De nieuwe Nissan Leaf

Vergeet alles wat je wist over de Nissan Leaf. De pionier van het elektrische rijden gooit het roer om en keert in 2026 terug als een stijlvolle, gestroomlijnde crossover met meer technologie, meer ruimte, en vooral: véél meer rijbereik. Meer dan 600 kilometer, om precies te zijn. Geen sciencefiction meer, dit is de Nissan Leaf 2.0, klaar om opnieuw de norm te worden in betaalbaar, praktisch en vooruitstrevend elektrisch rijden.
En ja, hij ziet er stukken beter uit dan z’n voorganger.
Van brave hatchback naar gespierde crossover
Waar de vorige Nissan Leaf nog iets weg had van een elektrisch boodschappenkarretje met goede bedoelingen, komt de nieuwe generatie scherp en zelfverzekerd uit de hoek. Zijn lijnen zijn strak, zijn houding breed en laag, en dankzij slimme aerodynamica heeft hij een uitzonderlijk lage luchtweerstand. Hij rust op het CMF-EV-platform van Nissan en deelt zijn genen met de Ariya, maar dan met een iets compacter en wendbaarder profiel, perfect voor Belgische steden én de lange rit naar de kust.
Binnenin oogt het interieur futuristisch, maar niet onpersoonlijk. Geen overdaad aan schermen of flashy lichten, wél een doordacht en kwalitatief design met veel ruimte, digitale instrumenten, een centraal infotainmentscherm en connectiviteit zoals het hoort in 2026: draadloos, intuïtief en altijd up-to-date.

Technologie die écht iets bijdraagt
Wat deze nieuwe Leaf vooral bijzonder maakt, is hoe slim en gebruiksvriendelijk hij geworden is. Dankzij Plug & Charge-technologie hoef je bij veel snellaadpunten niet eens meer een kaart boven te halen, insteken, laden, rijden. De laadsnelheid ligt rond de 150 kW, dus in een goede 30 minuten zit je alweer op 80%. En dan is er nog de dubbele laadpoort: zowel CCS als het Tesla vriendelijke NACS-systeem zijn voorzien. Handig? Absoluut. Noodzakelijk? Ook dat.
Het rijhulpsysteem ProPILOT is aan boord, waarmee je semi-autonoom kunt rijden in de file of op de snelweg. De e-Pedal blijft ook behouden, waardoor je met één pedaal accelereert én vertraagt, iets wat elke EV-rijder ooit wat vreemd vond, maar al snel niet meer wil missen.
Meer dan 600 kilometer rijbereik. Eindelijk.
Met de grootste batterijoptie krijg je meer dan 600 kilometer WLTP-rijbereik. Daarmee maakt Nissan meteen duidelijk waar de lat ligt. Geen angst meer om de ring van Brussel niet rond te raken of extra laadstops in te plannen op weg naar Frankrijk. Voor wie minder nodig heeft, komt er ook een kleinere batterijvariant, perfect voor wie zijn Leaf vooral inzet voor woon-werk en stad.
De instapversie zou beschikken over zo’n 130 pk, terwijl krachtigere modellen tot 220 pk halen. En alsof dat nog niet genoeg is: er wordt gefluisterd over een dual-motor-versie met vierwielaandrijving onder het e-4ORCE-label.

Wanneer en hoeveel?
De nieuwe Leaf is vanaf het najaar van 2025 te bestellen in België. De eerste leveringen starten in de lente van 2026. Over de prijs blijft Nissan voorlopig discreet, maar insiders vermoeden een vanafprijs tussen €38.000 en €42.000, afhankelijk van batterij en uitrusting. Dat zou hem perfect positioneren in de elektrische middenklasse.
De elektrische comeback van het decennium?
Eerlijk? Nissan lijkt precies te weten wat het moet doen. De Leaf was ooit dé voorloper van elektrisch rijden, maar verloor terrein aan snellere, mooiere en verder rijdende concurrenten. Nu lijkt het merk opnieuw klaar om de aanval in te zetten, met een wagen die niet alleen z’n tijd vooruit is, maar ook oprecht begeerlijk.
De nieuwe Leaf is geen gimmick. Geen compromis. Geen “ja maar”-model. Het is een volwaardige, stijlvolle crossover met een realistisch rijbereik, slimme technologie en een design waar je wél trots op bent aan de laadpaal.
En als dit de toekomst is van elektrisch rijden, dan mogen we van Nissan nog veel verwachten.





