Mazda 6e rijtest: eerste indruk van Mazda’s elektrische berline
Wij kregen als een van de eersten de kans om te rijden met de gloednieuwe Mazda 6e, Mazda’s fonkelnieuwe elektrische berline. Op de hoofdzetel van Mazda Europe in Leverkusen (Duitsland) werden we na een persbriefing losgelaten op een gevarieerd testparcours rond Leverkusen. De Mazda 6e is de eerste volledig elektrische sedan van het merk en moet het in Europa opnemen tegen gevestigde waarden als de Tesla Model 3 en Volkswagen ID.7. Hoog tijd dus om te ontdekken of Mazda’s elektrische nieuwkomer zich kan meten met deze concurrentie.
Design en exterieur
Mazda’s nieuwe 6e combineert een elegant fastback-silhouet met kenmerkende Mazda-elementen, zoals het verlichte radiatorrooster en frameloze deuren. De lage daklijn benadrukt het coupé-achtige profiel, terwijl de achterzijde is voorzien van een subtiele spoiler die bij 90 km/u automatisch uitklapt voor extra stabiliteit, maar ook zelf met een knop op het scherm bediend kan worden. Met 4,92 m lengte, 1,89 m breedte en 1,49 m hoogte is de 6e een grote vijfdeurs hatchback, vergelijkbaar in formaat met een Tesla Model 3. De wielbasis van 2,9 m zorgt voor een ruim interieur, met een mooie 466 liter een bagageruimte en een frunk van maar liefst 72 liter.
Interieur en technologie
Het interieur van de Mazda 6e is futuristisch en hoogwaardig, met een minimalistisch dashboard en een breed 14,6-inch centraal scherm als blikvanger. De cockpit wijkt af van Mazda’s traditionele stijl en doet denken aan moderne EV’s, met een strak design en alles gecentreerd rond dat grote centrale infotainmentscherm. Achter het stuur trakteert Mazda de bestuurder op een hoogresolutiescherm van 10,2”, terwijl een head-updisplay met augmented reality navigatiepijlen op de voorruit projecteert. Opvallend is ook de bediening via spraak en zelfs handgebaren, bepaalde functies kun je activeren door simpelweg een gebaar te maken. Mazda positioneert de 6e bovendien als een premiumproduct: in de topversies worden zeer hoogwaardige materialen gebruikt en zorgt een Sony-audiosysteem met 14 speakers voor een uitmuntende geluidservaring.
Rijervaring
Mazda’s ingenieurs benadrukken dat de 6e, ondanks zijn elektrische aandrijving, het typische Mazda rijgevoel behoudt. En dat is in de praktijk ook zo, dat voel je meteen vanaf de eerste kilometers met de Mazda 6e. Het chassis is verfijnd om vertrouwen te wekken: de besturing, ophanging en remmen zijn zorgvuldig afgesteld voor een harmonieus en responsief rijgedrag . Dankzij achterwielaandrijving, een multi-link achteras en een ideale 47:53 gewichtsverdeling reageert de 6e scherp en evenwichtig in bochten. Bij hogere snelheden geeft de automatisch uitschuivende achterspoiler extra stabiliteit en downforce, wat vertrouwen wekt op de Autobahn. Verwacht geen brute sportwagenacceleraties, maar de 6e voelt wel vlot en lichtvoetig aan op de weg. Mazda voorziet ook diverse rijmodi (Normal, Sport, Individual) waarmee de bestuurder onder meer de gasrespons, mate van regeneratief remmen en stuurweerstand kan afstemmen op zijn voorkeur .
Aandrijving en prestaties
Mazda levert de 6e met twee verschillende aandrijflijnen. De standaardversie (Standard Range) krijgt een 68,8 kWh lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP) die een achteraan geplaatste elektromotor van 258 pk aandrijft . Deze versie sprint in ongeveer 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u . De Long Range-variant heeft een 80 kWh (NMC) batterij, goed voor maximaal 552 km rijbereik, maar iets minder vermogen: 245 pk, wat resulteert in een 0-100 km/u tijd van circa 7,8 seconden. Beide versies beschikken over achterwielaandrijving en 320 Nm koppel, en de topsnelheid ligt rond de 175 km/u . Hoewel de 6e daarmee geen acceleratierecords breekt, voelt hij in de praktijk ruim vlot genoeg aan voor alledaags gebruik, mede dankzij het instant koppel van de elektrische motor.
Bereik en laden
Met zijn efficiënte aandrijflijn biedt de 6e ook competitieve cijfers op het vlak van rijbereik en laadtijden. De versie met 68,8 kWh batterij haalt volgens Mazda tot 479 km ver (WLTP), terwijl de 80 kWh Long Range goed is voor 552 km. Het officiële gemiddelde energieverbruik van de Mazda bedraagt ongeveer 16,5 kWh per 100 km (WLTP). Maar tijdens onze testrit konden we moeiteloos waardes neerzetten die lager waren (12 kWh/100km). Snelladen kan de 6e bijzonder snel: de standaardversie laadt met maximaal 200 kW, waarmee je de batterij van 10% naar 80% vult in circa 22 minuten. Opvallend is wel dat de Long Range-versie begrensd is op 95 kW DC-laadvermogen , waardoor een vergelijkbare sessie bijna dubbel zo lang duurt (ongeveer 45 minuten van 10% naar 80%). Dit heeft vooral te maken met de samenstelling van deze batterij. Aan een wisselstroomlader (AC) laadt elke Mazda 6e aan 11 kW, goed voor een volledige lading in ongeveer 7,5 uur.
Prijzen en conclusie
In België pakt Mazda uit met scherpe prijzen voor de 6e. De instapversie (68,8 kWh, 258 pk) in de reeds rijk uitgeruste Takumi-uitvoering staat in de prijslijst voor €42.890 (incl. BTW). De luxueuzere Takumi Plus-variant kost €44.840 . Kies je voor de Long Range met 80 kWh batterij, dan betaal je minimaal €45.290 (Takumi) of €47.240 in Takumi Plus-trim. Daarmee blijft zelfs het topmodel onder de kaap van €50.000, waardoor de Mazda 6e een zeer concurrentiële propositie maakt in zijn segment.
Krijg je voor dat geld ook waar voor je geld? Onze eerste indruk is alleszins zeer positief. De Mazda 6e weet te charmeren met zijn knappe styling, aangename rijeigenschappen en moderne technologie. Bovendien biedt hij een praktisch rijbereik en laadsnelheden die aansluiten bij de verwachtingen van hedendaagse EV-rijders. Zijn prestaties mogen dan niet recordverbrekend zijn, ze volstaan ruimschoots voor het beoogde gebruik als comfortabele gezinsberline. Mazda lijkt met de 6e een schot in de roos te hebben: een elektrische auto met karakter, die de kloof tussen rijplezier en elektrische efficiëntie knap overbrugt. We kijken ernaar uit om de 6e binnenkort uitgebreider te kunnen ervaren op Belgische bodem, deze eerste testrit smaakt zeker naar meer.
Benieuwd naar hoeveel jouw configuratie kost? Ontdek het HIER.
Voordelen
- Stijlvol, coupé-achtig design en hoogwaardige afwerking
- Ruim rijbereik (479–552 km WLTP) en efficiënt verbruik
- Zeer snelle laadtijden bij Standard Range (200 kW DC-snelladen)
- Scherpe prijsstelling (vanaf ~€42.890 in België)
Nadelen
- Geen uitzonderlijke acceleratie (0-100 km/u in ~7,7 s)
- Long Range laadt trager op via DC (max. 95 kW)
- AC-laden beperkt tot 11 kW (sommige concurrenten bieden 22 kW)

Bert Longin met MSTC Mazda MX-5 in Race Promotion Night

RAM introduceert de Rampage – premium compacte lifestyle-pick-up

Toyota onthult volledig nieuwe Hilux – inclusief eerste elektrische versie

Waarom je beter wacht op de vernieuwde Polestar 3 met 800 V-platform

Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid – De stille kracht van Volvo blijft overtuigen
