Polestar 4 Dual Motor Performance
De nieuwe Polestar 4 Long Range Dual Motor markeert een spannend keerpunt voor het jonge, ambitieuze merk. Deze elektrische SUV-coupé combineert sportieve prestaties met een strak Scandinavisch design en een ongeziene focus op duurzaamheid. Deze Polestar 4 kende ook verschillende controversen omdat de achterruit werd weggelaten. Maar moet dit noodzakelijk een issue zijn?
Design en interieurbeleving
De Polestar 4 wordt gekenmerkt door zijn uitgesproken coupé-lijn en futuristische uitstraling. Geen achterruit, maar een digitale binnenspiegel met camerafeed, een gewaagde zet die in de praktijk wonderwel werkt. Je hebt een breed, helder zicht naar achteren, zelfs bij slechte lichtomstandigheden of een volle achterbank.
Binnenin ervaar je onmiddellijk het vakmanschap: de gebruikte materialen zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit en voelen uiterst aangenaam aan. Denk aan veganistische MicroTech-bekleding, gerecycleerde PET-stoffen en prachtig afgewerkt metaal. Dit interieur ademt premium uit zonder opzichtig te zijn.
Toch is niet alles perfect: de elektronisch bediende ventilatieroosters ogen weliswaar futuristisch, maar missen het gebruiksgemak van een klassieke schuifknop. Zeker tijdens het rijden zou een manuele bediening veiliger én intuïtiever aanvoelen. Hetzelfde geldt voor de haptische knoppen op het stuurwiel, ze zien er strak uit, maar bieden minder voelbare feedback dan gewone knoppen, wat de ergonomie niet ten goede komt.
Prestaties en rijervaring
Onder de gestroomlijnde huid van de Polestar 4 Long Range Dual Motor schuilt een indrukwekkend technisch geheel. De twee elektromotoren leveren samen 544 pk en een koppel van 686 Nm, goed voor een 0‑100 km/u sprint in 3,8 seconden. Indrukwekkende cijfers voor een wagen van dit formaat.
De acceleratie is niet alleen krachtig, maar ook bijzonder lineair en gecontroleerd. Dankzij de semi-actieve vering blijft hij stabiel, ook op oneffen wegen. De besturing is scherp, zonder zenuwachtig te zijn. In de stad is hij verrassend wendbaar, op de snelweg indrukwekkend stil.
Wat meteen opvalt tijdens het rijden, is hoe goed geïsoleerd het interieur is. Wind- en rolgeluid worden uitstekend gefilterd. De stoelen bieden stevige zijdelingse steun en zijn beschikbaar met verwarming, ventilatie én massagefunctie (optioneel).
Een noemenswaardig pluspunt is de Vehicle-to-Load (V2L)-functie: je kunt de auto gebruiken als stroombron voor externe apparaten, ideaal bij kamperen of outdoor werk.
Infotainment en gebruiksgemak
De centrale cockpit wordt gedomineerd door een 15,4 inch aanraakscherm, aangestuurd door Android Automotive OS. Google Maps, Google Assistant en zelfs YouTube werken naadloos met over-the-air updates die de software permanent up-to-date houden. Uiteraard is ook draadloze Apple CarPlay voorzien.
Het instrumentencluster is volledig digitaal, met een 10,2 inch scherm achter het stuur en een head-up display van 14,7 inch. Alles oogt strak en modern, maar vergt wel enige gewenning, zeker voor wie overstapt vanuit een meer analoog dashboard.
Veiligheid van topniveau
De Polestar 4 behaalde een 5-sterren score bij Euro NCAP en scoorde 92% op bescherming van volwassen inzittenden. Hij is standaard uitgerust met zeven airbags, een eCall-noodoproepsysteem, en het Mobileye SuperVision Advanced Driver Assistance System, met in totaal 12 camera’s, 12 ultrasone sensoren en radar.
De camera-gebaseerde digitale binnenspiegel biedt een groter zichtveld dan een conventionele spiegel en is in donkere omstandigheden nog steeds goed bruikbaar, een ingenieuze oplossing voor het ontbreken van een achterruit.
Duurzaamheid en CO₂-voetafdruk
De Polestar 4 is niet alleen snel en stijlvol, maar ook milieubewust. Uit zijn officiële Life Cycle Assessment (LCA) blijkt dat hij de laagste CO₂-voetafdruk heeft van alle Polestar-modellen bij lancering: slechts 21,4 ton CO₂e voor deze Long Range Dual Motor-versie. Dit wordt onder meer mogelijk gemaakt door productie met 100% hernieuwbare energie en een hoog aandeel gerecycleerde materialen zoals aluminium en kunststoffen.
Ook de modulaire opbouw en keuze voor mono-materiaalcomponenten zorgen ervoor dat onderdelen eenvoudiger recycleerbaar zijn aan het einde van hun levensduur.
Prijs
In België start de Polestar 4 Long Range Dual Motor vanaf €71.500 incl. btw (prijs onder voorbehoud van opties en pakketten) . Een bedrag dat past binnen het premiumsegment, maar gerechtvaardigd is door de combinatie van design, prestaties, veiligheid en duurzaamheid.
Conclusie
De Polestar 4 is een revolutie binnen het SUV-coupésegment. Hij durft het conventionele te doorbreken, met zijn achterruitloze ontwerp en weet tegelijk te overtuigen met prestaties, comfort en een ecologisch profiel dat er echt toe doet.
PLUS
- Krachtige prestaties (544 pk, AWD)
- Premium afwerking en materialen
- Digitale achteruitkijkspiegel werkt uitstekend
- Uitzonderlijke veiligheids- en duurzaamheidscores
MIN
- Haptische stuurtoetsen en touchscreenbediening ventilatie zijn minder gebruiksvriendelijk
- Hoge prijs (maar marktconform)

Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid – De stille kracht van Volvo blijft overtuigen

Renault Twingo E-Tech Electric: het icoon keert terug als elektrische stadsheld

Alpine A110 R Ultime: de ultieme sportwagen uit Dieppe zet een punt achter een icoon


