de Berlingo. Hij moest praktisch en makkelijk zijn maar vooral veel ruimte kunnen bieden aan de meest uiteenlopende type klanten, zoals gezinnen of mensen met een actieve levensstijl. Dankzij deze eigenschappen werd hij door de jaren heen zeer geliefd bij het grote publiek.
Door de evolutie de laatste jaren op het vlak van elektrificatie kon Citroën natuurlijk niet achterop blijven en voorziet de populaire Berlingo van een elektrische aandrijflijn. Uiterlijk verschilt de ë-Berlingo niet heel veel van de conventionele Berlingo, op de grille vooraan en achteraan op het kofferdeksel is het zichtbaar dankzij het ë logo maar ook door de “geanodiseerde blauwe” accenten van de bumpers en zijkanten.
Onder de neus steekt een elektromotor met een vermogen van 136pk/260 Nm die gevoed wordt door een onder de achterste zetels en laadvloer geplaatste 50 kWh Li-ion batterij, waarop Citroën een garantie geeft van 8 jaar of 160.000 km.
Afhankelijk van de gekozen rijmodus wordt het vermogen aangepast:
- Eco: 82pk/180 Nm: groter rijbereik door beperken van vermogen, airco & verwarming
- Normaal: 109pk/210 Nm
- Power: 136pk/260 Nm: maximale prestaties
Dankzij de “B” knop op de middenconsole ga je de energierecuperatie maximaliseren en het rijbereik vergroten. Deze moet je elke keer als je start terug opnieuw inschakelen, het was praktischer geweest als deze knop een geheugen had.
De topsnelheid van de ë-Berlingo is ongeacht de rijmodus 135 km/h dat is in ons Belgenland ruim voldoende natuurlijk. Dankzij deze geringe topsnelheid rijd je op de snelweg bijna voluit en dat is bij een EV natuurlijk heel nadelig voor het rijbereik, zo is het bijna onmogelijk om de beloofde 280km volgens de WLTP waar te maken. Rijd je met de ë-Berlingo in stadsomgeving met maximale regeneratie dan kan je er een effectief rijbereik van 200km realiseren. Ruim voldoende dus voor de meeste gezinnen in hun dagelijks gebruik.
De 50 kWh batterij kan je opladen aan een driefasige Wallbox in 5u, snelladen kan met maximum 100 kW en dan laad je 80% op in 30 minuten.
De ë-Berlingo is verkrijgbaar in 2 verschillende formaten, de M-versie zoals wij die testen en dan de XL-variant die in lengte 35cm meer meet. Het interieur van de M-versie is duidelijk gericht op gezinnen die de volledige capaciteit benutten en dat is heel wat, aan opbergruimten alleen al kom ja aan 167 liter. De kofferruimte bedraagt 775 liter en is makkelijk en snel toegangkelijk via de achterklep of via het achterraam dat makkelijk te openen is. De hoedenplank kan ook op 2 niveaus ingesteld worden voor een maximum aan gebruiksgemak. Achteraan vind je de 3 afzonderlijke zitplaatsen die kunnen weggeklapt worden tot een vlakke laadvloer en dan loopt het volume op tot 775 liter. De beenruimte achteraan is riant en de zithouding comfortabel maar wel vrij recht wat ook bij de zetels vooraan het geval is. Het was ook leuk geweest als de afstelling iets fijner geregeld kon worden.
Als bestuurder krijg je op de ë-Berlingo een hele reeks aan rijhulpsystemen mee voor een aangenamere en veilige rit. Zo zijn er sleutelloze toegang en start, kleuren head-up display, hill assist, een achteruitrijcamera met bovenaanzicht, intelligente koplampen enz. De dodehoek detectie die weergegeven wordt in de buitenspiegels werkt accuraat maar met vol zonlicht erop wel niet altijd duidelijk zichtbaar.
Ook aan connectiviteit ontbreekt het niet in de ë-Berlingo, connect assist zorgt voor automatische of manuele hulp oproepen in noodsituaties. Connect play zorgt ervoor dat je je smartphone naadloos kan verbinden via de Mirror Screen-technologie, compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, let op dit gebeurt niet draadloos. Via het 8” grote touchscreen kan je dan jouw smartphone makkelijk bedienen. USB-poorten zijn dan weer schaars in deze gezinswagen, vooraan en achteraan slecht 1 USB-aansluiting.
Een ë-Berlingo M-versie kan je bestellen vanaf 33.992€ btwi en de door ons geteste versie kost rond de 40.000€.
Conclusie:
De ë-Berlingo is de ideale keuze voor de mileubewuste familie die een aangename gezinswagen zoekt, die bovendien goed rijdt en een mooie balans heeft tussen ruimte en voldoende power. Voor mensen die zich kunnen vinden in het toch wel beperkte rijbereik en de hogere aanschafkost ten opzichte van een conventionele Berlingo er willen bijnemen.
In een tijd waar energieprijzen de pan uitswingen maakt dat men deze ë-Berlingo misschien sneller links gaat laten liggen…
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar