Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Roadtrip: Jeep Renegade 4xe

Roadtrip – Jeep Renegade 4xe doet het uitstekend in een roadtrip welke door de opkomende coronabesmettingen en de wateroverlast in juli drastisch aangepast werd. De Jeep Renegade 4xe S waar wij mee reden bewijst veel meer te zijn dan een stoere off-roader. Op de snelweg een verbruik van onder de 4l/100km en op de terugweg bewezen we dat 0l/100km en dus volledig elektrisch mogelijk is mits een goede planning.

In de maand juli hadden wij een Jeep Renegade 4xe S als testwagen waarmee wij besloten een echte roadtrip te doen. De plannen lagen al lang klaar.. zodra het kon “post -corona” een heerlijke roadtrip. Het was de bedoeling een roadtrip te doen door Nederland… Helaas door het stijgende aantal coronabesmettingen in Nederland en de steeds strengere regels besloten we deze trip dan maar in ons eigen België te doen. Ook deze plannen kwamen in gedrang en dreigden letterlijk in het water te vallen… Door het zware noodweer en bijhorende miserie konden we niet van start gaan met onze roadtrip. Onze gedachten gaan hier in eerste instantie natuurlijk naar alle getroffen streken en personen… net zoals de rest van België zijn we zwaar onder de indruk van wat er allemaal gebeurde.

We besloten om toch van start te gaan met onze roadtrip en maakten voor jullie onderstaand verlsag.

Dag 1:

Zoals foto’s aangeven zijn we ondanks de wateroverlast wel gestart met inpakken en zoals je kan zien is de Jeep tot de nokvol gevuld met allerlei camping spullen… omdat de camping plaatsen die we gereserveerd hadden ondergelopen zijn en dus niet bereikbaar besloten we deze eerste dag “en na enkele telefoontjes waar we op een veilige manier terecht konden” te rijden naar Bouillon. Ook de trip naar Bouillon doen we wegens de omstandigheden anders dan gepland.. we rijden gewoon over de snelweg om de risico’s om door overstroomde gebieden te rijden te vermijden. Dit in eerste instantie voor onze eigen veiligheid en die van de Renegade. Onze Jeep doet dit natuurlijk voortreffelijk en gezien wij een PHEV hebben (4xe) kunnen we geregeld stroom bijtanken onderweg. Er zijn tegenwoordig veel voorzieningen en mogelijkheden om de batterijen van je voertuig te laden. Alleen een nota aan jezelf maken dat je de laadkabels op een plaats in het voertuig legt waar je aankan.. want je raad het al… Die van ons lag helemaal onderaan in het opbergvak in de koffer ruimte…  . De trip naar Bouillon welke zo’n 200km is voor ons deden wij met een verbruik van 4l/100km. We gebruikten onderweg het max. regeneren en ook wel eens de batterij save instelling éénmaal de batterijen leeg waren om deze dus tijdens het rijden terug op te laden.. éénmaal je de truc door hebt werkt dat schitterend .. aangekomen in Bouillon besluiten wij eerst even te genieten van de natuur en een kijkje te nemen aan de Semois welke ook net zoals alle rivieren op plaatsen overstroomd is. Op dag 2 zullen we kijken welke campings er vrijkomen om onze roadtrip alsnog verder te kunnen zetten…

Dag 2:

In de ochtend nog steeds geen kijk op een nieuwe verblijfplaats door de catastrofale overstromingen die niet alleen ons land teisteren maar ook de buurlanden. We besloten dan toch om het erop te wagen en richting Rochefort te rijden in de hoop dat we een plaats tegenkomen waar we onze tent kunnen opslaan. We rijden ondertussen met onze Jeep Renegade 4xe s van dorp tot dorp. De balans elektrisch rijden en met verbrandingsmotor hebben we ondertussen vrij goed onder de knie want zelfs zonder op te laden aan een laadpaal blijft het verbruik onder de 4l/100km. 

Tijdens het rijden merken we ook dat de overstromingen echt wel lelijk huis gehouden hebben in de dorpjes waar wij passeren. Uit respect voor de slachtoffers maken we hier geen foto’s van maar we zijn wel diep onder de indruk. We beseffen ook dat een zoektocht naar een camping die hier nog open is zeer veel moeite gaat kosten en even twijfelen we om huiswaarts te keren of in een heel andere streek te gaan zoeken. Na enig overleg besluiten we dan toch te blijven en op zoek te gaan naar die ene camping dat nog open of al terug open is. Zo kunnen we ook de lokale economie eventueel wat steunen. Overal komt de melding dat het water zakt en dat de campings binnen de 2 dagen terug open zullen zijn. We blijven dus verder zoeken. Na een uurtje rondrijden en rondbellen komen we terecht bij een camping waar we zeer vriendelijk en oprecht ontvangen worden… Ook hier heeft het water zeer hoog gestaan en zijn de kampeerplaatsen voor de tenten nog niet beschikbaar. maar de vriendelijke man laat ons een plaats naar keuze uitkiezen op deze kleine maar zeer kindvriendelijke camping. Waarvoor dank… Zo komen we dan ook onmiddellijk op een plaats waar we zeker willen zijn met onze Renegade. Een beetje avontuur gaat deze Jeep nooit uit de weg. Het echte off-roaden gaat er deze trip door de omstandigheden niet inzitten maar dat hoeft ook niet. Deze Renegade is ook een plezier om mee te rijden over de geasfalteerde wegen. We vullen de benzine tank van de Renegade nog even en gaan dan genieten van pasta met een wijntje en achteraf een koffie met lekkers. Morgen een nieuwe dag en schol!

Dag 3:

Al van bij het ontbijt komen de mailtjes binnen met de annuleringen van de verblijfplaatsen. Omdat we perfect zitten op deze camping is het dan ook niet erg om de rest van de dagen hier op deze plaats te verblijven. ‘s Ochtends doen we dan vooral een ritje naar de plaatselijke winkel met de Renegade. We testen hem nu enkel op benzine motor. We rijden trouwens met de Renegade 4xe S met aan boord een 1.3 liter en 181pk. Gemiddeld verbruik wanneer we enkel op e-save rijden is 7,2l/100km we reden 35km in totaal. Opvallend is de herneming wanneer we in de sport stand rijden. Jammer genoeg zit er voorlopig nog geen off-road testje in vanwege de gekende situatie hier in de Ardennen. Morgen proberen we een plaatsje te zoeken om leuke foto’s te maken en een plaats waar we elektrisch kunnen laden. Er zijn in de buurt plaatsen maar de meeste zijn momenteel niet in gebruik door de overstromingen. We rijden dus voorlopig in de recuperatie stand en combineren zodra we 15 a 20% batterij hebben. Zo konden we de afgelopen dagen het verbruik beneden de 4l houden. Wij sluiten de dag af met een lekkere BBQ en laten morgen weer van ons horen.

Dag 4:

Vandaag nemen we een rustdag, we verschuiven onze plannen van vandaag naar morgen en  we genieten van zon en een rustige wandeling. ideaal moment om meer te laten weten over de Jeep Renegade 4xe S waar wij mee op pad zijn…

Het interieur:

Dit oogt zeer robuust en is uitgerust met zetelverwarming vooraan, alsook een navigatiesysteem … Stijl, in zijn authentiekste vorm.
De S is de trotse bezitter van alle functies van het Limited-model, maar kreeg daarnaast ook kenmerkende details en afwerkingen zowel aan de buiten- als aan de binnenkant: 19” aluminum velgen, LED koplampen en dubbele airco met luchtbehandeling.

De nieuwe led-verlichting voor de koplampen, dagrijlichten, mistlichten, achterlichten en remlichten verfraait niet alleen de look van uw Renegade, maar helpt ook mee om het verbruik te drukken, aangezien ze 1/3 minder energie verbruiken dan halogeenlampen. Ze zijn ook veiliger dan halogeenlampen, dankzij de verbeterde zichtbaarheid.
Specifieke 19” lichtmetalen velgen in Granite Crystal aluminium, om elke situatie het hoofd te bieden met een ongekende stijl.
Onderneem elke trip met het zekere en veilige gevoel dat u enkel achter het stuur van een Jeep® ervaart. De nieuwe Jeep® Renegade 4xe Plug-In Hybride is uitgerust met meer dan 60 veiligheids- en beveiligingsfuncties. De cockpit is over de volle lengte beschermd met zijdelingse gordijnairbags vooraan en achteraan, een knie-airbag voor de bestuurder, zijdelingse airbags voor de voorzetels en geavanceerde meertrapsairbags vooraan
De verkeersbordherkenning communiceert rechtstreeks met de intelligente snelheidsassistent (Intelligent Speed Assist of ISA) waardoor u de cruise-snelheid makkelijk en intuïtief kan aanpassen met de stuurwielbediening.
Verder zijn er tal van veiligheidsfuncties voorzien in deze Renegade. Ik som ze even op:

– Dodehoekassistent en detectie dwarsverkeer.
– Lanedeparture warning plus.
– Noodrem.
– Drowsy driver detection
– Keyless entry
– Automatische lichten en ruitenwissers.

Morgen meer over de batterij en het laden.
Wij zoeken ondertussen een laadpaal die terug in dienst is en genieten even verder van zon en rust.

Dag 5:

Vandaag onze laatste dag van de roadtrip. Morgen gaan we naar huis. Rest ons enkel nog een werkende laadpaal te zoeken en even over de cijfers te spreken van deze Jeep Renegade 4xe S met aan boord een gecombineerd vermogen van 240 pk. Hierdoor kan hij van 0-100 in amper 7.5 seconden. Meer dan voldoende om elke weg met gemak te trotseren. Dat gaan we vandaag in onze zoektocht naar een laadpaal ook proberen. De nieuwe aandrijvingsopbouw van de Jeep® Renegade 4xe Plug-In Hybride combineert de bekroonde eTorque achteraan met een tweede, hoogperformante elektrische motor op de achteras.

We rijden ondertussen 11km en komen een eerste luminus laadpaal tegen. We steken de stekker in en de Jeep geeft onmiddellijk al aan dat er een probleem is met de laadpaal. We proberen de stekker te verwijderen maar zonder resultaat. Wat wij ook proberen, we krijgen de stekker niet los uit de wagen… de noodstop van de laadpaal ingedrukt, het contact van de wagen opgezet, niets lukt… het assistentie nummer op de laadpaal gebeld, maar daar kriigen we enkel een wacht muziekje.. na 15min aan de telefoon gewacht te hebben besluiten we maar wegenassistance te bellen. We zouden een uurtje moeten wachten maar reeds na 5 min kwam de assistance auto het tankstation al opgereden. Ook hij probeerde enkele dingen maar in eerste instantie kwam de stekker niet los. Noodstop in en lossen, dan de wagen gestart (niet zoals wij eerder deden en enkel het contact opzetten), en tot onze grote vreugde werkte dit perfect. De stekker was los en wij konden verder. We beslissen om toch op zoek te gaan naar nog een laadpaal om zo zeker te zijn dat er niks aan het laadsysteem van onze Jeep scheelt. Slechts enkele kilometers verder bij de nieuwe laadpaal aangekomen zagen we dat de laadstekker van de laadpaal helemaal kapot was… nieuwe poging dus en weer wat verder deze keer wel geluk. Een werkende laadpaal en onze Renegade laadt volledig op. Wij maken ondertussen tijd voor een sanitaire stop en een drankje. Het was al een bewogen voormiddag.

Over het laden.

De nieuwe Jeep® 4xe Plug-In Hybride is standaard uitgerust met oplaadkabels waarmee je de batterij volledig kan opladen aan een gewoon stopcontact. De batterij van nul, volledig opladen duurt minder dan 4 uur.
Doe je dit zoals wij met een snellader kan je de 11,4kWh batterij in een uurtje opladen.
Volledig opgeladen kan je trouwens 50km rijden.
Twee elektromotoren die naast synergie met de motor, ook kunnen fungeren als hoogspanningsgenerator. Één zit op de vooras en is gekoppeld aan de verbrandingsmotor. De tweede bevindt zich op de achteras, levert 60 pk vermogen en 250 Nm koppel, genereert tractie en regenereert energie tijdens het remmen.
Een 11,4 kWh, 400 volt lithium-ion nikkel/mangaan/kobalt accu-pack drijft de e-as aan en bevindt zich op een veilige plaats onder de tweede zitrij.
Een compacte en in de kofferbak weggewerkte module voor het regelen van het opladen van de hoogspanning en conventionele 12V-accu’s van de auto.
Zoals eerder gezegd rijden we morgen terug naar huis dus gaan we nu even bekomen en genieten.

Tot morgen.

Dag 6:

Vandaag rest ons enkel nog de terugweg naar huis. We besluiten om eens iets anders te doen en gaan deze terugrit volledig elektrisch proberen te rijden. Wetende dat we met onze Jeep 4xe ongeveer 50km per batterij lading kunnen rijden maakt dit dat we 3x moeten laden. 1x voor vertrek en 2x onderweg want ondertussen zitten we 120 km van thuis.  Mits wat planning gaat ons dat volgens de gegevens die wij opzoeken moeten lukken.. er zijn ondertussen  voldoende laadpalen onderweg. Wat ik wel al beter deed ten opzichte van de heenrit is dat ik de snellaadkabel die bij de Jeep aanwezig is reeds op een bereikbare plaats gelegd heb zodat ik niet alles moet uitladen om eraan te geraken.  Eerst de tent opruimen en de Jeep terug inladen met onze spullen. We vertrekken en alles loopt deze keer zoals gepland . We kunnen tijdig laden en onze trip zonder problemen afwerken. We hebben bewust gekozen om onderweg te stoppen om te eten zodat we tijdens het laden niet nodeloos moeten wachten. Dat is wel één van de stappen waar je rekening mee moet houden. We rijden 3h30min op die 120 km. Want het duurt zoals gisteren gezegd 1h om de batterij aan de snellader op te laden.

Wij genoten in ieder geval van deze roadtrip en kijken er alvast naar uit nog ééntje te plannen. Hopelijk dan zonder valse start en zonder de overstromingen die toch wel serieuze sporen heeft nagelaten bij mens en dier.

Ik geef nog mee dat je een Jeep Renegade 4xe S kan kopen vanaf  43.460 euro.

 

Wij bedanken na deze trip uiteraard Jeep Belux omdat wij deze Renegade konden testen en Foto Robyns voor de service en het fotomateriaal zodat deze trip voor jullie vastgelegd kon worden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp