Renault 5 E-tech electric

Het blijft gewaagd om een stijlicoon uit de jaren 70 zoals de Renault 5 terug te brengen naar de hedendaagse tijd. Jong of oud bijna iedereen herinnert zich wel de Renault 5 turbo, een sportieve patser uit de jaren 70 maar een wagen van bijna onschatbare waarde voor wie hem vandaag in de garage heeft staan. Dus dit maakte de uitdaging voor Renault eens zo groot om dit te overtreffen en te vertalen naar de huidige moderne standaarden. Maar zijn ze hier ook in geslaagd, dat zoeken wij voor u uit!
Begin 2025 op het autosalon van Brussel wordt de Renault 5 E-tech electric verkozen door de jury bestaande uit 60 oudjournalisten uit 23 Europese landen tot auto van het jaar. En samen met de Alpine A290 laat de Renault 5 met 353 punten de Kia EV3 en Citroën ë-C3 moeiteloos achter zich. Een terechte keuze want de Renault 5 E-tech electric is een meesterlijke herinterpretatie van een icoon, die nostalgie en moderne technologie naadloos combineert. Voor liefhebbers van de originele R5 uit de jaren 70 en 80 is deze elektrische hatch een feest voor het oog en het beste van al is dat hij tegelijk voldoet aan de eisen van de hedendaagse automobilist.
De oorspronkelijke Renault 5 werd in 1972 geïntroduceerd als een compacte, betaalbare en veelzijdige stadsauto. Met zijn kenmerkende schuine achterruit, verticale achterlichten en speelse design werd hij al snel een favoriet in Europa. De R5 evolueerde in de jaren ’80 naar de Supercinq en kende sportieve varianten zoals de R5 Turbo, die de sportieve kenmerken onderstreepten.
De wedergeboorte
In 2024 presenteerde Renault de R5 E-Tech Electric, een volledig elektrische hatchback die het erfgoed van zijn voorganger eert. Het designteam, onder leiding van Gilles Vidal, heeft met oog voor detail elementen van de originele R5 geïntegreerd in een modern jasje. De nieuwe R5 behoudt de iconische schuine achterruit en de verticale karakteristieke achterlichten, die niet alleen esthetisch zijn maar ook bijdragen aan de aerodynamica. De wielkasten zijn geïnspireerd op de R5 Turbo, wat de auto een bredere en krachtigere uitstraling geeft. Zo zijn de hoekige vormen, de vierkante koplampen behouden, net zoals de opvallende verlichte vijf op de motorkap die meteen ook weergeeft wat de status van je batterij is.
Ook de iconische popkleuren worden terug aangeboden, het popgeel en het popgroen zijn twee kleuren die in de jaren 70 in de catalogus stonden en die nu ook terug overgenomen zijn in het nieuwe gamma. Waarom het popkleuren genoemd worden dat merk je meteen aan het intens glittereffect dat de lak biedt. Bij het samenstellen van je nieuwe Renault 5 heb je maar liefst 200 verschillende combinaties zodat je je persoonlijke touch kan geven aan je Renault. Misschien wel de meest ludieke personalisatie, is de stokbroodhouder. Maar het belangrijkste in dit alles is dat Renault met de wedergeboorte van de R5 opnieuw de mensen weet te charmeren met zijn uiterlijk zijn retro design en zijn leuke herkenbare lijnenspel. En zo de vintage vibe terugbrengt van weggeweest in een hippe hedendaagse elektrische versie.

Vintage modern interieur
De jeans bekleding in het interieur van de nieuwe R5 geeft een strak, maar vooral retro design. Zeker als je kijkt naar de stoel in de nieuwe R5, deze nieuwe generatie H-vormige stoelen zijn geïnspireerd op de Renault 5 Turbo 2, voor extra zijdelingse steun. Binnenin is de retro invloed subtiel aanwezig dat merk je ook aan de gebobbelde hemelbekleding die refereert naar de eerste generatie. Vooraan bieden deze stoelen alle comfort terwijl de ruimte op de achterbank net iets beperkter is maar mits wat goodwill van de voorste passagiers perfect bruikbaar voor twee volwassenen. Het dashboard combineert een 10” digitaal bestuurders display met een 10” infotainment touchscreen dat aangedreven wordt door het OpenR link met geïntegreerde Google-services.
Hoewel de Renault R5 met zijn lengte van 3,92 m zich tussen de Twingo en de Clio positioneert biedt hij dankzij zijn AmpR Small-platform en zijn wielbasis van 2,54 m een plaats die dicht aanleunt bij dat van een recente Clio. De batterij plaatsing onder de vloer zorgt voor een kofferruimte van 326 l, een frunk biedt de R5 niet dus je laadkabels blijven slordig in de koffer rondslingeren. De verschillende opbergvakken die over het interieur zijn verspreid, hebben een totaal volume van 19 l en deze kunnen gepersonaliseerd worden dankzij 3D geprinte accessoires.
Urban of comfort?
De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric is beschikbaar in meerdere versies, wij gingen op pad met de Renault 5 in de techno uitvoering met 150 pk, 52 kWh comfort range batterij. De instapversie “Five”, die later in 2025 beschikbaar is, heeft een 40 kWh batterij en een motor van 95 pk en een rijbereik in de stad van 300km. De “Evolution” biedt met dezelfde batterij 120 pk en is ideaal voor wie betaalbaarheid en comfort zoekt.
Voor wie meer bereik of luxe wil, zijn er de “Techno” en “Iconic Cinq” uitvoeringen, beschikbaar met zowel een 40 kWh batterij (tot 300 km rijbereik) als een 52 kWh batterij (tot 410 km rijbereik), gekoppeld aan respectievelijk 120 pk en 150 pk motoren. De topversie, “Roland-Garros”, combineert het hoogste uitrustingsniveau met de krachtigste batterij en motor. Leuk om weten, de 40 kWh batterij noemen ze bij Renault de urban range
En de 52 kWh batterij comfort range. Alle versies ondersteunen AC-laden tot 11 kW en snelladen tot 100 kW. De 52 kWh modellen zijn bovendien geschikt voor bidirectioneel laden (200€). De Renault 5 begint eens je de snellader hebt ingegeven waar je naartoe wil, zijn batterij te preconditioneren. Doe dit ruim op tijd, want anders ga je laden aan amper de helft van de kilowatt. Tijdens onze test gaven we 5 minuten op voorhand de bestemming naar onze snellader in, resultaat, niet sneller laden dan 46 kW.
Met zijn 150 pk biedt deze Renault 5 genoeg power en vooral een mooie balans tussen het rijbereik en de fun die je er kan mee maken, hierin een grotere batterij of een zwaardere motor gaan steken zal niet veel meerwaarde bieden. Moeten we eigenlijk nog meegeven dat de beloofde 410 WLTP kilometers buiten de stad niet gehaald worden? Wij reden een gemengd verbruik rond de 13kWh/100km, goed voor een effectief bereik van 350km.

Wendbaar en plezierig
Het goed gebalanceerde onderstel en de directe stuur inrichting zorgen voor een goede dynamiek en feedback aan de bestuurder, op fijne bochtige wegen maar ook in de stad. Dankzij zijn draaicirkel van slechts 10,3 m voelt hij zich ook zeer goed thuis binnen de stad. Het gebalanceerde onderstel biedt een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Oneffenheden worden zelfs met de 18 duim velgen mooi weggefilterd. Daarnaast biedt het multi Sense systeem verschillende rijmodi die het rijgedrag en de energie recuperatie aanpassen aan de voorkeur van de bestuurder.
Wat moet dat kosten?
Wel Renault komt met een interessante prijszetting. De basisversie van de vijf begint vanaf € 25.000 met de versie “five” met 40kWh batterij en 95pk motor die later dit jaar geintroduceerd wordt. Daarboven zijn 3 versies geplaatst: evolution, techno, iconic five ook met 40kWh en 120pk motor vanaf € 27900. De versies met comfort bereik: techno, iconic cinq bieden een 52kWh batterij en een 150pk motor vanaf € 32900. Onze testversie met het Harman Kardon systeem, bidirectioneel laden en nog andere opties kwam op € 32900.
Conclusie
De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric is een geslaagde reïncarnatie van een icoon, met een modern design dat charme en technologie perfect combineert. Dankzij zijn scherpe instapprijs is hij verrassend betaalbaar voor een volledig elektrische auto. Met een rijbereik van 350km is hij niet alleen geschikt voor de stad, maar ook voor langere ritten. De rijdynamiek is levendig en precies, wat hem ook op bochtige wegen bijzonder plezierig maakt. Renault levert hier een compacte EV af die tegelijk stijlvol, hip én praktisch is. En om met nog een positievere noot af te sluiten, de Renault 5 Turbo komt ook terug al is het in een zeer beperkte… elektrische… variant!





D’Ieteren Energy opent één van de grootste laadpleinen van België in Kortenberg
