Hyundai IONIQ 9
De volledig elektrische Hyundai IONIQ 9 is officieel geland in Europ. Deze imposante SUV is het nieuwe topmodel binnen Hyundai’s elektrische IONIQ-gamma en combineert futuristisch design met ruimte, comfort en indrukwekkende prestaties. Met deze elektrische zevenzitter neemt Hyundai het op tegen kleppers als de Kia EV9, BMW iX en Mercedes EQS SUV en dat aan een scherpere prijs.
Aerosthetic design en slimme proporties
De IONIQ 9 is gebouwd op Hyundai’s bejubelde E-GMP-platform, dat ook wordt gebruikt voor de IONIQ 5 en 6. Met een lengte van net geen 5 meter oogt hij imposant, maar dankzij de aerodynamische lijnen en het ‘Aerosthetic’-design blijft het koetswerk strak en stijlvol. Een vlakke neus, verborgen handgrepen, digitale buitenspiegels (optioneel) en pixel-LED-verlichting zorgen voor een moderne en herkenbare look.
De luchtweerstandscoëfficiënt van 0,259 Cd onderstreept het efficiënte ontwerp, opmerkelijk voor een voertuig van dit formaat.
Interieur: loungegevoel met slimme flexibiliteit
Binnenin is de IONIQ 9 ontworpen als een mobiele lounge. De elektrische architectuur biedt een volledig vlakke vloer, waardoor het interieur extreem ruim en modulair is. Afhankelijk van de uitvoering zijn er vijf, zes of zeven zitplaatsen beschikbaar. In de zeszitsversie zijn er afzonderlijke ‘Relaxation Seats’ in de tweede rij die elektrisch verstelbaar, draaibaar en zelfs voorzien zijn van drukpuntmassage. Ideaal voor wie comfort belangrijk vindt, zowel voor- als achterin.
Het dashboard wordt gedomineerd door een breed curved panoramic display met geïntegreerde infotainment- en clusterfuncties, voorzien van de nieuwste connected technologie. Ook een spraakgestuurde AI-assistent, draadloze updates (OTA) en een Augmented Reality Head-Up Display zijn beschikbaar.
De koffer biedt tot 908 liter bagageruimte, en onder de motorkap zit nog een extra frunk, handig voor kabels of sporttassen.
Elektrisch vermogen met indrukwekkend bereik
Onder de vloer ligt een 110,3 kWh-batterij, goed voor een maximaal WLTP-bereik van 620 km in de Long Range RWD-versie met 19″ velgen. Dankzij het 800V-laadsysteem is snelladen kinderspel: van 10 naar 80% in slechts 24 minuten aan een 350 kW-snellader. Ideaal voor lange ritten door België of richting het zuiden.
De IONIQ 9 is verkrijgbaar met drie aandrijflijnen:
- Long Range RWD: achterwielaandrijving, circa 218 pk, hoogste bereik
- Long Range AWD: dubbele motor, meer grip en ongeveer 309 pk
- Performance AWD: twee krachtige motoren die samen 435 pk leveren en de SUV in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u brengen – prestaties op sportwagen-niveau
Elke versie beschikt over regeneratief remmen, verschillende rijmodi en V2L-technologie (Vehicle-to-Load), waarmee je bijvoorbeeld elektrische fietsen, laptops of zelfs huishoudtoestellen kunt voeden via de batterij van de auto.
Belgische prijzen en lancering
Hyundai positioneert de IONIQ 9 competitief binnen het premiumsegment. In België starten de prijzen vanaf ongeveer € 78.000 (incl. BTW) voor particuliere klanten. Voor zakelijke gebruikers liggen de leasingprijzen rond de € 50.462 (excl. BTW). De exacte prijs hangt af van de gekozen uitvoering, aandrijving en configuratie (5-, 6- of 7-zitplaatsen).
Een rijk uitgeruste Calligraphy AWD Performance-uitvoering zal richting de € 85.000+ gaan.
Waarom de IONIQ 9 telt in het Belgische mobiliteitslandschap
Voor Belgische gezinnen of professionals die elektrisch willen rijden zonder in te boeten op ruimte, comfort of actieradius, biedt de IONIQ 9 een bijzonder aantrekkelijk totaalpakket. De combinatie van snelladen, lange autonomie, luxueuze afwerking en veelzijdige interieurconfiguraties maakt van deze SUV een van de meest complete EV’s op de markt. Daarbij voegt Hyundai ook zijn gekende garantie en aftersales-service toe, wat de gemoedsrust verder vergroot.

Bert Longin met MSTC Mazda MX-5 in Race Promotion Night

RAM introduceert de Rampage – premium compacte lifestyle-pick-up

Toyota onthult volledig nieuwe Hilux – inclusief eerste elektrische versie

Waarom je beter wacht op de vernieuwde Polestar 3 met 800 V-platform

Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid – De stille kracht van Volvo blijft overtuigen
