Volkswagen Golf GTI Edition 50: De ultieme verjaardagsknaller

Vijftig jaar GTI. Vijf decennia hot-hatch-heiligheid. En om dat te vieren, heeft Volkswagen besloten om alle remmen los te gooien, letterlijk en figuurlijk. Wat krijg je als je een halve eeuw prestaties, passie en voorwielaandrijving viert met Duitse precisie? Juist ja: de Golf GTI Edition 50, oftewel de krachtigste productie-GTI ooit gebouwd.
Laten we meteen met de deur in huis vallen: deze jubileum-GTI pompt maar liefst 325 pk en max 420 Nm uit die bekende 2.0 TSI-motor. Een viercilinder die we al langer kennen, maar die in deze “evo4”-versie helemaal op scherp staat. Je voelt het meteen als je op het gas stampt, het vermogen komt zo direct en bruut binnen dat je denkt dat ze per ongeluk een stuk van de Golf R hebben ingebouwd. Maar nee hoor: alles gaat gewoon, zoals het hoort bij een échte GTI, naar de voorwielen. Geen 4Motion-flauwekul. Dit is old-school fun in een moderne turbojasje.
De DSG-bak met zeven versnellingen schakelt sneller dan je “Nordschleife” kunt zeggen. En dat is geen toeval, want deze Edition 50 is duidelijk met de Nürburgring in het achterhoofd ontwikkeld. Zet ‘m in de speciale “Nordschleife”-modus en het chassis verandert in een wapen. De ophanging ligt 15 mm lager, je krijgt standaard een elektronisch sperdifferentieel dat de binnenbocht bijt als een hongerige teckel, en optioneel kun je zelfs het adaptieve DCC-chassis aanvinken voor extra precisie. En voor de mensen met stalen zenuwen, of gewoon een goedgevulde portemonnee, is er het Race-pakket dat de begrensde topsnelheid oprekt tot 267 km/u. In een GTI. Op voorwielaandrijving. Gestoord? Zeker. Zalig? Absoluut.

Qua looks houdt hij het midden tussen subtiel en “ik wil uithangen op de parking van de Nürburgring”. De voorbumper heeft bredere luchtinlaten dan ooit tevoren, de achterskirt is stoerder, de spoiler is groter, en voor het eerst in Europa is het VW-logo verlicht aan de voorkant. Serieus, je zou denken dat hij binnenkort opstijgt. En als kers op de taart krijg je nieuwe 19-duims Queenstown-velgen, of optioneel gesmede exemplaren voor wie écht lichtvoetig wil zijn.
Binnenin blijft het klassiek GTI: het geruite sportstofje is er nog steeds, maar met modern digitaal geweld erbij. Het infotainmentsysteem is van de nieuwste generatie (MIB4), en jawel, zelfs ChatGPT is ingebouwd, voor als je onderweg naar Spa-Francorchamps filosofisch wil mijmeren over de zin van een voorwielaangedreven raket met 325 pk. Het stuur krijgt trouwens opnieuw fysieke knoppen, wat klinkt als een klein detail, maar iedereen die ooit op een touchgevoelige hel-toets heeft geduwd bij 230 op de Autobahn weet hoe welkom dat is.
Dus, is deze Edition 50 een waardige GTI? Absoluut. Hij is niet alleen sneller dan de Clubsport, hij durft zelfs de Golf R uit te dagen, en dat allemaal zonder zijn ziel te verkopen aan vierwielaandrijving. Hij is een feesteditie, jawel, maar dan eentje waar je gegarandeerd rooksporen op het asfalt van overhoudt.
Of je ‘m nodig hebt? Nee. Of je ‘m wilt? Uiteraard. En hard. Want vijftig worden is geen excuus voor een saai feestje. Het is reden genoeg om je tanden in een hot-hatch te zetten die zo scherp is dat zelfs de Nordschleife zich even achter de oren krabt.
Verwacht in het eerste kwartaal van 2026!





