Volvo gaat duurzaam, gerecycleerd staal voor productie van elektrische modellen

Volvo Cars heeft een belangrijke stap gezet in zijn duurzaamheidsstrategie. De Zweedse autobouwer sluit als eerste autofabrikant een overeenkomst met staalproducent SSAB voor de levering van hoogwaardig, bijna CO₂-vrij gerecycleerd staal, dat vanaf 2025 gebruikt zal worden in serieproductie.
Deze samenwerking is een uitbreiding van de bestaande relatie tussen beide bedrijven en past perfect binnen Volvo’s ambitie om koploper te zijn in duurzame autoproductie. Volgens Volvo is staal verantwoordelijk voor maar liefst 25% van de materiaalgerelateerde CO₂-uitstoot bij de productie van een nieuwe auto. Door te kiezen voor circulaire staaloplossingen wil het merk dat aandeel drastisch verkleinen.
♻️ Duurzaam staal voor de EX60 en toekomstige modellen
Het gerecycleerde staal zal onder meer worden toegepast in onderdelen van de nieuwe, volledig elektrische Volvo EX60 SUV, gebouwd op het volgende generatie SPA3-platform. Het materiaal voldoet aan alle veiligheidseisen op het vlak van sterkte en duurzaamheid, net als traditioneel staal.
Wat dit staal zo bijzonder maakt, is het gesloten kringloopsysteem van SSAB. Hierbij wordt schrootstaal gerecycleerd, wat niet alleen natuurlijke grondstoffen spaart, maar ook leidt tot een bijna 100% reductie in CO₂-uitstoot tijdens het productieproces in vergelijking met traditioneel staal.
🌍 Volvo’s route naar klimaatneutraliteit
De samenwerking met SSAB past binnen Volvo’s bredere klimaatdoelstellingen. Tegen 2030 wil het merk de gemiddelde CO₂-uitstoot per wagen met 65 tot 75% verlagen ten opzichte van 2018. Tegen 2040 streeft Volvo naar volledige klimaatneutraliteit over de hele waardeketen.
Daarnaast mikt Volvo op een circulaire aanpak: tegen 2030 moet minstens 30% van alle gebruikte materialen gerecycleerd zijn. Nieuwe modellen vanaf dat jaar moeten zelfs minstens 35% gerecycleerde of biogebaseerde materialen bevatten.





