Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Korte test: Peugeot 3008 GT Hybrid 225

Recent besloten ze bij Peugeot om hun populaire middelgrote SUV te voor zien van een facelift en dit ging niet ongezien voorbij, zijn volledige neus werd hertekend om hem nog meer cachet te geven. De hertekende grill die doorloopt in de bumper, de nieuwe led-lampen die voortaan standaard zijn samen met zijn slagtanden die het geheel wat agressiever maken maar eveneens ook dienen als richtingaanwijzer. Het typeaanduiding prijkt duidelijk vooraan de motorkap, voorlopig nog samen met het oude logo. Een mooie toevoeging in de GT-versie is dat je voor het black-pack kan kiezen zodanig dat alle chrome logo’s in zwart geleverd worden wat zonder twijfel veel sportiever oogt.

In de motorisatie heb je de keuze uit, een diesel de 1.5 BlueHDi en een benzine 1.2 PureTech beide hebben exact hetzelfde vermogen van 130pk. Bij de Plug-in hybride versies heb je keuze uit de HYBRID 225 e-EAT8 FWD en de HYBRID4 300 e-AET8 AWD, respectievelijk 225pk en 300pk met 4-wielaandrijving. In de HYBRID225 is het een combinatie van een 180pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor en op de vooras een 81kW elektromotor. De HYBRID4 maakt gebruik van de 200pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor met dezelfde 81kW elektromotor op de vooras maar hier wordt er op de achteras nog een 83kW elektromotor extra toegevoegd!

Wij konden de HYBRID 225 e-AET8 testen, de acceleratie naar de 100 doet de 3008 in 8,7 seconden en heeft een topsnelheid van 225km/h. Hij heeft een accupakket onder de achterbank en deels onder de koffer zitten van 30kWh wat goed is voor een WLTP bereik van 59km puur elektrisch. Het verlies van ruimte is hierdoor beperkt gebleven en biedt nog steeds 520 liter kofferruimte EN een opbergvak voor de laadkabels onder de laadvloer. Hij heeft een gemiddeld verbruik van 1,4l/100km en een uitstoot van 31 g/km. Tijdens onze test konden we op een rit van 100km gemengd gebruik een verbruik van 3,5l/100km vastleggen, zuinige jongen dus deze 3008 HYBRID!

Binnenin kreeg hij de nieuwe i-cockpit met een 12” groot bestuurdersscherm en een 10” HD-touchscreen waar je bij de hybride-versie verschillende interessante dingen kan op weergeven zoals de energiestroom van het hybridesysteem, brandstof/energie verbruik, laadconfiguratie, de locatie van laadpalen alsook de afstand dat je nog puur elektrisch kan afleggen. Als optie is er ook het night vision systeem te krijgen, tijdens nachtelijke omstandigheden zal de infraroodcamera de aanwezigheid van voetgangers of dieren detecteren tot op een afstand van 200m en dit ook weergeven op het bestuurdersdisplay.

Het kleine stuur is altijd wennen als je in een Peugeot stapt maar het ligt fijn in de hand en zorgt voor een sportief gevoel tijdens het rijden en sturen maar als je gewoon bent van vrij laag in de wagen te zitten dan kan je problemen ondervinden met het aflezen van het scherm.

De Peugeot 3008 GT HYBRID 225 e-AET is een prettig rijdende, good looking SUV die comfortabel is maar  tegelijkertijd ook sportief uit de hoek kan komen zelfs al ben je tegelijkertijd van je massage aan het genieten. Als je hem dagelijks aan de stekker hangt zal je ook het meerendeel van de tijd je verplaatsingen elektrisch kunnen doen en hoef je nog maar zeer weinig naar de benzinepomp.

Een Peugeot 3008 GT HYBRID 225 kan je aanschaffen vanaf €49330.