Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Alfa Romeo 33 Stradale: durven dromen !

Alfa Romeo kondigt met trots de wedergeboorte aan van de “fuoriserie” (op maat gemaakte) 33 Stradale, een waar “manifest” van de capaciteiten van het Italiaanse merk – nu en in de toekomst – op het gebied van stijl en rijbeleving. De nieuwe tweezits coupé, die in slechts 33 exclusieve exemplaren wordt gemaakt volgens een uniek ambachtelijk proces, combineert het erfgoed en de toekomst van het merk als het symbool van nobele Italiaanse sportiviteit.

Om een droom waar te maken, is het belangrijkste ingrediënt een flinke dosis moed en een snufje gezonde waanzin. Dit was hetzelfde recept als voor de auto die door velen wordt beschouwd als een van de mooiste ooit: de 33 Stradale, gelanceerd in 1967. Vandaag heeft het Alfa Romeo team met dezelfde durf en visie de nieuwe 33 Stradale ontworpen en ontwikkeld, een authentiek kunstwerk in beweging, het resultaat van de perfecte combinatie van schoonheid en technologie. Het doel is om de meest opwindende rijervaring en de onsterfelijke charme van een icoon te bieden aan een zeer kleine kring van liefhebbers, die vanaf het begin in het project hebben geloofd. De nieuwe 33 Stradale werd gecreëerd in de nieuw opgerichte Alfa Romeo “Bottega”, waar de ontwerpers, ingenieurs en historici van het merk eerst luisterden naar potentiële kopers en de auto vervolgens samen produceerden, precies zoals in ambachtelijke boetieks uit de Renaissance en in de werkplaatsen van gerenommeerde Italiaanse carrosseriebouwers uit de jaren 1960.

In de woorden van Jean-Philippe Imparato, CEO van het merk Alfa Romeo:

Met de nieuwe 33 Stradale wilden we iets creëren dat recht doet aan ons verleden, het merk dient en het Alfisti fandom trots maakt. Een dergelijk resultaat kon alleen worden bereikt dankzij de expertise, het harde werk en de passie van ons team, met de steun van het management dat de duidelijke ambitie heeft om bij te dragen aan het schrijven van hoofdstukken in de toekomst van het merk, met volledig respect voor zijn unieke geschiedenis. Dit is de eerste ‘fuoriserie’ auto van het merk sinds 1969 en ik beloof dat het niet de laatste zal zijn.”

 De belichaming van “noodzakelijke schoonheid

De nieuwe 33 Stradale, geproduceerd door het Alfa Romeo Centro Stile, is geïnspireerd op het historische model uit 1967, met verrijkingen aan zijn sculpturale schoonheid met bepaalde designelementen uit Alfa Romeo’s nieuwe stijltaal. Het exterieur wordt gekenmerkt door een perfecte balans tussen proporties, volumes en bewerking van de oppervlakken en wordt de belichaming van Alfa Romeo’s “noodzakelijke schoonheid”.

De voorkant heeft een krachtig en gespierd volume, met als opvallende kenmerken het iconische schild en de complexe vormen van de lichten met hun elliptische basis. Het profiel is dynamisch en slank, met deuren met een “elytra” opening en twee grote luchtinlaten aan de zijkant. De carrosserie is naar voren geprojecteerd, met oppervlakken die gemodelleerd zijn volgens de criteria die typisch zijn voor Alfa Romeo’s formele expressie. Bovendien kan de bestuurder dankzij de hoekopening van de portieren en het grote, omsluitende zonnedak genieten van een uniek uitzicht, dat veel weg heeft van dat in de cockpit van een vliegtuig.

Het totaalbeeld dat wordt geboden door de opening van de motorkap en de portieren versterkt de theatrale uitstraling van de auto. De “brute” achterkant wordt in evenwicht gehouden door de golvende voorkant en de maximale hoogte bevindt zich niet ter hoogte van de voorruit, zoals bij elke andere sportwagen, maar in het midden van het dak. Vooral de achterzijde drukt de kracht van de auto uit dankzij een V-vormige graphic en de ronde achterlichtclusters. De aerodynamische efficiëntie wordt bevestigd door een Cx van 0,375 bij nul Cz (downlift) – voor een nauwkeurige keuze zonder de hulp van actieve systemen.

 

Het interieur wordt ook gekenmerkt door een minimalistisch design en minimalistische materialen, die allemaal zijn ontworpen met het oog op een zo groot mogelijke betrokkenheid bij de rijervaring. De cockpit is met name ontworpen om zo min mogelijk onderdelen te hebben die de bestuurder zouden kunnen afleiden, zoals te zien is aan het beperkte aantal praktische bedieningselementen op de middenconsole. Recht voor de bestuurder bevindt zich een display waarvan het 3D “telescoop” ontwerp de bestuurder betrekt in een unieke interactie.

Het stuur, ontdaan van alle gebruikelijke knoppen, biedt een ervaring van puur rijplezier. Net als in een cockpit van een vliegtuig bevinden de bedieningselementen zich op verschillende niveaus, in de lage middenconsole en op een hoger niveau, geïnstalleerd in de centrale bekleding aan de binnenkant van het dak. Het interieur is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: “Tributo” en “Alfa Corse”. Het dashboard en de middentunnel zijn geïnspireerd op de luchtvaart en bestaan uit materialen zoals aluminium, koolstofvezel, leder en Alcantara. De omsluitende stoelen interpreteren die van zijn voorganger en zorgen voor comfort en ergonomie. Elk detail is ontworpen om een exclusieve en boeiende omgeving te creëren, met behoud van het esthetische en technische erfgoed van de 33 Stradale uit 1967.

Een unieke rijervaring

Het Alfa Romeo team heeft zich het ambitieuze doel gesteld om een rijervaring als een raceauto te bieden, maar dan in een model dat geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg, zonder in te leveren op comfort en gebruiksveiligheid, ook op dagelijkse basis. De nieuwe 33 Stradale kan daarom bogen op het beste van de techniek van Alfa Romeo, zoals te zien is aan de dubbele-armophanging met actieve schokdempers en aan de evolutie van de 2.9 V6-motor en de automatische ZF-transmissie.

Deze Alfa Romeo “special edition” kan worden uitgerust met een V6 twin-turbo motor die meer dan 620 pk levert of kan worden geleverd in een BEV-configuratie die in totaal meer dan 750 pk levert. De prestaties zijn in beide versies uitstekend. De topsnelheid bedraagt 333 km/u en hij accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden. De dubbelarmige ophanging met actieve schokdempers en de lift op de vooras zorgen voor wegligging en comfort. Het Alfa Romeo Brake-By-Wire remsysteem en Brembo carbon-keramische remmen, bieden prestaties van hoog niveau.

Het aluminium H-frame en de koolstofvezel monocoque garanderen stijfheid en lichtheid. Om opnieuw een hoge stijfheid en veiligheid te garanderen, is er een dakstructuur gemaakt van koolstofvezel en aluminium, met scharnierende vleugeldeuren.  De raamomlijstingen zijn ook gemaakt van koolstofvezel, met de achterruit van polycarbonaat.

De afstelling van de auto zal worden ondersteund door F1-coureur Valtteri Bottas op het legendarische Balocco-circuit, waardoor de F1-ervaring in het dagelijks rijden wordt gebracht en het onmiskenbare rijgedrag van Alfa Romeo wordt gewaarborgd.

De “bottega”

Het 33 project onstond uit het Alfa Romeo “Bottega” team, een ploeg van professionals dat nauw heeft samengewerkt met klanten om 33 unieke en exclusieve exemplaren te ontwerpen. De “Bottega” is geïnspireerd op de werkplaatsen uit de Renaissance en op de carrosseriebouwers uit de jaren 1960, die allemaal kunstwerken van pure schoonheid creëerden op basis van de wensen van hun klanten. Ook de klanten zijn vanaf het begin van het project betrokken geweest bij het creatieve proces. De eerste ontmoetingen met een aantal van hen vonden plaats tijdens de Grand Prix van Monza in 2022, waar ze de kans kregen om hun wensen voor de wagen kenbaar te maken.

Binnen een paar weken waren alle 33 eenheden al verkocht. De Bottega is gevestigd in de Sala del Consiglio van het Museum in Arese, waar het ontwerp van de 33 Stradale in 1967 werd goedgekeurd. Last but not least is het aan het 33 Committee om verzoeken van klanten goed te keuren, zodat de geschiedenis en iconiciteit van de auto worden gerespecteerd. Dit comité wordt voorgezeten door de CEO van Alfa Romeo en bestaat uit de hoofden van de verschillende afdelingen van het merk.

Vakmanschap en innovatie voor een ongekend niveau van maatwerk 

De nieuwe “fuoriserie” wordt in slechts 33 exemplaren geproduceerd via een speciaal programma waarmee klanten samen met het ontwikkelingsteam van Alfa Romeo functionele stijlelementen kunnen ontwikkelen: luchtinlaten, wielen en zelfs het kenmerkende voorscherm. Daarom zullen geen twee auto’s ter wereld ooit identiek zijn, waardoor het meesterwerken “op vier wielen” worden met de ambitie om deel uit te maken van de geschiedenis van Alfa Romeo.

Dezelfde uniciteit komt ook tot uiting in een exclusieve registratieprocedure waarmee klanten het chassisnummer persoonlijk kunnen “ondertekenen”. Het specifieke VIN bestaat uit acht door de klant gekozen cijfers en wordt ook op de middentunnel aangebracht. Alfa Romeo heeft een geconsolideerde ervaring op het gebied van de meest exclusieve op maat gemaakte auto’s en zal voor de bouw van de auto’s gebruikmaken van het vakmanschap van de Carrozzeria Touring Superleggera.  Kwaliteitsnormen op maat zijn dus gegarandeerd, met een obsessieve aandacht voor details.

De wortels van de legende

De 1967 33 Stradale was rechtstreeks afgeleid van de Tipo 33, de monarch van de wereld autosport in die tijd. Project 33 markeerde Alfa Romeo’s terugkeer naar de racerij, onder leiding van de toenmalige president van het merk Giuseppe Eugenio Luraghi en Carlo Chiti van Autodelta, de nieuw opgerichte raceafdeling. De tijdrit van Fléron, vlakbij Luik, werd gekozen voor het debuut. De coureur was de hoofdtester van Autodelta, Teodoro Zeccoli. Op 12 maart 1967 deed de 33 zijn intrede in de wedstrijdwereld. En hij behaalde meteen een overwinning, de eerste in een lange reeks successen op de meest prestigieuze circuits die hem naar het dak van de wereld zouden brengen, met overwinningen in het kampioenschap voor Meren in 1975 en ’77.

Op de golf van sportief enthousiasme besloot Alfa Romeo de 33 in een zeer beperkte oplage te produceren voor particulieren, als een “fuoriserie” (op maat gemaakte) auto die de prestaties van de Tipo 33 raceauto combineerde met comfort en rijeigenschappen die geschikt waren voor dagelijks gebruik. Het ontwerp werd toevertrouwd aan Franco Scaglione, die al zijn technische expertise en creatieve durf in het ontwerp van de 33 Stradale stak, met als resultaat een meesterwerk waarin innovatie in stijl samenging met de zoektocht naar aerodynamica en functionaliteit.

Het ontwerp van de 1967 33 Stradale is bijna onmogelijk te beschrijven: de expressies waren de balans van de vormen, de zuiverheid van de lijnen, de elegantie van elk detail. Tussen 1967 en 1969 werden er slechts 18 exemplaren geproduceerd, waarvan er één vandaag de dag wordt bewaard in het museum in Arese, waardoor het een uiterst zeldzaam exemplaar is dat erg in trek is bij verzamelaars. Zes van deze chassis werden gebruikt om prototypes te maken die vooruitliepen op twee decennia autodesign: de Carabo (1968), de P33 Roadster GS (1968), de 33/2 Coupé Speciale (1969), de Cuneo (1971), de Iguana (1969) en de Navajo (1976).

Kortom, de 33 Stradale is een legendarisch model dat niet alleen de geschiedenis van Alfa Romeo heeft getekend, maar ook die van het Italiaanse design.

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »

De nieuwe Opel Grandland

De nieuwe Opel Grandland Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door

Lees verder »

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh Wagens uit Volkswagens geëlektrificeerde ID reeks zijn inmiddels al goed in onze samenleving ingeburgerd, maar de laatste toevoeging aan dit gamma

Lees verder »