Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Nieuwe Fiat 500 3+1

©Pierre Fontignies voor ©Fiat

Nadat we eerder de nieuwe 500e reeds getest hebben is het nu de beurt aan de Fiat New 500 3+1.
Deze New 500 3+1 komt naast de berline- en cabrioversie (die wij dus eerder reeds hebben mogen testen). En is bijgevolg een derde koetswerkvariant van de New 500.
De 3+1 staat eigenlijk voor een 3 deurs plus nog een derde “deurtje” welke in tegengestelde richting opent (Suicide door). Door het ontbreken van een middenstijl in de deur zelf is deze gemakkelijker toegankelijk, kunnen grote voorwerpen gemakkelijker worden in- en uitgeladen en kan een kind sneller en eenvoudiger op de achterbank of in een stoelverhoger worden geplaatst. Zodra het deurtje dicht is, is er geen verschil met de andere 500’s: dezelfde stijl, dezelfde grootte. Dit alles met een gewichtstoename van slechts 30 kg, zonder gevolgen voor het rijgedrag of het elektrisch verbruik van de auto.
Over het elektrisch verbruik.
Deze vinden we ruim voldoende en Fiat geeft mee dat het rijbereik meer dan 180 km en tot 320km (WLTP) is. Rij je enkel in stad is zelfs nog meer mogelijk dan de opgegeven 320 km.
Wij reden gecombineerd over snelweg en in stad waarbij we aan een gemiddeld rijbereik van 250 km komen. Dit met lithium-ionaccu’s welke een vermogen van 42 kWh hebben.
Om de laadtijd te optimaliseren is de Nieuwe 500 uitgerust met een snellaadsysteem van 85 kW om de accu zeer snel op te laden. Zo duurt het bijvoorbeeld maar 5 minuten om voldoende energiereserve op te bouwen om 50 kilometer af te leggen, meer dan nodig is voor gemiddeld dagelijks gebruik. En de snellader kan de accu ook in slechts 35 minuten tot 80% opladen. De Combo 2-aansluiting op het zijpaneel van de auto rechts achteraan voedt de snellader, voor zowel AC- als DC-laden.
De nieuwe 500 is je perfecte gezel doorheen de steden. Hij heeft geavanceerde rijhulpsystemen die je helpen veilig, eenvoudig en aangenaam te navigeren door drukke plaatsen. Hij is bovendien de eerste auto in zijn segment die uitgerust is met het op niveau 2 autonoom rijden.
‘Lane Centering’ houdt de New 500 in het midden van de rijstrook, terwijl ‘Urban Blind Spot’ ultrasone sensoren gebruikt om de dode hoek te controleren en te waarschuwen voor obstakels met een driehoekig licht op de spiegel. Tegelijkertijd bieden de elf 360-graden sensoren een drone-zicht om obstakels te ontwijken bij het parkeren of het uitvoeren van complexe manoeuvres, waardoor het lijkt alsof u vanuit vogelperspectief zicht hebt op alle obstakels op uw pad.
Net zoals onze eerder getestte Nieuwe 500e zijn ook bij deze 3+1 meerdere rijmodici.
In de ‘Normal’-modus rijdt de auto zoals elk ander automatisch model met een verbrandingsmotor, maar hier met verrassend uitzonderlijke prestaties voor een stadsauto: 87 kW – gelijk aan 118 pk, 220 Nm koppel, onmiddellijk beschikbaar, en 0-50 km/u in 3,1 seconden, of 0-100 km/u in 9 seconden, een sportwagen waardig.
In de Range-modus biedt de New 500 de mogelijkheid van een nieuwe rijervaring, waarbij slechts één voet wordt gebruikt. De “One Pedal”-functie betekent dat u de versnelling en vertraging kunt regelen door hetzelfde pedaal in te drukken. Wanneer je loslaat, krijgt de auto maximale energie terug, waardoor hij vertraagt, tot hij volledig tot stilstand komt. Deze rijstijl, ideaal voor stadsgebruik, stelt de auto in staat een groot deel van zijn energie terug te winnen.
Wanneer de resterende actieradius laag is, kunt u overschakelen op de ‘Sherpa’-modus, om de beschikbare middelen te optimaliseren en ervoor te zorgen dat u uw bestemming bereikt. Wanneer de bestuurder een elektrische auto gebruikt, moet hij altijd een oplaadpunt kunnen bereiken, ongeacht de locatie. De Sherpa-rijmodus werkt op basis van verschillende parameters om het brandstofverbruik tot een minimum te beperken, zodat u ofwel de op het navigatiesysteem ingestelde bestemming ofwel het dichtstbijzijnde oplaadstation kunt bereiken.
Ook het interieur mag zeker gezien worden en de zetels zijn zelfs gemaakt uit gerecycleerd plastic welke gedeeltelijk uit de oceaan werden gerecupereerd.
Een andere bijzonderheid betreft de behandeling van het dashboard van de New 500: de behandeling ervan, met respect voor de iconische stijl van het originele model, onderstreept uitdrukkelijk de zorg en aandacht die aan het interieur is besteed. De voor het dashboard gekozen materialen zijn geïnspireerd op natuurlijke elementen zoals hout, met innovatieve behandelingen zoals een driedimensionale, grafische oppervlakteprint en weefwerk die herinneren aan het concept van vakmanschap, beide geïnterpreteerd met een eigentijdse, typisch New 500 touch.
Met het nieuwe UConnect 5 infotainmentsysteem van de vijfde generatie kunt u op de New 500 een gepersonaliseerde interface creëren en zelfs gebruikmaken van het geavanceerde spraakherkenningssysteem, dat handsfree wordt geactiveerd met het activeringswoord “Hey Fiat”. De connectiviteitsfuncties worden geactiveerd door de nieuwe UConnect Box, die toegang biedt tot de ‘UConnect-diensten’ van de New 500. Een voorbeeld daarvan is de auto om te toveren tot een Wi-Fi-hotspot, waarop tot 8 apparaten tegelijk kunnen worden aangesloten. Deze connectiviteitsdiensten zijn gewoonlijk voorbehouden voor de hogere segmenten, maar Fiat maakt ze voor het eerst beschikbaar voor een auto uit het A-segment, met functies die speciaal zijn ontwikkeld voor de wereld van elektrische auto’s.Zoals je kan lezen is deze stadswagen met meer dan genoeg technologie en snufjes voorzien om iedereen te plezieren.

Wij hadden in ieder geval een zeer leuke testweek en geven jullie nog mee dat je deze New 500 3+1 kan kopen vanaf €32,990.