Eerste test: DS N°8: reizen heruitgevonden

Hij was al even in volle glorie te bewonderen op het herrezen autosalon van Brussel 2025. De DS N°8 markeert een nieuw tijdperk voor DS Automobiles als het eerste volledig elektrische model. De naam ‘DS N°8’ verwijst naar de Franse notatie voor ‘nummer’ en symboliseert evenwicht en sereniteit. Het cijfer 8, dat nog niet eerder door DS werd gebruikt, doet denken aan het oneindigheidssymbool en staat voor balans en sereniteit.
Haute couture op vier wielen
Laten we eerlijk zijn: je koopt een DS niet om op te gaan in de massa. De DS N°8 ziet eruit alsof hij uit de ontwerpstudio is gerold en per ongeluk op de openbare weg is beland. Geïnspireerd door de DS Aero Sport Lounge conceptcar, combineert de DS N°8 het silhouet van een coupé met de robuustheid van een SUV. De koplampen lijken een lichtshow en de ‘LUMINASCREEN’ grille met verlicht DS-logo is de eyecatcher vooraan, en de achterkant… welja, het DS LIGHTBLADE-design maakt het plaatje compleet. Hier heeft een ontwerper duidelijk carte blanche gekregen en daar zijn we blij om. Andere opvallende elementen zijn de verzonken deurgrepen en een ‘duo-tone’ lak die in 5 kleuren aangeboden wordt. Al deze elementen geven mee de présence van de 4,82m lange charismatische DS N°8.
De vloeiende lijnen van de DS N°8 zijn scherp en functioneel: daardoor heeft de N°8 een Cx van 0,24 wat indrukwekkend is voor een SUV van bijna vijf meter lang (4,83m). Hij ligt daarmee recht in lijn met de avant-garde van de originele strijkijzers (DS en de SM ) uit de veel vroegere jaren. Aerodynamica? Check!

French art of travel
Stap in, en je waant je in een luxelounge in Saint-Germain. Het interieur belichaamt de ‘French Art of Travel’ met hoogwaardige materialen zoals met olijfbladeren gelooid nappaleder en Alcantara® gemaakt van 68% gerecycled materiaal, metalen accenten en dat onvermijdelijk Franse gevoel voor stijl. Zelfs de ventilatieroosters zijn kunstobjecten.
De stoelen zijn verwarmd, gekoeld, masserend en blazen warme lucht in je nek via de DS NECK WARMER. In de ETOILE- en JULES VERNE-versies wordt er gebruik gemaakt van nog meer luxueuzere materialen zoals het blauwe Nappa leder.
En dan het infotainment: 16-inch centraal scherm, vloeiend werkende spraakherkenning (DS IRIS SYSTEM 2.0), en een head-up display die z’n informatie op de voorruit projecteert. Slim, rustig, logisch. De Fransen kennen dus wél ergonomie als ze dat willen. Voor het eerst wordt er hiervoor ook beroep gedaan op ChatGPT maar misschien lag het aan de preproductie modellen die wij konden testen maar de functionaliteit is voorlopig nog niet heel uitgebreid.
Opvallende details zijn het ‘Clous de Paris’-reliëfpatroon en ‘point perle’-stiksels. De ergonomische stoelen bieden verwarming, koeling, massagefuncties en de unieke DS NECK WARMER, die warme lucht zachtjes in de nek blaast . Het panoramische glazen dak wat niet voorzien is van een dimfunctie is uitgevoerd in hittewerend glas met geïntegreerde fantasielijnen en het ELECTRA 3D-audiosysteem van FOCAL met 14 luidsprekers zorgen met 690 watt voor een serene, volle en meeslepende rijervaring.

Aandrijflijnen en prestaties
De DS N°8 is beschikbaar in drie volledig elektrische aandrijflijnen:
- FWD Short Range: 230 pk en een 74 kWh batterij, goed voor een actieradius tot 549 km.
- FWD Long Range: 245 pk en een 97,2 kWh batterij, met een actieradius tot 749 km.
- AWD Long Range: 350 pk en eveneens met een 97,2 kWh batterij en een actieradius tot 664 km .
De batterij van 97,2 kWh laadt met 160 kW: 200 km bereik in 10 minuten. In de praktijk is dit een elektrische SUV die zonder stress lange ritten aankan. Met EV Routing en de MyDS app plan je stops alsof je een vijfgangenmenu samenstelt, doordacht en smakelijk. Via Free2Move Charge heb je toegang tot 800.000 laadpunten. Geen laad-angst meer.
Rijeigenschappen: sereen en dynamisch
Maar hoe rijdt hij? Het meeste van de tijd sereen maar eens je switcht naar de sportstand, verandert hij meteen van karakter en wordt hij verrassend dynamisch. Dankzij de DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, die met een camera het wegdek scant en de dempers razendsnel aanpast, glijdt de N°8 over hobbelige asfaltwegen. Maar zodra je het rechterpedaal wat overtuigender intrapt – bijvoorbeeld in de AWD Long Range – krijg je 350 pk (375 met boost!) en een sprint naar 100 km/u in 5,4 seconden. Ongeacht de aandrijflijn is de topsnelheid van de DS N°8 begrensd op 190 km/u.
Dat is snel. Sneller dan nodig, voor een auto die liever fluistert dan schreeuwt. Maar DS bewijst dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn. Grip, stabiliteit en rust gaan hier hand in hand. Comfortabel door de stad maar het betere bochtenwerk kan hij ook zeker ter harte nemen. De besturing is licht maar nauwkeurig, en met DS DRIVE ASSIST 2.0 zweef je semi-autonoom over de snelweg terwijl je je afvraagt of dit de toekomst is.

Prijskaartje
DS N°8 is nu al te bestellen, tegen uiterst scherpe prijzen.
- DS N°8 PALLAS FWD 230 pk: 59 200 €
- DS N°8 PALLAS FWD Long Range 245 pk: 63 600 €
- DS N°8 ETOILE FWD 230 pk: 66 400 €
- DS N°8 ETOILE FWD Long Range 245 pk: 71 400 €
- DS N°8 ETOILE AWD Long Range 350 pk: 75 400 €
- DS N°8 JULES VERE FWD Long Range 245 pk: 77 400 €
- DS N°8 JULES VERNE AWD Long Range 350 pk: 81 400 €
Conclusie: de DS N°8 is geen auto voor iedereen
Dit is een auto voor mensen met stijl, lef en een voorliefde voor eigenzinnigheid. Voor wie vindt dat elektrisch rijden meer mag zijn dan een praktische keuze. Een statement, een reis, niet zomaar een rit.
De DS N°8 is misschien niet de snelste, goedkoopste of meest bekende elektrische SUV. Maar hij is wel een van de meest bijzondere. En dat telt, zeker in een autowereld die steeds vaker op elkaar begint te lijken.






