Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Citroën C5 X Plug-in hybride

De Citroën C5 X Plug-in hybride, het nieuwe vlaggenschip van Citroën in het D-segment. Met de C5 X waait er een nieuwe wind tussen de berlines door een combinatie te maken van een berline en een SUV. Deze nieuwe Citroën, beschikbaar in benzine- als plug-inhybrideversies straalt status, moderniteit en innovatie uit.

De C5 X valt meteen op door zijn fastback-carrosserievorm die een sedan en een stationwagen combineert met enkele voordelen die SUV’s aantrekkelijk maken. Een lange motorkap met vloeiende, aerodynamische lijnen en zijn opvallende V-vormige koplampen geven een unieke uitstraling. Ook de achterkant valt op door zijn schuine lijn, grote achterlichten die langszij doorlopen en de spoilers, die voor downforce zorgen. De achterklep biedt dan weer alle functionaliteit van een stationwagen, een brede, functionele opening en een lage laaddrempel. Met een lengte van 4.805 mm en 1.865 breedte is dit geen kleine wagen.

Het interieur van de C5 X is elegant en comfortabel, dit in combinatie met innovatieve maar discrete technologie geven een uitnodigende binnenkant. De Advanced Comfort-stoelen hebben een unieke zit dankzij een speciale vulling wat ervoor zorgt dat u zich zelfs na lange ritten ontspannen voelt. Deze plug-in hybride overwint elk obstakel zonder enig probleem dankzij de Citroën actieve Advanced Comfort-ophanging die het ‘magische tapijteffect’ wil nabootsen.  Het dashboard is elegant en overzichtelijk. Met een 12” HD-aanraakscherm in het midden en full colour Head Up-display voor je, kan je alles naar jouw wensen personaliseren. De bedieningsknoppen van de klimatisatie zijn dan weer mooi geïntegreerd boven de middenconsole. Aan de passagiers achteraan is ook gedacht, deze hebben uitzonderlijk veel beenruimte. Met een koffer van 485 liter is hier ook geen gebrek aan ruimte.

Deze Citroën C5 X Plug-in hybride is een 1.6 liter 4 cilinder met 225PK, gebouwd op het EMP2 Stellantis platform waar ook de nieuwe Peugeot 308 en DS4 is op gebouwd. De C5 X is in benzinemotor beschikbaar vanaf €32.320 en de hybride vanaf €44.070. Ze zijn beide uitgerust met een automatische 8 trapautomaat. Met deze hybride kan je full elektrisch ongeveer een 50tal kilometer rijden met een verbruik van 25kW/H per 100km (niet kunnen testen). Tijdens het testen met de benzinemotor was er een gemiddeld verbruik van gemiddeld 7,4 liter. Een sprint van 0 naar 100km/h doet hij in 8,9s en heeft een topsnelheid van 225km/h.     

Conclusie 

Deze C5 X is door de hogere instap, grote aangename stoelen, veel ruimte en de actieve Advanced Comfort-ophanging een zeer comfortabele auto. Deze ophanging heeft ook wel een nadeel, als je wat harder in de remmen gaat, heb je een soort deining. Ook in de bochten heb je het gevoel dat de auto gaat hellen. Qua looks ben je voorstander of tegenstander, maar deze Citroën heeft zeker uitstraling. Ook is het interieur mooi, elegant en is er gewerkt met verschillende materialen. De zwart blinkende middenconsole is nogal krasgevoelig, wat eventueel een minpunt kan zijn. Het infotainmentsysteem kan je naar je eigen behoefte instellen. Alleen wekt de bediening ervan soms wat frustratie op, het wijst namelijk zichzelf niet uit. Een gouden tip voor de toekomstige gebruikers: lees de handleiding.

     PLUS

  • Prijs
  • Comfort interieur 
  • Ruimte

     MIN

  • De ophanging (maar dat is natuurlijk persoonlijk)

Eerste test: Mazda CX-80

Eerste test: Mazda CX-80 Augsburg, de oudste stad van Duitsland, was de place to be voor de eerste kennismaking met Mazda’s nieuwe vlaggenschip, de CX-80.

Lees verder »