Lynk & Co 01

Lynk & Co, het merk met het innovatieve autoabonnement dat tot januari 2024 onder leiding was van Alain Visser kent woelige tijden. Het flexibele maandelijks abonnement bleek op lange termijn financieel niet houdbaar. Nicolas Lopez Appelgren, afkomstig van Volvo Cars nam het roer bij Lynk & Co over van Visser. Onder leiding van hem is Lynk & Co begonnen met het herbekijken van zijn bedrijfsmodel.
Door het oorspronkelijke abonnementsmodel te herzien, de vernieuwing van de Lynk & Co 01 en de introductie van een volledig elektrisch model 02 proberen ze het tij te keren. Zo kan je de Lynk & Co 01 van de vorige generatie enkel nog in het abonnement krijgen, de andere nieuwere modellen worden enkel nog verkocht of geleased op langere termijn.
Facelift voor de 01
Als onderdeel van de expansiestrategie introduceert Lynk & Co een nieuwe versie van de populaire 01 plug-in hybride. Dit nieuwe model is voorzien van design-updates zowel aan de binnen- als buitenkant, nieuwe uitrustingsniveaus en kleurenopties. Deze werden uitgebreid van 2 naar 3 kleuren waarbij ze de blauwe kleur lieten vallen en vooral ook de (herkenbare) blauwe accenten. Mineral Green en Crystal White vervoegen nu de line-up voor een frisser en moderner aanbod.
De Lynk & Co 01 is direct herkenbaar aan zijn eigentijdse en gedurfde design. Strakke lijnen, een krachtige frontpartij en een dynamische lichtsignatuur geven de auto een moderne uitstraling. Achteraan zorgen de verniewde lichtblokken met vernieuwde lichtsignatuur en dynamische richtingaanwijzers voor de grote upgrade. Vernieuwde details, zoals subtiel aangepaste bumpers en verfijnde accenten, zorgen voor een frisse en vooruitstrevende look. De 01 combineert vorm en functie want elke lijn draagt bij aan aerodynamica én karakter. De zwarte 20 inch velgen die je krijgt bij de More uitvoering bieden een grote meerwaarde naar sportiviteit en combineren mooi met de zwarte kleur van de 01.

(te) Scandinavisch interieur design
De vernieuwde Lynk & Co 01 combineert een modern strak Scandinavisch design met doordacht comfort. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige materialen en biedt een strak, eigentijds geheel. Het volledig zwarte interieur van onze testwagen was afgewerkt met een gele geborduurde naad die zorgt voor een heel sportieve look en mooi combineert maar ook breekt met het full black exterieur. De koferruimte biedt 466 liter opslagruimte inclusief een compartiment onder de laadvloer om de kabels in op te bergen.
Dankzij het hogeresolutie bestuurdersscherm van 10,2 inch en het grotere en snellere infotainmentsysteem van 15,4 inch blijft u moeiteloos verbonden, en word je op tijd en stond voorzien van de laatste over-the-air updates. Verbeterde geluidsisolatie zorgt voor een rustige, ontspannen rijervaring. Elk detail is ontworpen met oog voor kwaliteit en duurzaamheid maar ook voor wie waarde hecht aan stijl én functionaliteit. Het centrale touchscreen wordt aangedreven door de krachtige Qualcomm Snapdragon 8155-chip, wat zorgt voor snellere en soepelere prestaties.
Fysieke knoppen keren terug op het stuurwiel, wat de bediening intuïtiever maakt en de afleiding tijdens het rijden vermindert. Maar, alle andere knoppen werden verwijderd en de bediening van bijna alle functies werden ondergebracht in het infotainmentscherm. We kennen de trend voor cleanere dashboards maar het openen van het handschoenkastje tot zelfs het panoramische dak dat gaat toch een brug te ver. Zeker als je hiervoor zelfs tijdens het rijden door 4 verschillende menu’s moet navigeren. Sommige functies kunnen geprogrammeerd worden als favoriet maar de bediening van het dak is niet mogelijk. We snappen het cleane Scandinavische design maar het kent wel grenzen.
Op het bestuurdersdisplay kan via de draadloze Carplay Waze getoond worden en het infotainmentscherm kan zo voor wat anders gebruikt worden, zeer praktisch. De monitoring van de bestuurder is overdreven accuraat, een seconde te lang kijken naar de veiligheid van een fietser of een voorrang van rechts en er komt meteen een geluid en waarschuwing op het scherm. De veiligheid hulpsystemen zijn vrij scherp afgesteld, waardoor het veiligheidsaspect dikwijls een ergernis wordt.

Thermische upgrade
De vernieuwde Lynk & Co 01 Plug-in Hybride combineert een efficiënte 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met een elektromotor, resulterend in een systeemvermogen van 276 pk en een koppel van 535 Nm. Net iets meer dan de vorige generatie, wat resulteert in snellere acceleratie en een responsiever rijgedrag. Het verbruik van deze aandrijflijn zakt hierbij ook verder en biedt een gemiddeld brandstofverbruik van 0,9 l/100 km en een CO₂-uitstoot van 20 g/km (WLTP). De Lithium-ion batterij bleef met 17,7 kWh en 6,6kW laadcapaciteit ongewijzigd, net zoals de afstand die je ermee kan afleggen, reken op een kleine 50 km puur elektrisch rijbereik. Een heel groot verschil tov de vorige generatie 01 is duidelijk merkbaar in het samenspel van de beide systemen, de overgang tussen elektrisch en thermisch of het samenwerken hiervan verloopt onopgemerkt.
De lynk & Co 01 bereikt in 100 km/h in slechts 7,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 200 km/u.
Lynk & Co maakt gebruik van het CMA-platform (Compact Modular Architecture), wat is ontwikkeld in samenwerking met Volvo Cars. De 01 is bijvoorbeeld technisch gelijkaardig aan de Volvo XC40. De Lynk & Co 01 wordt momenteel geproduceerd in de ultramoderne fabriek van Lynk & Co op Meishan Island, nabij Ningbo in de provincie Zhejiang, China.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om de Europese versies van de Lynk & Co 01 te produceren in de Volvo-fabriek in Gent, België, die ook de Volvo XC40 assembleert. Deze plannen zijn echter geannuleerd vanwege de hoge vraag naar de XC40 , C40 en ondertussen ook de EX30, waardoor de productiecapaciteit in Gent volledig benut werd. Daarom worden alle Lynk & Co 01-modellen, inclusief die bestemd voor de Europese markt, momenteel in China geproduceerd en vervolgens geëxporteerd.

Core of More?
De vernieuwde 01 is beschikbaar in twee uitrustingsniveaus: Core en More. De More-uitvoering biedt als extra op de Core versie een gemotoriseerde achterklep, getinte ruiten, panoramisch dak, stuurwielverwarming, kunstlederen bekleding, sfeerverlichting en een audiosysteem met 10 speakers van Infinity by Harman (incl. subwoofer). De More upgrade kost je 4000€ maar biedt zeker waar voor zijn geld.
Prijskaartje
Een Lynk & Co 01 aanschaffen is echt piece of cake, de Core start vanaf 43985€ wil je upgraden naar de More betaal je 47985€ en dan rest er nog enkel uit 3 kleuren te kiezen.
Een abonnement optie is dus niet meer verkrijgbaar maar de Lynk & Co 01 leasen kan wel. De leaseperiode kan gaan van 24-48 maanden met een voorafbetaling van 4000€. Het kost je dan maandelijks 794€ inclusief BTW en onderhoud en service.