Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

NIEUWE RENAULT AUSTRAL: HET GELUID VAN KWALITEIT

Nieuwe Renault Austral, die in maart van dit jaar werd onthuld, maakt deel uit van een kwaliteitsbenadering die veel verder gaat dan de keuze van zijn materialen of de integratie van spitstechnologieën. Elk detail werd onder de loep genomen om een ongeëvenaard prestatieniveau te bereiken. Olivier, expert in kwaliteitsperceptie, legt uit hoe hij aan een iconisch interieurelement van Renaults eerste SUV van de Nieuwe Golf heeft gewerkt: de verschuifbare handsteun met een snufje om de bediening aantrekkelijk te maken.

Bij het instappen in Nieuwe Austral valt meteen de harmonie van zijn hightech cockpit op. Het oog valt op het hypnotiserende OpenR-scherm dat ontwaakt met het geluid van het welkomsdeuntje. Vervolgens wordt de aandacht getrokken door een designelement dat op de versies met een automatische versnellingsbak bijdraagt tot het raffinement van het geheel: de ergonomische en verschuifbare handsteun. Hiermee kan men het multimediascherm of de ‘pianotoetsen’ daaronder comfortabel bedienen. Maar bij het bedienen van dit bewegende element krijgt men een heel ander gevoel… Olivier vertelt ons hoe hij dit mogelijk heeft gemaakt.

“Het beroep van expert in kwaliteitsperceptie houdt ook in dat we basisfuncties waarde geven en positieve emoties opwekken waar mensen dat niet verwachten.” Olivier, expert in kwaliteitsperceptie bij Renault

Een iconisch designelement opwaarderen

Als expert in kwaliteitsperceptie heeft Olivier een delicate opdracht. Voor elk nieuw model van het Renault- gamma moet hij waken over de samenhang en harmonie tussen de verschillende koetswerk- en interieurelementen, de kwaliteit van de materialen controleren, toezien op de overgang van tekening naar uitvoering, de kwaliteit van naden en spelingen verifiëren, het gebruiksgemak van de verschillende bewegende elementen verzekeren, maar ook ervoor zorgen dat die aangename sensaties geven wanneer de gebruikers ze bedienen.

De nieuwe SUV Renault Austral, die dit najaar op de markt komt, vormt daar geen uitzondering op. Olivier en zijn collega’s hebben alles in het werk gesteld om er een wagen van uitstekende kwaliteit van te maken.
“We hebben aan alle bewegende elementen van Nieuwe Austral gewerkt, maar als ik er één zou moeten noemen, dan is het wel de verschuifbare handsteun”, vertelt hij.

“We hadden een prachtig multifunctioneel onderdeel voor de middenconsole ontworpen, maar de bediening ervan wekte geen bijzondere emoties op. Samen met de verantwoordelijke voor interieurdesign dachten we na over een manier om de bediening aantrekkelijker te maken. ”

Geluid was de sleutel

De handsteun verplaatsen met een vertanding en een bijpassend geluid was algauw vanzelfsprekend.

“We dachten meteen aan een geluidscomponent om de bediening van de handsteun te begeleiden: een hoogwaardig, eerder metaalachtig geluid. ”

Oliver had een dergelijk geluid duidelijk voor ogen, maar dat gold niet voor alle leden van het projectteam. Olivier moest dus woorden vinden om een gevoel te beschrijven… Niet eenvoudig! Gelukkig kon hij dat in plaats daarvan ‘laten horen’ dankzij een van zijn passies.
Als liefhebber van horloges, digitaal omwille van het gebruiksgemak en automatisch omwille van de precieze mechaniek en afwerkingskwaliteit, had Olivier aan zijn pols een perfect voorbeeld van het geluid waaraan hij dacht.

“Het horloge dat ik gebruik om te sporten, heeft een bezel die een klikgeluid maakt. Toen ik die ronddraaide, hoorde ik het geluid waaraan ik dacht voor het schuifsysteem van de handsteun van Austral. Een mooi, kwalitatief geluid dat verwijst naar de wereld van uurwerken en precisievakmanschap. ”

Precisie en beheersing: de sleutelwoorden voor kwaliteitsperceptie

Het projectteam en het designteam waren er meteen voor gewonnen. Iedereen ging aan de slag om een vertanding te creëren in combinatie met een kwalitatief metalen geluid volgens hetzelfde principe als een horloge met een klikgeluid. Zo werden dertien tanden op regelmatige afstanden gecombineerd met het schuifmechanisme over de volledige loop van de handsteun, om de gebruiker het gevoel te geven van een op de millimeter nauwkeurige regeling met een kwaliteitsvol geluid.

“Uiteindelijk krijgen we de indruk dat het niet langer om een eenvoudig schuifelement gaat, maar om een beheerst en nauwkeurig element dat emoties opwekt, wat volledig overeenstemt met de notie van kwaliteitsperceptie voor een wagen. ”

Voor Olivier spreekt het voor zich dat het geluid van bewegende elementen een echte meerwaarde heeft voor de gebruikers.

“We zijn echt trots op het resultaat en kijken ernaar uit dat de toekomstige Australbezitters met plezier deze verschuifbare handsteun zullen bedienen. ”

Hij wil hetzelfde geluidsprincipe trouwens toepassen op andere mobiele elementen van verschillende toekomstige modellen van het gamma van Renault, die binnenkort worden onthuld.

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »