Mercedes-Benz G580 Edition One
De iconische G-Klasse, maar dan geëlektrificeerd. De Mercedes-Benz G580 Edition One moet bewijzen dat avontuur ook stil, emissievrij en digitaal kan zijn. Maar kan hij dat écht waarmaken? Infomotive trok op pad met deze elektrische G-klasse.
Elektrisch erfgoed met een uitdaging
De G-Klasse staat al sinds 1979 bekend als een rijdende legende, hoekig, robuust en compromisloos. De Mercedes-Benz G580 Edition One is de eerste volledig elektrische uitvoering van dit erfgoed. Geen V8-brom, maar fluisterstil. Geen benzinetank, maar een lithium-ion accu van 116 kWh. Mercedes gelooft dat dit de toekomst is van luxe offroad rijden.
Maar de markt reageert lauw. In België en Europa is de verkoop van de G580 met EQ-technologie opvallend laag. Volgens cijfers van Mercedes zelf loopt de elektrische variant sterk achter op zijn broers met verbrandingsmotor, de G500 en AMG G63 blijven populairder. En dat is niet toevallig: veel G-fans hechten aan de klassiekers, aan het geluid, de geur van benzine en het rauwe gevoel dat een elektrische aandrijving niet evenaart.
Techniek: kracht, vier motoren en offroad-genie
De G 580 heeft niet één, maar vier elektromotoren, eentje per wiel, goed voor een gecombineerd vermogen van 588 pk en een enorm koppel van 1.164 Nm. De 0-100 km/u-sprint lukt in een verbluffende 4,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u.
De batterij is keurig weggewerkt in het ladderchassis en levert volgens WLTP een actieradius tot 473 km. In realiteit ligt het verbruik uiteraard hoger.
Mercedes laat hier geen half werk zien. Dankzij torque vectoring en functies als G-TURN (draaien op eigen as), G-STEERING (kleinere draaicirkel) en LOW RANGE-transmissie kan deze elektrische G nog steeds ruig terrein aan. Meer zelfs: met een waaddiepte van 85 cm en hellingshoeken tot 35 graden is hij in sommige gevallen capabeler dan zijn benzinebroers.
Design en uitrusting: exclusiviteit troef
De Edition One is een parel met bijna alle opties die beschikbaar zijn. Hij komt in speciale MANUFAKTUR-lakken, staat op zwarte 20-inch AMG-velgen en beschikt over blauwe remklauwen en een achterdesignbox in plaats van het klassieke reservewiel, die weliswaar mee afsluit met de wagen. Binnenin is het luxe troef met nappalederen bekleding, blauwe carbonaccenten, ambient lighting en het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem met twee 12,3-inch schermen.
Standaard krijg je ook het G-ROAR audiosysteem dat artificieel een V8-achtige soundtrack creëert. Leuk, maar niet iedereen zal er warm van worden.
Realistisch verbruik en actieradius: zware cijfers
Op papier verbruikt de G 580 tussen 27,7 en 30,3 kWh per 100 km. In de praktijk liggen de cijfers hoger. Tijdens onze testritten op gemengde wegen schommelde het verbruik tussen 34 en zelfs 41 kWh/100 km. Dat betekent een realistische actieradius van zo’n 300 tot 340 km. Niet bepaald ideaal voor wie met deze mastodont lange ritten of expedities wil plannen.
Snelladen kan tot 200 kW, waarmee je in ongeveer 32 minuten van 10% naar 80% oplaadt. AC-laden thuis of aan publieke laadpalen gaat aan 11 kW, best traag voor een batterij van dit formaat.
Rijden: indrukwekkend, maar log
Op de baan is de G580 verbluffend snel, stil en gecontroleerd. De acceleratie is sensationeel, het onderstel stevig en comfortabel, en de stuurinput is directer dan je zou verwachten. Toch merk je constant het gewicht (meer dan 3 ton rijklaar). In snelle bochten helt de carrosserie voelbaar over en op oneffen terrein kan de massa zich verraden.
Offroad stelt hij niet teleur: modder, grind, sneeuw, water, de G580 maait er moeiteloos doorheen. De elektrische aandrijving laat zich zeer precies doseren, en met de ‘transparante motorkap’-camera zie je letterlijk wat er onder je neus ligt. Een andere opvallende gimmick is de zogeheten G-TURN: waarbij de auto ter plaatse ronddraait door de wielen aan de linker- en rechterkant in tegengestelde richting te laten draaien. Spectaculair voor op sociale media of in de showroom, maar eerlijk? Het is vooral een partytrick: indrukwekkend om te zien, maar in realistische omstandigheden weinig relevant. En Mercedes waarschuwt zelfs: alleen bruikbaar op losse of onverharde ondergrond, niet op de openbare weg.
De G 580 blijft een capabele offroader, maar hij is zwaar, mist een trekhaak, en heeft een relatief laag laadvermogen (415 kg). De praktische inzetbaarheid is dus beperkt.
Conclusie: toekomstgericht, maar niet voor iedereen
De Mercedes-Benz G580 Edition One is een meesterwerk van elektrische technologie en offroadcapaciteiten. Hij toont wat mogelijk is met vier motoren, een slimme transmissie en een hyperluxe afwerking. Maar hij mist de rauwe ziel die de G500 en G63 tot begeerde icoonen maken. De verkoopsresultaten liegen er niet om: klanten verkiezen voorlopig nog steeds de brullende motoren boven de fluisterstille toekomst.

Bert Longin met MSTC Mazda MX-5 in Race Promotion Night

RAM introduceert de Rampage – premium compacte lifestyle-pick-up

Toyota onthult volledig nieuwe Hilux – inclusief eerste elektrische versie

Waarom je beter wacht op de vernieuwde Polestar 3 met 800 V-platform

Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid – De stille kracht van Volvo blijft overtuigen
