Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Jeep Gladiator

Iets met jongensdromen enzo…

Dat ik deze Gladiator zou testen lag al wat langer vast. Waar ik dan op aan wachten was?  Wel dat was wat typisch Belgisch weer en wat extra tijd om een off-road test te doen.

Even over wat ik net zei over jongensdromen enzo.
Jeep zit al zolang ik mij kan herinneren in mijn systeem.
Net dat ruige, robuuste en vierkante uiterlijk prikkelt mij om de één of andere reden gewoon meer dan een gewone wagen. Maar hey, ieder zijn ding zeker hé.
Maar goed, genoeg over persoonlijke voorkeuren en gevoelens.

Over naar de feiten en dus cijfers van deze Gladiator.
Niet minder dan een 3.0 V6 dieselmotor onder de motorkap welke 264 pk vermogen oplevert en een koppel van 600Nm laat optekenen.
Dit liet zich ook blijken wanneer we in openveld het rechtse pedaal goed naar beneden drukten. Dan zocht deze Jeep zich zigzaggend een weg naar grip op het onverharde terrein waar wij ons op bevonden, eenmaal die grip gevonden “wat trouwens op straatbanden gebeurde” was het ook moeilijk om deze krachtpatser vast te rijden. En het is niet dat het niet geprobeerd werd…
Wist je trouwens dat elke Gladiator Trail Rated is?
Voor zij die niet weten wat dit inhoudt, om deze badge te verdienen, moet een voertuig een reeks testen doorstaan in het zwaarste terrein, wat bewijst dat het bestand is tegen extreme omstandigheden en ongelooflijke off-road capaciteiten levert.
Niet alleen scoort hij in zijn off-road capaciteiten, ook worden in deze Gladiator technologieën gebruikt die je eerder in een stadwagen verwacht.
Zo is deze Gladiator uitgerust met meer dan 65 actieve en passieve veiligheidssystemen. Deze omvatten Blind Spot Monitoring, die dode hoeken detecteert, Adaptive Cruise Control, die uw snelheid aanpast aan die van het voertuig voor u, Forward Collision Warning+, die u waarschuwt als u een obstakel nadert, en automatische grootlicht, die de lichtintensiteit aanpast aan de externe helderheid.
Er zijn ook de camera’s achter en vooraan, welke natuurlijk ook handmatig ingeschakeld kunnen worden in het off-road menu en kunnen dienen als trail cam. De front camera is zelfs voorzien van een zelfreinigende functie. Welke weer handig is om de modder die erop hangt eraf te spuiten.
De Gladiator brengt u de nieuwste on-board technologie om u de beste rijervaring te geven. Het 7” TFT digitale instrumentencluster met aanpasbare interface toont alle rijparameters, terwijl de vierde generatie Uconnect™ Radio klaar is om alle Uconnect™ Services-functies te integreren die ook beschikbaar zijn op de My Uconnect™-app. U kunt dus genieten van de reis zonder dat u wordt afgeleid.

Leuk is ook dat deze Gladiator uitgerust is met een Alpine Wireless Speaker die zich achter de achterbank bevindt en welke je dus kan meenemen wanneer gewenst. De speaker is stof en waterdicht (tot 90 cm gedurende 30 min) en wordt tijdens het rijden opgeladen. Handig om te weten is dat hij ook als powerbank gebruikt kan worden.
Verder is er ook nog het Keyless Entry en Keyless Go en kan u uw smartphone verbinden via Apple CarPlay of Google Android Auto.

Het interieur is echt wel comfortabel en dit met behoudt van het “Jeep” gevoel.

Zo zijn de voorzetels en stuurwiel verwarmd en zorgt de automatische airco voor een continu gevoel van comfort.
Het interieur van de Gladiator is duurzaam en afneembaar. Vocht wordt dankzij aftappluggen direct afgevoerd.
Wist je trouwens dat de Push-start knop een waterbestendig schild heeft en dat er een rubberen bescherming rond het infotainment scherm aangebracht is zodat u het dak af kan nemen en zonder zorgen door de regen verder kan?
Beleef zo het volledige gevoel van vrijheid met de openluchtervaring die u kunt beleven aan boord van de Gladiator. Het dak kan eenvoudig worden verwijderd, de voorruit kan volledig worden ingeklapt en de deuren kunnen gemakkelijk worden verwijderd. U kan dus volledig buggy – gewijs cruisen.
Dit gezegd zijnde ga ik samen met mijne maat Kurt nog even om de hoek kijken om wat vettige beelden te schieten!
Oh ja, ik geef nog mee dat dit zalig hoopje avontuur wel niet van de goedkoopste is. Maar hij die het zich kan veroorloven gaat zeker geen spijt krijgen van zijn keuze! Het verbruik is zoals het hoort… bij het plezier maken of het werken off-road al wat meer maar eenmaal op de openbare weg kwamen we onder de 9 liter uit!