hét Belgische platform voor autonieuws, onafhankelijke autotests, boeiende roadtrips en inzichten uit de autosector
Infomotive.be
hét Belgische platform voor autonieuws, onafhankelijke autotests, boeiende roadtrips en inzichten uit de autosector

Peugeot e 208 GTi: Het GTi hart klopt elektrisch

Stel je voor: de iconische geest van de 205 GTi herrijst… maar dan elektrisch, hier is de Peugeot e-208 GTi, het GTi hart klopt vanaf nu elektrisch. In Le Mans, tijdens de 24 Uren, presenteerde Peugeot Sport dit nieuwe speelgoed – 280 pk sterk, 345 Nm direct beschikbaar, met een sprint van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/h  . Het resultaat? Een kart-achtig hot hatch met airbags en een stekker.

Onderhuids is de Peugeot e-208 GTi pure performance: verlaagd met 30 mm, spoorbreedte 56 mm voor en 27 mm achter breder, opgebouwd op Pilot Sport Cup 2-banden, een Torsen sperdifferentieel voor de voorwielen en 355‑mm remschijven met vierzuiger‑klauwen  . Peugeot Sport heeft hier niets ‘just for show’ aangepast – het is een staaltje techniek, afgesteld door hun WEC-raceteam.

Het 54-kWh-accupakket – hetzelfde als in de e‑308, maar dan 300 kg lichter in deze carrosserie – levert 350 km WLTP‑range, laadt met maximaal 100 kW (20–80 % in onder de 30 min) en is uitgerust met slimme functies zoals V2L, preconditioning en trip‑planner via de MyPeugeot‑app.

Binnen voel je ‘t GTi-DNA: rood accentueerde vloermatten, gordels, sportstoelen en zelfs rode verlichting in het dashboard. Alcantara‑stuur, geïntegreerde hoofdsteunen… nostalgie zonder kitsch. En! Een sound‑module die een kunstmatig geluid geeft wanneer je accelereert. Puristen krimpen even ineen, fanboys glunderen – en eerlijk: het werkt.

Rijden zoals het hoort

Op de openbare weg verandert de e‑208 GTi in wat lijkt op een elektrische kart met serieuze bite. Lage neus, sperdifferentieel, sporen die de bocht induwen – je kunt ‘m volledig uitproberen zonder dat ESP je direct terugfluit. Naar de snelweg? Prima. Stille cruise, matrix‑led verlichting, 10‑inch infotainment en adaptieve cruise control maken ‘m dagelijks acceptabel – maar het is in de bocht dat hij de show steelt.

Prijs & positionering

De officiële prijs is nog niet door Peugeot aangekondigd. Maar de Britse media sites schatten dat hij uitkomt rond de £35 000 (≈ €42 000), in België wordt rekening gehouden met een bedrag tussen €45 000 en €50 000. Terwijl de ‘gewone’ e‑208 GT (156 pk) start in België vanaf ongeveer €35 000 voor een GT‑uitvoering. Verwacht dus minstens €10 000 extra voor deze GTi-special.

Elektrisch plezier, met echte GTi‑soul

De e‑208 GTi bewijst dat electrified hot hatches niet per definitie braaf moeten zijn. Hij combineert heritage‑design, brute techniek en go‑kart‑gevoel in een compacte verpakking. Zeker voor wie nostalgie wil zonder backfire, is dit dauwverse, Frans‑getunede speelgoed een serieus statement: de GTi‑ziel leeft voort – en laadt op?

Meer informatie over deze nieuwe Peugeot vind je op de officiële website.