JAECOO 7 SHS
JAECOO, een nieuwe, opkomende Chinese speler op de Europese markt werd opgericht als exportmerk in 2023 en maakt met zustermerk OMODA onderdeel uit van de CHERY Group. Actueel vind je in elke provincie verdelers maar desalniettemin breidt het dealernetwerk zich razendsnel uit wat ten goede van de klant komt. Wij mochten de JAECOO 7 SHS “Exclusive” een weekje aan de tand te voelen.
De plug in hybride wagen beschikt over een 1.5TGDI benzinemotor met 150kW in combinatie met een elektrisch motor van 105kW. Een stevig gecombineerd vermogen van 255kW en een maximaal koppel van 525 Nm.
De 18.3kWh batterij zorgt voor 90 km elektrisch rijbereik. Samen met de 60 liter tank komen we op een theoretische totale actieradius van 1200Km. Een gecombineerd verbruik van 6 liter op 100 kilometer wordt als normverbruik aangegeven. De “Selective” versie wisselt van eigenaar voor €36.900 en de door ons geteste “Exclusive” kent een prijs van €39.900. De “Exclusive” versie heeft als extra uitrusting nog een elektronische gasklep, draadloos opladen van de gsm, HUD, 8 in plaats van 6 luidsprekers, privacy glas, stuurwielverwarming, elektrisch verwarmde voorruit, verwarming ruitenwisserkop en aanpasbare themakleur binnenin bovenop de reeds rijkelijk uitgeruste standaardversie. Een veelbelovende cijfermatige start!
De JAECOO 7 SHS maakt een moderne degelijke indruk, met een verzorgde afwerking en mooie materialen. We kunnen ons niet van de mening ontdoen dat JAECOO zich voor het uiterlijk van de 7 liet inspireren door de LAND ROVER EVOQUE. De deurklinken schuiven uit wanneer je met de sleutel de wagen nadert. Instappen, rempedaal indrukken volstaat om de wagen op te starten. Het is telkens weer schrikken als bij 3 km/h de deurklinken nogal luidruchtig inschuiven. Rijden gaat, vlot, geruisloos en “smooth”. Na wat verder aan de tand voelen had ik toch meer verwacht van de 525Nm plus het gecombineerd vermogen van 347Pk. 8.5 seconden van 0 naar 100 km/h kan beter maar daar is het natuurlijk niet enkel om te doen. Het komt alleen maar de actieradius ten goede. Bij normaal gebruik is de wagen is vlot en dynamisch genoeg. Moeilijker krijgt het geheel het bij vlotter rijden op slecht wegdek. Oneffenheden worden dan wat moeilijk weg gefilterd. De wegligging wordt wat onnatuurlijk en onvoorspelbaar.
Rijgedrag en aandrijving
Positief
- ECO-modus blijkt de meest uitgebalanceerde en aangenaamste rijstand.
- Onder normale omstandigheden rijdt de wagen soepel, vlot en stil
Negatief
- Schokkende en onvoorspelbare acceleratie bij vol gas: het vermogen komt onregelmatig vrij, wat oncomfortabel en potentieel gevaarlijk aanvoelt.
- Zeer bijtend en moeilijk te doseren rempedaal tijdens rijden vergt gewenning.
Comfort & ergonomie
Positief
- Sony-audiosysteem levert uitstekende geluidskwaliteit
Negatief
- Rustplaats voor linkervoet te klein voor schoenmaat 44
- Stoelen: hard, weinig pasvorm en amper zijdelingse steun – beperkt comfort, vooral bij langere ritten.
- Koffer: Beperkte bruikbare hoogte.
Onder de koffervloer is er een klein, gefragmenteerd vak met veel plaatsverlies. Zelfs de laadkabel krijg je er niet in kwijt. Kofferdeksel opent traag, en de auto sluit niet automatisch bij het verlaten van de wagen na het openen van de koffer.
Bediening & infotainment
- Gebrek aan fysieke sneltoetsen voor basisfuncties (radio, airco, navigatie, enz.). 14.8 inch tablet bedieningsscherm vraagt te veel handelingen voor eenvoudige instellingen.
- Menu-structuur is onlogisch; het zoeken naar functies leidt de aandacht nodeloos af van het rijden. Instelling van de buitenspiegel zit verstopt in het menu en is verkeerd vertaald (‘achteruitkijkspiegel’ i.p.v. zijspiegels).
- Constante waarschuwgeluidjes zonder zichtbare melding – irritant en verwarrend.
- DAB-radio valt zeer regelmatig weg op alle zenders.
- Draadloze connectie met “Carplay” en “Android auto” voortreffelijk.
- Rempedaal moet diep worden ingetrapt voor de selectie van D of R , iets wat moeilijk went.
Veiligheid & rijhulpsystemen
- Adaptieve cruise control + lane assist: onrustige samenwerking, onnodige correcties, onnatuurlijke rijervaring.
- Bij gebruik van de snelheidslimietfunctie (LIMIT) accelereert de auto soms plots 10 km/u boven de ingestelde waarde zonder aanroeren van het gaspedaal– zeer gevaarlijk
- Motorkap trilt zichtbaar op de autosnelweg.
- 360°-camera activeert zichzelf steeds bij rijden onder de 30 km/h en bij draaien aan het stuur. Daarmee wordt de GPS-weergave onderbroken wat storend en afleidend is.
Gebruikservaring (samenvatting)
Rijgedrag: Matig – onregelmatig vermogen, irritante rijhulpsystemen
Comfort: Matig – stoelen hard, rustplaats voor linkervoet klein. Kleine koffer met onpraktische indeling.
Bediening en infotainment: Zwak – bediening via menu’s leidt af.
Audio & multimedia: Sterk – Sony-geluid top, maar DAB valt weg.
Rijhulpsystemen: Zwak – Limit en cruise onbetrouwbaar.
Conclusie
De JAECOO 7 SHS biedt een technisch ambitieus en degelijke basis met een moderne uitstraling en een rijkelijke uitrusting, doch zijn er werkpunten op vlak van afregeling en gebruiksgemak. Als JAECOO tegemoet kan komen aan de veeleisende Europese bestuurder dan zullen ze zeker slagen in hun opzet om een veel verkopend exportproduct aan Europese wal te krijgen.

Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid – De stille kracht van Volvo blijft overtuigen

Renault Twingo E-Tech Electric: het icoon keert terug als elektrische stadsheld

Alpine A110 R Ultime: de ultieme sportwagen uit Dieppe zet een punt achter een icoon


