Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volvo S60 T8 Polestar Engineered

De Volvo S60 T8 Polestar, zeg maar dé Volvo uit het S60 gamma, staat bekend voor zijn prestaties en sportieve looks. Deze keer is dit niet anders, alleen de uitvoering is vanaf nu verschillend, elektrische wagens zijn de toekomst duidt de CEO van Volvo cars. Volvo zet hier ook volop op in, zo kan je bvb de S60 zelfs al niet meer krijgen met een dieselmotor. De Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar is vanaf nu geëlektrificeerd, de aandrijflijn bestaat uit een 2.0 viercilinder benzinemotor met turbo en supercharger goed voor 318pk in combinatie met een elektromotor van 87pk. Het systeemvermogen komt hierdoor op 405pk en zorgt ervoor deze S60 naar 100km/h schiet in maar liefst 4,4 seconden!!

De batterij die dit geheel voedt en een capaciteit van 11,6 kWh heeft kan je opladen aan een reguliere laadpaal in 2,5 uur en dan kan je 48 kilometer volledig elektrisch rijden. Nu in praktijk lagen deze cijfers wel iets anders en kwamen we uit op 33 km elektrisch rijden en opgeladen via de benzinemotor omdat er geen laadkabel voorzien was en de wagen fout opladen gaf.

Het uiterlijk van de Polestar Engineered uitvoeringen onderscheidt zich door de Polestar grille met Glossy Black omlijsting en Polestar logo, een Polestar voorbumper, Black Chrome gekleurde uitlaateindstukken en Brembo-remmen met goudkleurige remklauwen. Het interieur benadrukt met goudkleurige veiligheidsgordels en een vierspaaks sportstuurwiel met schakelpaddles het sportieve karakter. 

De Brembo-monoblokremklauwen zijn in één stuk gegoten en werden geoptimaliseerd voor stijfheid. De remblokken zijn beter bestand tegen warmte terwijl de geventileerde remschijven de hitte nog beter verminderen. 

De Polestar Engineered-multilink voor- en -achterwielophangingen zijn uitgerust met premium Öhlins Dual Flow Valve-schokdempers waardoor er stijvere veren en dempers gebruikt kunnen worden zonder nadelige gevolgen voor het comfort. De veerpootbalk en afstelbare schokdempers zijn dezelfde als die van de Polestar 1-plug-in-hybride sportwagen. 

Het interieur van deze S60 is opgebouwd zoals elke Volvo van de laatste jaren, het dashboard oogt zeer strak en minimalistisch, wat soms zelfs wat saai overkomt. Voor een aan de buitenzijde sportive Volvo is er binnenin niet veel verschil te merken ten opzichte van een gewone R-Design. Het grote verschil zit hem vooral in de gele gordels die samen met de zeer comfortabele sportzetels toch wel de eye-catcher zijn in dit interieur. De Polestar Engineerd versie wordt nog uitgebreid met een Premium Audio by Harman Kardon (14 luidsprekers) en een met lederlook bekleed dashboard. In onze testwagen zat het optionele Bowers & Wilkins geluidssysteem wat de geluidservaring toch nog een heel stuk hoger tilt dankzij de 15 Bowers & Wilkins luidsprekers inclusief ‘Fresh air’ subwoofer en 1.100 Watt versterker. Bovenop de traditionele audio instellingen zoals de concerthal van Göteborg is er nu een nieuwe instelling beschikbaar namelijk van een jazz club in Göteborg, die voor een iets warmere en verfijndere geluidsbeleving zorgt.

De Volvo S60 Polestar Engineered is verkrijgbaar vanaf € 65.550