Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-Benz G500

De Mercedes-Benz Geländewagen 500, G500, enfin de G-wagon heeft heel weinig introductie nodig. De toch wel iconische G500 nam in 2023 spijtig genoeg na 30 jaar afscheid van zijn V8 motor met een laatste “final edition”. Strengere emissienormen en het verlagen van de globale uitstoot van Mercedes dwingen zelfs een icoon om te downsizen.

Uiterlijk blijft de Mercedes-Benz G500 zoals steeds trouw aan zijn robuuste tijdloze design, zijn hoekige vormen en sterke lijnen maken hem geliefd bij iedereen. Hij is leverbaar in drie afzonderlijke uitrustingslijnen: PROFESSIONAL, EXCLUSIVE en de sportieve AMG Line. Die laatste hadden we bij onze testwagen en zorgt voor een sportievere uitstraling door de 20” AMG velgen, roestvrij stalen voettreden en beschermlijsten. Multibeam koplampen die omringd worden door de dagrijverlichting lijken nog steeds authentiek maar zijn zeker aangepast aan de hedendaagse norm. Zoals steeds wordt de G-klasse geproduceerd in het Oostenrijkse Graz.

Het interieur van de huidige generatie werd ook aangepakt, alles blijft zeer herkenbaar, maar sommige bedieningen werden wat makkelijker in gebruik. Zo maakte de draaiknop in de middenconsole plaats voor een touchpad met daarlangs, een paar sneltoetsen voor de meest gebruikte functies. Tussen de twee radiatorroosters vind je zoals gewoonlijk de bediening van het sper differentieel waarbij boven en onderaan nog een paar functies aan toegevoegd werden.

Dankzij zijn onderstel met adaptieve demping heeft hij een uitmuntend rijcomfort, zowel op de gewone weg als offroad. In de meest sportieve stand moet je in het geval van de G-klasse het stellen met een niet heel strak afgestelde vering maar met nog steeds het comfy rijgevoel. Maar de G-klasse is van nature uit dan ook geen wagen met sportieve inborst. Bij het nemen van bochten bieden de actieve flanken van de bestuurders- en passagiersstoel je extra zijdelingse steun. De zetels die wel lijken weggeplukt uit een S-klasse zorgen voor de meest comfortabele ritten met massage, koeling, verwarming en indien gewenst met stoelkinematica. Zo gaat de zetel zich steeds miniem verplaatsen en aanpassen zodat de bestuurder aandachtiger is.

Maar zoals eerder al aangehaald het grote verschil in de nieuwe G500 is dat we niet meer kunnen genieten van de V8 maar het nu moeten stellen met een 3.0 zescilinder. Al hoeft dit niet per se een nadeel te zijn. De 3.0 zes-in-lijn benzinemotor wordt momenteel in verschillende Mercedes varianten gebruikt, zoals in de Mercedes-Benz CLE 53 bijvoorbeeld. Nog een voordeel is dat hij zelfs nog een heel kleine hybride toevoeging krijgt via de startmotor. Het vermogen stijgt zelfs met een kleine 30 pk naar 449 pk ten opzichte van de vorige generatie, dat maakt een 0-100 tijd mogelijk van slechts 5,4 seconden met een topsnelheid van 210 km/h.

Helemaal niet slecht voor deze 2400 kg wegende mastodont, het geheel krijgt permanente vierwielaandrijving en een automatische 9G-TRONIC versnellingsbak. De 9G-TRONIC zorgt op elk moment voor de juiste en meest efficiënte versnelling om in te rijden naargelang het gekozen rijprogramma en reageert ook snel bij vermogensvraag. Zo wordt het verbruik ook enigszins getemperd, wij reden gemiddeld rond de 13l/100km, zijn aerodynamica spreken natuurlijk niet in zijn voordeel en de 100liter brandstoftank is geen overbodige luxe.

Speaking about numbers, de “G” beschikt over een groot aantal sterke offroad punten:

  • 45°/100% klimvermogen
  • 29,9° hellingshoek achter
  • 30,9° hellingshoek voor
  • 241mm bodemvrijheid
  • 35°/70% schuine hoek
  • 700mm waaddiepte

Dat een G klasse een stevige investering blijft dat kunnen we niet onder stoelen of banken steken. De goedkoopste optie is de G 450d deze start aan een prijs van net geen € 127.000. Net daarboven vind je de door ons geteste G 500, deze start aan de prijs van € 137.000, kies je daarbij de olijfgroene Manufaktur kleur dan gooi je er ineens dik € 7000 extra bovenop. Onze testwagen kwam met alle toeters en bellen aan maar liefst € 180.000. We weten dat het een enorme investering blijft, maar naar terugverdien waarde na verschillende jaren blijft deze het goed doen. Bezit je astronomische bedragen dan kan je eens zot doen en de AMG versie van de G klasse in huis halen vanaf € 193.000!

Sinds kort kan je ook kiezen voor een elektrische versie van deze iconische G klasse. Maar daar komen we later uitgebreid op terug in een gedetailleerde test.

Conclusie

De keuze voor de 6-in-lijn motor versterkt de algemene rijervaring, waarbij de soepelheid en kracht van de motor naadloos aansluiten bij het luxe en stoere karakter van de G-Klasse. Hoewel sommige puristen de kracht van de V8 zullen missen, biedt de nieuwe motor een verfijning die goed past bij de modernisering van de G500, met behoud van zijn indrukwekkende status als offroad legende EN luxe icoon.