Citroën C5 X Plug-in hybride
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2022/12/434A6496-scaled.jpg?media=1669671806)
De Citroën C5 X Plug-in hybride, het nieuwe vlaggenschip van Citroën in het D-segment. Met de C5 X waait er een nieuwe wind tussen de berlines door een combinatie te maken van een berline en een SUV. Deze nieuwe Citroën, beschikbaar in benzine- als plug-inhybrideversies straalt status, moderniteit en innovatie uit.
De C5 X valt meteen op door zijn fastback-carrosserievorm die een sedan en een stationwagen combineert met enkele voordelen die SUV’s aantrekkelijk maken. Een lange motorkap met vloeiende, aerodynamische lijnen en zijn opvallende V-vormige koplampen geven een unieke uitstraling. Ook de achterkant valt op door zijn schuine lijn, grote achterlichten die langszij doorlopen en de spoilers, die voor downforce zorgen. De achterklep biedt dan weer alle functionaliteit van een stationwagen, een brede, functionele opening en een lage laaddrempel. Met een lengte van 4.805 mm en 1.865 breedte is dit geen kleine wagen.
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2022/12/434A6530-scaled.jpg?media=1669671806)
Het interieur van de C5 X is elegant en comfortabel, dit in combinatie met innovatieve maar discrete technologie geven een uitnodigende binnenkant. De Advanced Comfort-stoelen hebben een unieke zit dankzij een speciale vulling wat ervoor zorgt dat u zich zelfs na lange ritten ontspannen voelt. Deze plug-in hybride overwint elk obstakel zonder enig probleem dankzij de Citroën actieve Advanced Comfort-ophanging die het ‘magische tapijteffect’ wil nabootsen. Het dashboard is elegant en overzichtelijk. Met een 12” HD-aanraakscherm in het midden en full colour Head Up-display voor je, kan je alles naar jouw wensen personaliseren. De bedieningsknoppen van de klimatisatie zijn dan weer mooi geïntegreerd boven de middenconsole. Aan de passagiers achteraan is ook gedacht, deze hebben uitzonderlijk veel beenruimte. Met een koffer van 485 liter is hier ook geen gebrek aan ruimte.
Deze Citroën C5 X Plug-in hybride is een 1.6 liter 4 cilinder met 225PK, gebouwd op het EMP2 Stellantis platform waar ook de nieuwe Peugeot 308 en DS4 is op gebouwd. De C5 X is in benzinemotor beschikbaar vanaf €32.320 en de hybride vanaf €44.070. Ze zijn beide uitgerust met een automatische 8 trapautomaat. Met deze hybride kan je full elektrisch ongeveer een 50tal kilometer rijden met een verbruik van 25kW/H per 100km (niet kunnen testen). Tijdens het testen met de benzinemotor was er een gemiddeld verbruik van gemiddeld 7,4 liter. Een sprint van 0 naar 100km/h doet hij in 8,9s en heeft een topsnelheid van 225km/h.
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2022/12/434A6539-scaled.jpg?media=1669671806)
Conclusie
Deze C5 X is door de hogere instap, grote aangename stoelen, veel ruimte en de actieve Advanced Comfort-ophanging een zeer comfortabele auto. Deze ophanging heeft ook wel een nadeel, als je wat harder in de remmen gaat, heb je een soort deining. Ook in de bochten heb je het gevoel dat de auto gaat hellen. Qua looks ben je voorstander of tegenstander, maar deze Citroën heeft zeker uitstraling. Ook is het interieur mooi, elegant en is er gewerkt met verschillende materialen. De zwart blinkende middenconsole is nogal krasgevoelig, wat eventueel een minpunt kan zijn. Het infotainmentsysteem kan je naar je eigen behoefte instellen. Alleen wekt de bediening ervan soms wat frustratie op, het wijst namelijk zichzelf niet uit. Een gouden tip voor de toekomstige gebruikers: lees de handleiding.
PLUS
- Prijs
- Comfort interieur
- Ruimte
MIN
De ophanging (maar dat is natuurlijk persoonlijk)
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/download.jpeg?media=1669671806)
De nieuwe Audi A5-modellen
De nieuwe Audi A5-modellen Met de nieuwe A5-familie begint Audi aan het volgende hoofdstuk van zijn succesvolle geschiedenis in het middenklassesegment. De nieuwe Audi A5-familie
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/Dynamic-25-scaled.jpg?media=1669671806)
Eerste test: Alfa Romeo Junior Elettrica 280 VELOCE
Eerste test: Alfa Romeo Junior Elettrica 280 VELOCE 10 April 2024, een grote dag voor de toekomst van Alfa Romeo want de Alfa Romeo Milano
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/GTX_BA_3816A.jpg.png?media=1669671806)
ID.Buzz Lange wielbasis & GTX
ID.Buzz Lange wielbasis & GTX Het ID.Buzz is een wereldwijd uniek elektrisch voertuig – een designicoon en een allround talent tegelijk. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen breidt en
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/481249_HONDA_MARKS_25_YEARS_OF_PIONEERING_HYBRID_SUCCESS_WITH_EUROPEAN_DEBUT_OF.jpg?media=1669671806)
Honda viert 25 jaar hybride technologie
Honda viert 25 jaar hybride technologie Het Prelude-concept zal zijn Europese debuut maken tijdens het Goodwood Festival of Speed in 2024, waarbij Honda 25 jaar
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/Tesla-Model-3-RWD-34-scaled.jpg?media=1669671806)
Tesla Model 3 RWD
Tesla Model 3 RWD Zes jaar nadat de eerste Model 3 van de band rolde en meer dan 2 miljoen stuks later maken we kennis
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/P90557173_highRes-scaled.jpg?media=1669671806)
MINI John Cooper Works E op Goodwood Festival of Speed
MINI John Cooper Works E op Goodwood Festival of Speed Het MINI John Cooper Works E prototype markeert een belangrijke mijlpaal als het allereerste elektrische