Eerste test: Leapmotor C10 REEV

Een rit door het Franse platteland eindigend onder de sterrenhemel, gevolgd door een urban vibe in het Brusselse Jubelpark: Leapmotor weet hoe je mobiliteit met beleving verbindt.
We vertrekken vanuit Wauthier-Braine, waar fonkelnieuwe Leapmotor C10’s REEV klaarstaan. Voor ons ligt een testrit van een dikke 2u over een mix van landelijke, bochtige en snelle Franse wegen. Bestemming? Het prestigieuze Château de Beaulieu, waar we de dag afsluiten met een culinaire ervaring bij een tweesterrenchef met een overnachting in het kasteel. De volgende ochtend leidt de route ons verder richting Brussel, de Urban Sessions in het iconische Jubelpark, waar Leapmotor dit jaar als trotse sponsor optreedt van het grootste urban sports-event van België.
Van Brakel naar Beaulieu: comfort troef
Eens op weg valt meteen op hoe stil de C10 is. De ophanging is zacht afgestemd, typisch Aziatisch, wat zorgt voor een comfortabele en relaxte rijervaring. De elektrische motor levert voldoende trekkracht om vlot in te halen, en op de Franse snelwegen voelt de wagen stabiel en zelfzeker aan. De technologie helpt ook een handje: adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent zorgen voor rust achter het stuur.
Tegen de late namiddag draaien we de oprijlaan op van Le Château de Beaulieu. Dit 17e-eeuws kasteeldomein is vandaag een verfijnd hotel met een tweesterrenrestaurant van topchef Christophe Dufossé. We genieten van een avond die helemaal in het teken staat van smaak en stijl. Slapen doen we in één van de elegante kamers, waar je je even in een andere eeuw waant, maar dan wel mét alle moderne comfort.

Rijden met de Leapmotor C10 REEV
Met zijn 4,73 meter lengte is de C10 duidelijk een ruime middenklasser. De koffer slikt 435 liter, en met de achterbank plat groeit dat tot 1.410 liter. Binnenin valt vooral het 14,6” panoramische infotainmentscherm op, net als de rijke standaarduitrusting, inclusief adaptieve cruisecontrol en moderne rijhulpsystemen.
Deze Range-Extended EV (REEV) combineert het comfort en de stilte van elektrisch rijden met de gemoedsrust van een benzinegenerator die inspringt zodra de batterij bijna leeg is. Handig, zeker als je zoals wij een paar honderd kilometer voor de boeg hebt.
De elektromotor levert 215 pk en 320 Nm koppel, wat zorgt voor een aangenaam lineaire acceleratie. De 0-100 km/u doet hij in een vlotte 8,5 seconden, meer dan voldoende voor dagelijks en dynamisch gebruik. Maar het is vooral het verfijnde rijcomfort dat hem typeert. De afstelling van het onderstel met McPhersons vooraan en een multilink achteraan absorberen oneffenheden vlot, terwijl het rijgedrag stabiel en geruststellend blijft.
De geluidsisolatie is degelijk, zelfs wanneer de 1.5-liter viercilinder benzinemotor begint te draaien om de batterij bij te laden. Dankzij de stille werking van de generator merk je nauwelijks wanneer hij inschakelt, een wereld van verschil met klassieke hybrides.
De cijfers achter de techniek
De Leapmotor C10 REEV beschikt over een 28,4 kWh batterij, goed voor een puur elektrisch rijbereik tot 145 km WLTP. Is dat niet voldoende, dan treedt de range extender in werking. In combinatie met de 50 liter benzinetank haal je zo een indrukwekkende actieradius van meer dan 950 km. En dat alles met een WLTP CO₂-uitstoot van slechts 10 g/km en een gecombineerd verbruik van amper 0,4 l/100 km op papier. In real life was dit verbruik iets hoger maar dan nog biedt deze versie een zeer acceptabel bereik.
Voor het opladen zijn er tal van opties: 65 kW snelladen brengt je van 30 naar 80% in 18 minuten, terwijl thuisladen via een 6,6 kW AC-lader kan. Ook regeneratief remmen is instelbaar in drie niveaus, wat handig is bij afdalingen of stadsverkeer maar is zelfs in de zwaarste stand vrij licht.

Technologie met groeipotentieel
Toch is niet alles perfect. Tijdens de rit liet de ingebouwde navigatie ons regelmatig in de steek: verkeerde afslagen, trage herberekeningen en soms zelfs een totaal gebrek aan logica bij routeplanning. En omdat de update naar Apple CarPlay of Android Auto nog op zich laat wachten, ben je voorlopig nog aangewezen op dit systeem. Wie dagelijks met zijn smartphone navigeert, zal dat gemis voelen.
Ook opmerkelijk: de bediening van de ruiten werkt omgekeerd. Je duwt de knop omlaag om het raam te sluiten, en omhoog om het te openen, dit zaait bij elke handeling toch even verwarring. Het zijn kleine dingen, maar ze maken wel een verschil in dagelijks gebruik.
Leapmotor toont zijn karakter
De aankomst in Brussel is allesbehalve toevallig: Leapmotor is dit jaar hoofdpartner van Urban Sessions 2025, een bruisend driedaags festival vol BMX, 3×3 basket, skateboard, street art en muziek. De keuze om hier aanwezig te zijn past perfect bij het DNA van de C10: jong, innovatief en toekomstgericht.
Terwijl atleten stunten op de ramps, staat de C10 te pronken tussen de beats. Leapmotor is hier niet enkel om wagens te tonen, maar om hun visie op duurzame, toegankelijke mobiliteit te delen.
Ambitieus groeipad voor Leapmotor in Europa
Leapmotor hoopt tegen einde van dit jaar 1500 voertuigen af te leveren. Tegen einde van verkoopjaar 2026 mikt het merk ambitieus op een verdubbeling van dat aantal, gesteund door een breder modellengamma en stijgende merkbekendheid.
De C10 blijft daarbij de ster van het gamma, maar Leapmotor kijkt al vooruit: tegen het einde van dit jaar wordt de B10 verwacht op de Europese markt. Die uitbreiding moet Leapmotor helpen om zijn positie als prijsbewust en technologisch onderbouwd alternatief in het elektrische en hybride segment verder te verstevigen.
Een elektrische revolutie
De Leapmotor C10 REEV bewijst dat elektrisch rijden niet altijd zwart-wit hoeft te zijn. Met zijn doordachte hybride architectuur, aangename rijervaring en uitzonderlijke actieradius, biedt hij een geloofwaardig alternatief voor mensen die willen maar nog niet volledig durven overschakelen.
Combineer dat met een scherpe prijs vanaf €37.400 incl. btw , een rijke standaarduitrusting en het plaatje klopt. Of je nu op een Frans kasteeldomein rijdt of tussen de BMX stunts in het Jubelpark staat: met de Leapmotor C10 REEV hoef je geen range anxiety meer te hebben.
Onze test met de volledig elektrische Leapmotor C10 vind je via deze link.





Lancia laat het iconische HF-label knallen met twee nieuwe Ypsilons
