Toyota GR Yaris 2025, de straatlegende keert terug
Ze hebben het weer gedaan. Toyota, die brave fabrikant van hybride gezinswagens en betrouwbare Corolla’s, heeft voor de tweede keer een rallykanon op wielen losgelaten dat rechtstreeks uit een WRC-servicetent lijkt te zijn ontsnapt. Dit is de vernieuwde GR Yaris, versie 2.0, maar kan hij zijn voorganger overtreffen?
Al sinds zijn explosieve entree in 2020 staat de GR Yaris bekend als een van de puurste rijdersauto’s van het decennium. Met een driecilinder die klinkt als een opgefokte kettingzaag en een vierwielaandrijving die je zelfs in de regen doet geloven in magie. Voor 2025 hebben de ingenieurs van Toyota Gazoo Racing het mes gezet in zowat elk onderdeel, en het resultaat is niets minder dan een streetlegal rallywagen!
Compact formaat, groot geweld
Onder de kap ligt nog steeds die fantastische 1.6-liter driecilinder turbomotor, dit is het kleinste productieblok ter wereld met 280 pk. Ja, je leest het goed: 280 paarden op drie cilinders. Het koppel steeg naar een stevige 390 Nm, waardoor je nu in ongeveer 5 seconden naar de 100 km/u katapulteert en doorgaat naar een topsnelheid van maar liefst 230 km/h. En dat alles in een wagen die nog geen 1.300 kg weegt.
De vierwielaandrijving GR-FOUR is gebleven, maar nu slimmer dan ooit. Hij verdeelt de kracht tussen voor- en achteras afhankelijk van je rijmodus, en jawel, er is een Track Mode voor wie graag rubber verslijt als sneeuw voor de zon. Verder is het chassis stijver gemaakt met extra puntlassen en structurele lijm. De ophanging kreeg andere veren, de stoelen zitten lager en het dashboard is volledig herschikt voor meer focus op de bestuurder.
Nieuw is de achttraps automaat, een razendsnelle “GR Direct Automatic” die speciaal is afgesteld voor circuitgebruik. Toch blijft de zesbak mét handrem het meest puristische wapen in het arsenaal, voor de diehards onder ons die nog weten wat een ‘dubbele koppeling’ écht betekent. Al is hij met de achttraps automaat in de manuele stand geplaatst best wel te pruimen.
Wat maakt hem zo bijzonder?
Het feit dat deze auto überhaupt bestaat. In een wereld waarin alles elektrisch, zwaar en eentonig wordt, gooit Toyota het roer om. De GR Yaris is geen badge-plakker met wat spoilers, het is een auto die opzettelijk werd ontworpen om hard te rijden, te driften en te knallen over bergpassen en rallyproeven.
Hij deelt zijn platform niet met de standaard Yaris maar is lager, breder, en komt met een volledig uniek dak (optioneel in carbon), andere achterophanging en geventileerde remschijven. Dit is geen aangepaste gezinsauto maar dit ís het startnummer op vier wielen.
Boosaardig en briljant
Zodra je hem start, hoor je het al: dit is geen speelgoed. De motor gromt, de uitlaat ploft, en het stuur voelt alsof je rechtstreeks verbonden bent met de voorwielen. De reacties en gasrespons zijn messcherp. De vering is stevig maar niet straf, de besturing geeft véél meer feedback dan de vorige en de auto voelt alsof hij niets anders wil dan spelen.
In bochten is het alsof de GR Yaris aan het asfalt kleeft. De vierwielaandrijving houdt je perfect in balans, zelfs als je net iets te enthousiast een bocht aansnijdt. Geef wat gas en de achterkant beweegt nét genoeg om je adrenaline te laten pieken. En de nieuwe automaat? Die is verrassend goed (op manuele stand) , sneller dan je zelf zou schakelen, met perfect getimede flippers aan het stuur. Maar wie écht wil rijden, kiest de manuele versnellingsbak.
Wat opvalt is hoe vergevingsgezind hij is. Ja, hij is snel, ja, hij is brutaal, maar hij bijt je niet zomaar. Dit is een auto waarin je vertrouwen opbouwt in elke bocht en dat maakt hem net zo verslavend dat je elke bocht meer en meer wil.
Beter dan de eerste?
De eerste GR Yaris was al een sensatie. Lichtvoetig, speels, een beetje wild zelfs. Deze nieuwe versie voelt meer volwassen, strakker en technischer. Hij is iets minder speels misschien, maar veel scherper. Als de vorige een rallyauto met straatplaten was, dan is dit een kampioenschapsauto in maatpak.
Het dashboard oogt minder plastiek, de stoelen kunnen lager, de rijervaring is scherper. Geen radicale revolutie, maar wel een duidelijke evolutie. Meer grip, meer power, meer controle.
Wil je hem? Te laat!
Al dat moois heeft natuurlijk een prijs. In België schommelt de GR Yaris net onder de €49.000 voor de versie met handbak, en tik je meer dan €51.000 aan voor de automaat. En dan hebben we het nog niet over de jaarlijkse belasting op plezier: het CO₂-uitstootcijfer van 203 g/km is stevig, dus de BIV (4486,43€) en jaarlijkse verkeersbelasting (355€) zijn dat ook.
Maar… het maakt allemaal niet uit. Want hij is volledig uitverkocht. In België was het volledige contingent binnen enkele uren op. Geen showroomexemplaren meer, geen voorraad meer bij dealers. En tweedehands? Die gaan al boven de catalogusprijs. Het lijkt wel of Toyota per ongeluk een verzamelobject heeft gebouwd.
Conclusie: de mythe leeft voort
De Toyota GR Yaris is geen gewone auto. Het is een ode aan snelheid, een middelvinger naar de norm en het soort voertuig dat je zelfs bij 30 km/u kippenvel bezorgt. Hij is niet perfect, hij is luid, onpraktisch en duur in taksen maar wie zeurt daar nu over als elke rit voelt als een rally? En het aantal smiles per miles is zeer hoog!
Toyota bewijst opnieuw dat ze méér zijn dan hybride pioniers. Ze zijn ook de bouwers van rijplezier in zijn puurste vorm. De nieuwe GR Yaris is sneller, slimmer en scherper dan ooit en zolang hij bestaat, geloven wij dat benzine nog een toekomst heeft.

Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid – De stille kracht van Volvo blijft overtuigen

Renault Twingo E-Tech Electric: het icoon keert terug als elektrische stadsheld

Alpine A110 R Ultime: de ultieme sportwagen uit Dieppe zet een punt achter een icoon


