Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Audi RS 3 performance edition

Met de derde generatie van de Audi RS 3 Sportback en de tweede generatie van de RS 3 Berline heeft de term high performance een nieuw niveau in de compacte klasse bereikt. Audi Sport GmbH doet er nu nog een schepje bovenop: de RS 3 performance edition wordt beperkt tot 300 exemplaren en vormt zowel technisch als visueel gezien het neusje van de zalm van zijn reeks. De performance edition, die verkrijgbaar is als Sportback en Berline, garandeert over de hele lijn tonnen rijplezier en emoties.

Vijfcilinderturbomotor met krachtigere prestaties

De RS 3 performance edition is krachtiger en sneller dan alle vorige RS 3-reeksen. Hij is het eerste voertuig in zijn segment dat een topsnelheid van 300 km/u haalt, wat 10 km/u meer is dan de standaardversie met RS Dynamics Pack Plus. Bovendien produceert de bekroonde vijfcilinderturbomotor met zijn kenmerkende sound nu een nominaal vermogen van 299 kW (407 pk), dat 100 toeren later en bijgevolg op een hoog plateau tussen 5.700 en 7.000 toeren per minuut wordt ingezet. Ook het koppelplateau is nu breder: het maximumkoppel van 500 Nm is nu 100 toeren langer beschikbaar, tussen 2.250 en 5.700 toeren per minuut. Dit is mogelijk dankzij een hogere turbodruk: de grote uitlaatgasturbo genereert 1,6 bar (relatieve druk), wat neerkomt op een toename van 0,1 bar. Het vermogen wordt overgebracht door de S tronic met zeven versnellingen en dubbele koppeling. Korte schakeltijden zonder onderbreking van de aandrijfkracht, een sportieve overbrengingsverhouding en Launch Control garanderen de beste rijprestaties. De RS 3 performance edition sprint van 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden.

Het vermogen wordt gecompleteerd door de onmiskenbare, emotionele sound van de vijfcilindermotor met zijn typische 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde. Het standaard RS-sportuitlaatsysteem met een aangepaste demper en glanzend zwarte, ovale uitlaatpijpversiering zorgt voor een sportieve, robuuste sound aan de buitenkant. De volledig variabele uitlaatklepbediening, die het soundspectrum nog vergroot, werd enigszins aangepast voor de RS 3 performance edition. Wanneer de auto stilstaat in de Audi drive select-modi Dynamic, RS Performance en RS Torque Rear openen de uitlaatkleppen namelijk verder, waardoor de sound nog meer aanwezig is.

Top ondersteltechnologieën in serieproductie

Een negatieve wielvlucht, een stuggere wishbone, een RS-specifieke buisstabilisator met een hogere veerafstelling – al deze ingrepen verzekeren bij de standaard RS 3 al een goede rijdynamiek en stabiliteit. De RS 3 performance edition heeft een RS-sportophanging met adaptieve dempersturing als standaarduitrusting. Die stemt elke schokdemper continu individueel af op de wegomstandigheden, de rijsituatie en de geselecteerde Audi drive select-modus. De ingaande en uitgaande demping zijn hoger dan die van de vorige RS 3-generatie, wat betekent dat de schokdemper een groter deel opneemt van de kracht die afkomstig is van het onderstel. Dit resulteert in een strakkere handling. Elektromagnetisch aangedreven kleppen, die de stroom van de hydraulische vloeistof reguleren, voorzien binnen de tien milliseconden de hoeveelheid dempkracht die de rijsituatie op dat moment exact vereist: laag op golvende oppervlakken, hoog op ongelijke oppervlakken. Hiertoe zijn er sensoren die de verticale versnelling van het koetswerk en de relatieve beweging van de afzonderlijke wielen meten. Deze informatie wordt tegelijk verwerkt in de demperregeleenheid en de modulaire voertuigdynamicaregelaar, waardoor elk wiel afzonderlijk de prestaties van de wagen optimaal naar de weg brengt. Zo wordt het koetswerk bijvoorbeeld met behulp van Launch Control ondersteund in snel bochtenwerk en bij remmanoeuvres en versnellingen.

Met de RS Torque Splitter maakt de RS 3 performance edition gebruik van technologie die enerzijds de stabiliteit verhoogt, bijvoorbeeld bij nat weer, en anderzijds wendbaarheid verhoogt en ondersturing vermindert bij dynamisch rijden. Dit wordt mogelijk gemaakt door twee elektronisch gestuurde lamellenkoppelingen, die het koppel actief en volledig variabel over de achterwielen verdelen. Maximaal 50% van het aandrijvingsvermogen wordt naar de achteras gestuurd. In de RS Torque Rear-modus wordt het koppel achteraan volledig overgebracht naar het wiel aan de buitenkant van de bocht. Dit maakt driften op afgesloten wegen mogelijk. In combinatie met de RS Performance-modus verdeelt de Torque Splitter het koppel zodanig over de achterwielen dat er een bijna neutrale handling ontstaat met weinig over- en ondersturing, wat optimale prestaties op de racebaan verzekert. Hierdoor kan de wagen sneller versnellen op het einde van een bocht, met snellere rondetijden tot gevolg.

De RS 3 performance edition staat standaard op semislick Pirelli P Zero ‘Trofeo R’-banden, die 265/35 op de vooras en 245/35 op de achteras meten. Door hun specifieke rubberen samenstelling en asymmetrische profieldiepte bieden deze performancebanden bijzonder veel grip in droge omstandigheden en bijgevolg ook meer stabiliteit en laterale grip. De semislick banden zijn gemonteerd op wielen in gegoten aluminium met autosportdesign. De 19″-velgen in mat donkergrijs, exclusief beschikbaar op het speciale model, hebben een opvallend design met tien kruisspaken en pronken met de RS-branding.

Erachter zitten de standaard keramische remmen met zes zuigers. De remschijven op de vooras meten 380 x 38 mm. Het krachtige remsysteem met een speciaal aangepaste pedaalgrafiek op de rembekrachtiger is tien kilogram lichter en meer hittebestendig dan stalen remmen. Het verminderen van de onafgeveerde massa biedt voordelen bij zeer dynamisch gebruik. De achteras heeft een zwevende remklauw met enkelvoudige stalen schijven van 310 x 22 mm. Met hun blauwe kleur passen de remklauwen perfect bij het interieur.

Exclusiviteit en dynamiek zichtbaar gemaakt

Dat het speciale model in het RS 3-gamma een leiderspositie inneemt, blijkt uit de brede waaier aan nieuwe designelementen en uitrusting. Naast de wielen in autosportdesign en het RS-sportuitlaatsysteem met zwarte uitlaatpijpversiering zijn ook de Audi-ringen en het RS 3-logo op de voor- en achterzijde zwart. Dit gaat perfect samen met de speciale lakafwerkingen op de RS 3 performance edition, met name de kleuren met pareleffect Nogara Blue, Arrow Gray en Daytona Gray, de kleur Sebring Black met kristaleffect en de metaalkleur Glacier White.

Perfectie is tot in de kleinste details te vinden, zo ook in de verlichting. De standaard ledmatrixkoplampen met verduisterde randen en de ledachterlichten beschikken over een dynamisch knipperlicht en voeren bij het ver- en ontgrendelen een RS-tafereel op. Wanneer de RS 3 performance wordt geopend, toont de digitale dagrijverlichting, bestaande uit vijftien ledsegmenten, de finishvlag aan passagierszijde en de cijfers ‘3 0-0’ aan bestuurderszijde – een knipoog naar de beperkte editie van 300 exemplaren en de topsnelheid van 300 km/u. Bij het sluiten verschijnt in het pixelveld onder de koplamp de modelnaam ‘R-S-3’ in plaats van de cijfercombinatie ‘3-0-0’. Tijdens het rijden licht de finishvlag aan beide kanten op als dagrijverlichting. Een ander opvallend kenmerk is de instapled in de voordeuren: dit lampje projecteert ‘#RS performance’ op de grond naast de wagen.

Ook in het interieur laat het speciale model zijn exclusiviteit zien. Voor de eerste keer in een RS 3 zijn kuipzetels beschikbaar als standaarduitrusting. Die garanderen een uitstekende lendensteun tijdens dynamisch bochtenwerk. Net als bij de buitenste stoelen achteraan zitten er op het middenstuk van de stoel ook contrasterende blauwe honingraatstiksels. Het materiaal dat hiervoor is gebruikt, is Dinamica-microvezel, dat wordt gecombineerd met parelgrijs nappaleder op de zijsteunen. De zwarte, trechtervormige opening onder de hoofdsteun draagt de letters ‘RS’ in het groot en benadrukt, net zoals de carbon matte achterzijde van de stoel, het sportieve karakter van het speciale model. Naast de blauwe gordelriemen die het hele oppervlak bestrijken, zijn ook de contrasterende stiksels op de centrale armsteun, de armsteunen in de deuren en het stuur blauw. Hetzelfde geldt voor de vloermatten en de zwarte fluwelen koffermat, die eveneens de RS-letters bevat. Voor een betere oriëntatie bij sportief rijden, zit er op het alcantara-stuur, dat onderaan is afgevlakt, een eveneens blauwe 12-uursmarkering.

Specifiek in het speciale model heeft de achtergrond van het 10,1″-aanraakdisplay een carbonlook en wordt de kenmerkende 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde van de 2.5 TFSI getoond. De RS-monitor integreert ook de weergave van de koelvloeistoftemperatuur, motor- en transmissieolie, G-kracht en bandendruk. Tegelijkertijd geeft de Audi virtual cockpit plus informatie over prestatiegerelateerde gegevens, zoals rondetijden, G-kracht, versnelling in seconden van 0 100 km/u en 0 200 km/u en versnelling over een afstand van 1/4 en 1/8 mijl.

De RS performance edition is beperkt tot 300 exemplaren. Dat maakt het carbon decoratieve inlegsel aan passagierszijde duidelijk door het insigne ‘1 of 300’.

Volvo zegt diesel vaarwel

Volvo zegt diesel vaarwel Op een bewolkte donderdag begin februari bouwden onze collega’s in Gent hun laatste dieselauto, een V60. En onlangs zag onze fabriek

Lees verder »

Nieuwe ID. Buzz GTX

De nieuwe ID. Buzz GTX Volkswagen Commercial Vehicles blijft het ID. Buzz-gamma uitbreiden. De ID. Buzz Pro2 en ID. Buzz Cargo (150 kW/204 pk) krijgen nu

Lees verder »

Nieuwe PEUGEOT E-5008

Nieuwe PEUGEOT E-5008 PEUGEOT wil een 100% elektrisch merk worden en blijft zijn gamma uitbreiden om aan alle eisen van de klanten te voldoen.  De

Lees verder »

Smart #1 Brabus

Smart #1 Brabus De Smart (Swatch Mercedes ART) die we sinds 1998 in geuren en kleuren op onze wegen vinden maakte destijds niet meteen een

Lees verder »

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ De combinatie van de 3,0 liter zescilinder lijnmotor en de permanent bekrachtigde synchrone elektromotor zorgt voor een maximum systeemvermogen van

Lees verder »