Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-Benz C300e

Als menig medebestuurder rondom je plots een verhoging krijgt van het testosterongehalte en de daarbij horende show moet laten zien, weet je dat de wagen waarin jezelf aan het rijden bent duidelijk voor beroering zorgt en dat het ontwerp van deze wagen “on point” is. Dit is exact wat we meemaken wanneer we met deze Mercedes-Benz C300 e rondrijden. Good job Mercedes-Benz!

Deze C-klasse is zoals de “e” al doet vermoeden een plug-in hybride. Met een elektrisch rijbereik van maar liefst 100km! En om eerlijk te zijn is dat hoe het volgens mezelf moet zijn. Een deftig rijbereik elektrisch dat aangevuld kan worden door een verbrandingsmotor. Another good job from Mercedes-Benz!

Uit bovenstaande kan je dus al afleiden dat ik een zeer aangename testweek had.

Ik haalde trouwens meer dan 100km uit 1 lading van de 25,4kWh batterij wat er trouwens voor zorgt dat je de meeste verplaatsingen volledig elektrisch kan doen. Aan een laadpaal kan je de batterij opladen aan een snelheid van 11kW (+-3h) of via de optionele snel-laadpoort waarbij je aan 55kW(+-40min) kan opladen.

Ook geef ik graag mee dat deze Benz een systeemvermogen heeft van maar liefst 230kW (313pk) en een koppel van 550Nm. Dit allemaal gekoppeld aan een 9-traps automaat welke feilloos werk levert en hierdoor van 0-100km/h sprint in 6,2 seconden.

 

Met de elektrische actieradius van meer dan 100 km en het elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) kunnen dagelijkse routes dus zoals eerder aangehaald grotendeels volledig elektrisch worden afgelegd zonder gebruik te maken van de verbrandingsmotor. Dit is de 2 liter-variant van de ultramoderne viercilinder benzinemotor M 254. Dankzij recuperatie wordt kinetische energie teruggewonnen bij het afremmen of heuvelaf rijden. Het recuperatievermogen bedraagt​ meer dan 100 kW.

 

De intelligente, route gebaseerde bedrijfsstrategie activeert de elektrische rijmodus waar dit het meest geschikt is. Er wordt onder meer rekening gehouden met factoren als navigatiegegevens, topografie, snelheidslimieten en de verkeersomstandigheden voor de gehele geplande route. De bestuurder kan de mate van energieterugwinning beïnvloeden met drie standen, die kunnen worden geactiveerd met tuimelschakelaars achter het stuurwiel. Dit is mogelijk in alle rijprogramma’s behalve SPORT. In het D-rijprogramma ervaart de bestuurder bijvoorbeeld het ‘one-pedal-feeling’: als de voet van het gaspedaal wordt gehaald, remt de auto zo sterk af met puur elektrische kracht dat de hydraulische voetrem vaak helemaal niet meer nodig is. De bedrijfsstrategie communiceert met de sensoren van de assistentiesystemen en ondersteunt de bestuurder in veel rijsituaties op een zo efficiënt mogelijke wijze.

 

Door de nieuwe plaatsing van de batterijen is er geen verhoging meer in de kofferruimte waardoor deze met 45 liter toegenomen is en nu op een totaal komt van 360 liter.

 

Dan moeten we het natuurlijk ook nog over het uiterlijk hebben van deze C-klasse.

Mercedes-Benz heeft deze C-klasse een dynamische uitstraling gegeven met zowel sportievere als luxe elementen die duidelijk terug te vinden zijn in de vormgeving.

Aan de voorkant door de luxe uitstraling van de “Diamond grill”, het reeds bekende lichtdesign Digital Light met innovatieve lichtprojecties zoals we bij de S500 ook zagen.

Dan heb je nog 3 verschillende uitvoeringen om je C-klasse wat te personaliseren. De AMG line, Luxury Line en Business Line. Elk van deze pakketten natuurlijk met hun typische kenmerken en uitstraling.

 

Binnenin deze C-klasse is er ook niets aan het toeval overgelaten. Je merkt aan alles dat Mercedes-Benz hoog inzet met deze C-klasse. Er is natuurlijk het reeds bekende MBUX-multimediasysteem met Centraal het touche-bedieningsscherm vanwaar je alle instellingen en gegevens kan oproepen. Er is ook een vernieuwd Head-up display welke in grootte toegenomen is en bijgevolg nog meer info kan weergeven zodat jij je aandacht niet te ver moet laten afdwalen tijdens het rijden.

De gebruikte materialen zijn natuurlijk van premium kwaliteit en de zetels bieden uitstekend comfort tijdens je ritten.

 

Ik zou zeggen ontdek dit vernuftig staaltje techniek zelf en surf hier naar de website van Mercedes of ga eens langs bij je lokale dealer.

Een Mercedes C300e (luxury line) kan je kopen vanaf 58.564 €.
De AMG line kost dan weer minimum 61.831 €.