De 6-versnellingsbak is ook opgewaardeerd. Deze is nu voorzien van een vergrendelbereik die is uitgebreid in de 4e, 5e en 6e versnelling. De vroegere vergrendeling verbetert de reactie van de auto op het gaspedaal voor een directer gevoel van acceleratie.
2.8 Liter dieselmotor
De nieuwe, Euro 6d-conforme, DOHC, 16 kleppen, 2755 cc dieselmotor genereert 150 kW/ 204 DIN-pk bij 3400 tpm en, met automatische transmissie, 500 Nm koppel tussen 1600 en 2800 tpm. Het maximale koppel voor de versies met handgeschakelde versnellingsbakken is 420 Nm tussen 1400 en 3400 tpm.
Deze nieuwe motor met automatische versnellingsbak versnelt de Hilux van 0-100 km/u in slechts 10,7 seconden (2,1 seconde sneller dan de bestaande 2.4 liter motor), heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 9,5 l/100 km* en een CO2-uitstoot van 250 g/km*.
Hij is uitgerust met een common rail brandstofinjectiesysteem, een variabele turbocompressor met straalbuis en een watergekoelde intercooler. De maatregelen voor de beperking van uitlaatemissies bestaan uit een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een dieseldeeltjesfilter (DPF), selectieve katalytische reductie (SCR) en extra ureuminjectie.
De combinatie van talrijke functies zorgt voor een maximaal vermogen en een maximale brandstofefficiëntie: