Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: Berline en Break

Design: sensuele puurheid met een sportieve en elegante touch

Met de combinatie van een korte overhang voor, een lange wielbasis en de overhang achter, creëert de nieuwe C-Klasse dynamische proporties, zelfs als de auto stilstaat. De sportieve motorkap met powerdomes accentueert deze drang tot voorwaartse beweging. De voorruit en het passagierscompartiment zijn naar achteren verplaatst om deze klassieke proporties te realiseren die in de branche bekend staan als ‘cab-backward design’. Het vorige model was al een grote stap vooruit wat betreft de kwaliteitsuitstraling in het interieur, en de nieuwe C-Klasse gaat nog een stap verder op het gebied van moderne luxe. In het interieur zijn de highlights van de nieuwe S-Klasse overgenomen, wat voor een sportieve touch zorgt.

Exterieurdesign: profiel met bijzonder lichtspel

Van opzij gezien creëren de fraai vormgegeven vlakken een uniek lichtspel. De lijnen zijn daarentegen door de designers tot een minimum gereduceerd, waardoor de zogenoemde catwalk-lijn of schouderlijn nog meer geaccentueerd wordt. Bij de Estate zorgt de progressieve daklijn in combinatie met de schuin aflopende achterruit voor een sportieve touch, zonder functionele beperkingen. Andere kenmerken die voor de sportieve, soevereine uitstraling zorgen, zijn de grote spoorbreedte en de strak op de wielkastranden aansluitende wielen met moderne velgdesigns in de maten 17 tot 19 inch.

De kenmerkende grille van het merk trekt aan de voorzijde de aandacht. Alle modellen hebben een geïntegreerde Mercedes-Benz ster, maar de uitvoering en het karakter van de grille in detail verschillen. Het basismodel heeft een geïntegreerde Mercedes-Benz ster met lamellen. Bij de Avantgarde zitten er extra sierelementen in de lamellen, terwijl de grille en de voorskirt zijn voorzien van chroomranden. Het onderscheidende kenmerk van de AMG Line is de diamond grille met chromen sterdesign.

Het design van de achterzijde is typerend voor een Mercedes-Benz Limousine. Het hoogwaardige design van de achterlichten fascineert met een uniek dag- en nachtdesign. Bij de Limousine zijn de achterlichten voor het eerst in de C-Klasse tweedelig, waarbij de lichtfuncties verdeeld zijn over de lichtunits in de zijkanten van de carrosserie en in het kofferdeksel. Ook in het nauwkeurig ingedeelde binnenwerk van de achterlichten springt de bijzonder hoge detailkwaliteit onmiddellijk in het oog. Optionele of Line-afhankelijke sierelementen in de achterbumper ronden de aanblik van de achterzijde op aantrekkelijke wijze af. Het kleurenpalet is uitgebreid met drie nieuwe lakkleuren: spectraalblauw, hightechzilver en opaalwit.

Interieurdesign: sportieve accenten dankzij de oriëntatie op de bestuurder

Het dashboard is verdeeld in een boven- en een ondergedeelte: een vleugelprofiel met nieuwe, afgevlakte ronde luchtuitstroomopeningen die doen denken aan de schoepen van vliegtuigmotoren, en een groot sierpaneel. Deze laatste vloeit naadloos over van de middenconsole naar het dashboard. De oriëntatie op de bestuurder draagt bij aan de sportiviteit: het dashboard en het centrale display zijn licht (6°) naar de bestuurder gedraaid.

Het bestuurderscompartiment is standaard voorzien van een 12,3 inch (31,2 cm) lcd-display met hoge resolutie. Het staat vrij en lijkt te zweven voor het vleugelprofiel en het grote sierdeel. Hiermee onderscheidt het bestuurdersdisplay zich van de traditionele cockpit met klassieke ronde instrumenten.

De toenemende mate van digitalisering is ook duidelijk te zien in het centrale display: de voertuigfuncties kunnen worden bediend via het hoogwaardige touchscreen. Het staande formaat biedt aanzienlijke voordelen, vooral voor navigatie. Het touchscreen lijkt net als het sierdeel boven het dashboard te zweven. Net als het dashboard is het display enigszins op de bestuurder gericht. Het centrale display heeft standaard een diameter van 11,9 inch (30,2 cm).

Een hoogwaardig chromen inzetstuk verdeelt de middenconsole in een achterste, beklede sectie voor de armsteun en een voorste sectie in glanzend zwart. Het ogenschijnlijk vrij zwevende centrale display lijkt vloeiend en naadloos uit dit driedimensionale oppervlak te verrijzen.

De moderne, zeer minimalistische portierpanelen omsluiten de beide uiteinden van het dashboard. Het middendeel van de portieren met geïntegreerde armleuning evolueert van een verticaal vlak naar een horizontaal vlak. Het voorste deel is, net als de middenconsole, ontworpen als een metallic hightech element. Het kan worden gebruikt als handgreep of sluitgreep en herbergt de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere optische highlight is het zwevende bedieningspaneel, waarin de portiergreep en de bediening van de stoelfuncties zijn geïntegreerd.

Het speciale design van de optionele Avantgarde- of sportstoelen in de nieuwe C-Klasse maakt gebruik van lagen en omhullende oppervlakken om een visuele indruk van lichtheid te creëren. De hoofdsteunen hebben een volledig nieuw design en zijn aan de rugleuning bevestigd met een afgesloten bekledingsdeel waaronder zich het verstelmechanisme bevindt.

In de C-Klasse is een met kunstleder bekleed dashboard inclusief bovenkant portieren in nappalook leverbaar (optie, standaard bij AMG Line). De beschikbare sierdelen zijn voorzien van innovatieve oppervlakken. Daartoe behoren nieuwe interpretaties van openporig houtfineer in bruintinten en een openporig zwart houtfineer met verfijnd inlegwerk van echt aluminium dat de contouren van het dashboard volgt.

Het bestuurdersdisplay en het centrale display bieden een holistische, esthetische ervaring. Het uiterlijk van de displays kan worden geïndividualiseerd met behulp van drie weergavestijlen (subtiel, sportief, klassiek) en drie modi (navigatie, assistentie, service). In de stijl ‘Sportief’ overheerst bijvoorbeeld de kleur rood en heeft de centrale toerenteller een dynamisch design. Als voor een van de uitrustingslijnen wordt gekozen, is de nieuwe C-Klasse standaard uitgerust met sfeerverlichting met lichtgeleiders.

Nieuwste generatie MBUX: intuïtief te bedienen en zelflerend

Net als de nieuwe S-Klasse is de nieuwe C-Klasse uitgerust met de tweede generatie MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Het interieur van de auto wordt nog digitaler en intelligenter, want zowel de hardware als de software hebben een grote sprong gemaakt: de scherpe beelden op de lcd-displays maken het eenvoudig om voertuig- en comfortfuncties te bedienen.

Het bestuurdersdisplay en het centrale scherm bieden een holistische, esthetische ervaring. De informatie wordt op een overzichtelijke manier gepresenteerd. Mercedes-Benz heeft voor de S-Klasse een nieuwe display-esthetiek ontwikkeld, die nu systematisch als basis voor andere modellen wordt gebruikt.

Het uiterlijk van de displays kan worden geïndividualiseerd met drie weergavestijlen (subtiel, sportief, klassiek) en drie modi (navigatie, assistentie, service).

  • In de stijl ‘Klassiek’ wordt de bestuurder verwelkomd met een vertrouwde displayomgeving. Het beproefde display met twee kokers en wisselende inhoud daartussen toont alle informatie die relevant is voor de bestuurder.
  • De stijl ‘Sportief’ wordt gedomineerd door de kleur rood, met een dynamisch design van de centraal geplaatste toerenteller.
  • In de ‘Subtiel’-stijl wordt de inhoud gereduceerd tot het essentiële. Bovendien kunnen beide displays met de sfeerverlichting in zeven kleurwerelden worden weergegeven. Dit zorgt voor een indrukwekkende kleurbeleving in het interieur.
  • In de modus ‘Assistentie’ wordt de verkeerssituatie in realtime weergegeven, aangevuld met belangrijke display-informatie.

De navigatiefunctie, die het gehele display beslaat, werd overgenomen van de S-Klasse en biedt de bestuurder de best mogelijke routegeleiding.

“Hey Mercedes”: de spraakassistent die steeds slimmer wordt

De spraakassistent “Hey Mercedes” is beter in staat tot dialoog en leren door online services in de Mercedes me-app te activeren. Bovendien kunnen bepaalde acties ook zonder het activeringswoord “Hey Mercedes” worden uitgevoerd. Daartoe behoort bijvoorbeeld het aannemen van een telefoongesprek. “Hey Mercedes” geeft ook uitleg over voertuigfuncties en kan bijvoorbeeld helpen als wordt gevraagd hoe een smartphone via Bluetooth moet worden aangesloten of waar de EHBO-doos te vinden is. “Hey Mercedes” is ook in staat om de inzittenden aan hun stem te herkennen.

‘Over-the-air’ (OTA) updates: de software wordt altijd up-to-date gehouden

Zodra er een nieuwe update van Mercedes-Benz beschikbaar is, verschijnt er een melding in MBUX. De update wordt op de achtergrond gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker moet dan opnieuw expliciet akkoord gaan met de activering ervan. Op deze manier is de auto altijd up-to-date. Ook functies die nog niet eens zijn uitgevonden, kunnen door middel van OTA-updates in reeds verkochte auto’s worden geïnstalleerd. Voor de overdracht van de gegevens vertrouwt Mercedes-Benz vanwege de hoge veiligheidsstandaard op mobiele technologie en de communicatiemodule die in de auto is ingebouwd.

Een andere manier om voor een actuele en verbeterde gebruikerservaring te zorgen, is het reserveren van nieuwe functies in de Mercedes me Store, bijvoorbeeld muziekstreamingdiensten of In-Car Office. Abonnementsdiensten kunnen ook direct online via de Mercedes me Store worden verlengd of nieuw worden toegevoegd.

Aandrijflijn: systematische elektrificatie van de moderne viercilindermotoren

Dankzij systematische elektrificatie en intelligente downsizing creëert de nieuwe C-Klasse maatstaven op het gebied van efficiëntie. Het motorengamma telt uitsluitend viercilinders uit de huidige modulaire Mercedes-Benz motorenfamilie FAME (Family of Modular Engines). Het motorengamma levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het flexibeler maken van het internationale productienetwerk, met op de behoeften afgestemde elektrificatie.

Naast de turbocompressor beschikken zowel de diesel- als de benzinemotor nu over een geïntegreerde startdynamo (ISG) voor een intelligente ondersteuning bij lage toerentallen als mild hybrid van de tweede generatie. Dit zorgt voor een uitstekende vermogensafgifte. Het ISG-systeem maakt gebruik van een 48V-boordsysteem dat zorgt voor functies als zeilen, boosten of energierecuperatie en maakt een aanzienlijke brandstofbesparing mogelijk. De motoren starten daardoor ook zeer snel en comfortabel, zodat het start-stopsysteem voor de bestuurder bijna net zo onmerkbaar is als de overgang van zeilen met uitgeschakelde motor naar krachtig accelereren met behulp van motorvermogen. Bij stationair toerental zorgt het intelligente samenspel tussen de ISG en de verbrandingsmotor voor een buitengewoon rustige loop.

Eerste diesel met geïntegreerde startdynamo

Speerpunt van de maatregelen ter verbetering van de efficiëntie is de nieuwe OM 654 M dieselmotor met een geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie. Deze motor beschikt over een 48V-boordsysteem dat gedeeltelijk elektrisch is. Een energierecuperatiefunctie en de mogelijkheid om met uitgeschakelde motor te ‘zeilen’ maken de motor nog efficiënter. Naast de elektrificatie, die ook het gebruik van een elektrische koelmiddelcompressor voor de airconditioning omvat, zijn de belangrijkste wijzigingen die een maximumvermogen van 195 kW plus een boost van 15 kW mogelijk maken:

  • Een nieuwe krukas vergroot de slag tot 94,3 mm en de cilinderinhoud tot 1.992 cm3 (voorheen: 92,3 mm en 1.950 cm3).
  • De inspuitdruk wordt verhoogd tot 2.700 bar (voorheen 2.500 bar).
  • Bijzonder snelle reactietijden en een gelijkmatige vermogensafgifte dankzij twee watergekoelde turboladers, die nu beide voorzien zijn van een variabele turbinegeometrie.
  • Een met natrium gevuld koelkanaal in elk van de stalen zuigers. Dit helpt om de temperatuurpieken in de verbrandingsholte van de zuigers op te kunnen vangen.

Ook op het gebied van uitlaatgasnabehandeling gaat deze krachtigste viercilinder dieselmotor een stap verder. De componenten die hieraan bijdragen zijn:

  • Een NOx-opslagkatalysator voor de vermindering van stikstofoxiden.
  • Een dieselpartikelfilter met een speciale coating om ook de hoeveelheid stikstofoxiden te verminderen.
  • Een SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie met gedoseerde inspuiting van AdBlue®).
  • Een extra SCR-katalysator in de voertuigbodem, met separaat gedoseerd geïnjecteerde hoeveelheid AdBlue®.

Viercilinder benzinemotor, ook met ISG van de tweede generatie

Ook de M 254 viercilinder benzinemotor met geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie, met een extra vermogen tot 15 kW en een extra koppel van 200 Nm, beleeft zijn première in de C-Klasse. Dankzij energierecuperatie en de mogelijkheid om met uitgeschakelde motor te ‘zeilen’ is de benzinemotor uiterst efficiënt. In de M 254-motor heeft Mercedes-Benz voor het eerst alle innovaties van de modulaire motorenfamilie van vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren in één motor verenigd. Daartoe behoren de NANOSLIDE® cilindercoating, de CONICSHAPE® methode om de cilinders te honen (‘trompet-honen’) en het direct bij de motor geplaatste uitlaatgasnabehandelingssysteem.

Geheel nieuw is de segment-turbocompressor met stroomconnectie, een doorontwikkeling van de twin scroll-technologie voor een nog directere respons van het turbosysteem. De volledig nieuw ontwikkelde segment-turbocompressor is het resultaat van de samenwerking tussen de turbocompressor-ontwikkelaars van Mercedes-Benz en het Mercedes-AMG Petronas Formule 1-team. De technologieoverdracht naar de serieproductie creëert nieuwe maatstaven op het gebied van vermogen in combinatie met maximale efficiëntie. Het vermogen van de C 300 (brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 7,4-6,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 169-150 g/km)[1] kan kortstondig met maximaal 20 kW overboost worden verhoogd.

Automatische transmissie nu standaard bij alle uitvoeringen

De 9G-TRONIC automatische transmissie werd doorontwikkeld voor de aanpassing van de ISG en is in alle C-Klasse modellen ingebouwd. De elektromotor, vermogenselektronica en transmissiekoeler zijn nu in of op de transmissie ondergebracht. De leidingen die voorheen nodig waren, zijn komen te vervallen, wat voordelen biedt met betrekking tot inbouwruimte en gewicht. Bovendien werd de efficiëntie van de transmissie verhoogd. Onder andere het geoptimaliseerde samenspel met de elektrische hulpoliepomp vermindert de afgifte van de mechanische pomp met 30 procent – goed voor de efficiëntie. Bovendien wordt gebruikgemaakt van een nieuwe generatie volledig geïntegreerde transmissieregeling met multi-core processor en nieuwe ontwerp- en connectiviteitstechnologie. Naast de grotere rekenkracht is het aantal elektrische interfaces drastisch verminderd en is het gewicht van de transmissieregeling met 30 procent teruggebracht.

De 4MATIC-aandrijving van de modellen met vierwielaandrijving is doorontwikkeld. De nieuwe voorasaandrijving maakt het mogelijk om een hoger koppel over te brengen met een ideale aslastverdeling voor een optimale rijdynamiek. Bovendien levert dit een aanzienlijk gewichtsvoordeel op ten opzichte van het overeenkomstige onderdeel uit de vorige generatie – een belangrijke bijdrage aan de CO2-reductie. De technici zijn er ook in geslaagd om de wrijvingsverliezen in de nieuwe tussenbak te verminderen. Bovendien beschikt het systeem ook over een gesloten oliecircuit en zijn er geen extra koelmaatregelen nodig.

Plug-in hybrids met een elektrische actieradius van circa 100 km (WLTP)

De vierde generatie plug-in hybrids zal snel na de introductie volgen. Qua elektrificatie zet deze nieuwe generatie een grote stap vooruit, terwijl dezelfde basismotoren worden gebruikt. Met een elektrisch vermogen van 95 kW/(129 pk)[7] en een volledig elektrische actieradius van circa 100 km (WLTP) zal de C-Klasse als plug-in hybrid in veel gevallen en op veel dagen volledig elektrisch kunnen rijden zonder de verbrandingsmotor te hoeven gebruiken. Het betreft hier de ultramoderne 2 liter-variant van de M 254 viercilindermotor met een vermogen van 150 kW. Met een systeemvermogen van 230 kW (313 pk) en een systeemkoppel van 550 Nm is het totaalpakket niet alleen zeer efficiënt, maar ook uitgesproken sportief.

Het nieuwe hoogvoltagesysteem is compacter en krachtiger, terwijl het aantal hoogvoltage interfaces aanzienlijk is verminderd. De integratie van de vermogenselektronica in de transmissiebehuizing beperkt de benodigde installatieruimte en vereenvoudigt tevens de assemblageprocessen bij de productie. Door de verhoging van de systeemspanning neemt ook het vermogen toe, zonder dat grotere kabeldiameters nodig zijn.

De hoge energiedichtheid van de hybride aandrijfeenheid wordt bereikt door een permanent bekrachtigde synchroonmotor met binnenrotor. Het piekkoppel van 440 Nm van de elektromotor is onmiddellijk beschikbaar, wat zorgt voor een grote souplesse bij het wegrijden en dynamische rijeigenschappen. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot 140 km/h, waarna de vermogenscurve langzaam naar beneden buigt.

De hoogvoltageaccu (HV) is in eigen beheer ontwikkeld door Mercedes-Benz AG. Hij maakt deel uit van de vierde generatie accufamilie en is een logische doorontwikkeling van de vorige generatie. Deze accu bestaat uit 96 cellen in een zogenoemde pouch-configuratie. De accu heeft een totale capaciteit van 25,4 kWh en zorgt daarmee voor een aanzienlijke toename van de elektrische actieradius tot circa 100 km. Om rekening te houden met de hoge energiedichtheid beschikt de HV-accu over een intern koelsysteem. Het thermomanagementsysteem kan daardoor de bedrijfstemperatuur onafhankelijk van de airconditioning in het interieur regelen. Naast de continue werking in warme en koude landen, maakt dit ook snelladen met gelijkstroom mogelijk. Zelfs als de accu ontladen is, kan hij in ongeveer 30 minuten volledig worden geladen met de optionele 55 kW gelijkstroomlader. Een 11 kW lader is (afhankelijk van het land) beschikbaar voor driefase laden met een wallbox die is aangesloten op het wisselstroomnet thuis.

De plaatsing van de accu in de auto biedt dagelijks voordelen in vergelijking met het vorige model: er is geen verhoging meer in de bagageruimte en doorladen is nu ook mogelijk. Deze verbetering is vooral merkbaar bij de Estate: de lengte van de laadvloer is met 63 mm toegenomen tot 1.043 mm. Hoge drankkratten kunnen probleemloos onder de cassettes van het uitschuifbare bagageafdekking en het scheidingsnet worden geladen, aangezien de hoogte van de bagageruimte met 150 mm is toegenomen tot 732 mm. In vergelijking met het vorige model is de bagageruimte met 45 liter toegenomen tot 360 liter en met neergeklapte achterbank neergeklapt biedt de Estate zelfs plaats aan 1.375 liter bagage (40 liter meer dan voorheen). Luchtvering en niveauregeling achter zijn standaard bij de Limousine en Estate.

Hightech uitrustingen: overtuigend comfort bij rijden in het donker, airconditioning en stoelen

De nieuwe C-Klasse is standaard uitgerust met high-performance led-koplampen. Als optie is het van de nieuwe S-Klasse bekende DIGITAL LIGHT leverbaar. Deze revolutionaire koplamptechnologie maakt nieuwe functies mogelijk, zoals de projectie van geleidingslijnen of waarschuwingssymbolen op de weg vóór de auto. Het AIR BALANCE-pakket zorgt voor een individuele geurbeleving in het interieur. De holistische ‘Fit & Healthy’-aanpak van het ENERGIZING-comfortprogramma maakt de verschillende comfortsystemen tastbaar met een druk op de knop of met spraakcommando’s en bundelt ze in programma’s om belevingswerelden te creëren.

DIGITAL LIGHT: zeer krachtig met optionele projectiefuncties

DIGITAL LIGHT beschikt over een lichtmodule met drie uiterst krachtige leds in elke koplamp, waarvan het licht door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht. De resolutie bedraagt zodoende meer dan 2,6 miljoen pixels per auto.

Met deze dynamiek en precisie creëert dit intelligente systeem vrijwel eindeloze mogelijkheden voor een lichtverdeling met hoge resolutie die zich optimaal aanpast aan de omgevingsomstandigheden. De doorslaggevende factor is echter niet alleen de technologie in de koplampen, maar ook de digitale intelligentie erachter. Camera- en sensorsystemen in de auto detecteren andere weggebruikers, krachtige computers evalueren de gegevens plus digitale navigatiekaarten in milliseconden en geven de koplampen de commando’s om de lichtverdeling in alle situaties optimaal aan te passen. Het resultaat: optimaal zicht voor de bestuurder zonder andere weggebruikers te verblinden, en innovatieve functies met extra veiligheid. DIGITAL LIGHT streeft daarbij ook met het ULTRA RANGE-grootlicht geen nieuwe records qua reikwijdte na, maar wil met een innovatief totaalconcept het best mogelijke zicht en een maximale, verblindingsvrije helderheid bieden. Innovatieve functies om de bestuurder te ondersteunen en communicatie met andere weggebruikers mogelijk te maken, verhogen de veiligheid tijdens het rijden in het donker aanzienlijk.

DIGITAL LIGHT met projectiefunctie[8] is als optie leverbaar. Dit systeem kan het rijden veiliger maken door geleidingslijnen, symbolen en animaties op de weg te projecteren.

  • DIGITAL LIGHT projecteert bijvoorbeeld twee geleidingslijnen bij wegwerkzaamheden. Deze geven ongeveer de breedte van de auto aan. Zo wordt de bestuurder nog beter begeleid op de versmalde rijstrook.
  • De intelligente technologie belicht voetgangers in de gevarenzone met een spotlightfunctie en verduidelijkt hun positie met geprojecteerde richtingaanwijzers.
  • Bestuurders die tegen de rijrichting in rijden bij opritten van snelwegen of eenrichtingswegen worden gewaarschuwd met een symbool.
  • Hetzelfde waarschuwingssymbool verschijnt voor het rijden door rood licht of stoptekens.

Comfortuitrustingen: in veel details verbeterd

De optionele massagefunctie van de voorstoelen is uitgebreid tot het gehele ruggedeelte: acht kamers in de rugleuning zorgen voor een verbeterde dieptewerking. Een vibrerende massage is ook mogelijk aan de bestuurderszijde, met vier motoren die in de zitting zijn geïnstalleerd. Stoelverwarming achter is voor het eerst beschikbaar in de Limousine en Estate.

De holistische ‘Fit & Healthy’-aanpak van het ENERGIZING-comfortprogramma maakt de verschillende comfortsystemen tastbaar met een druk op de knop of met spraakcommando’s en bundelt ze in programma’s om belevingswerelden te creëren. Tegelijkertijd creëert het systeem een passende sfeer in het interieur – bijvoorbeeld verkwikkend bij vermoeidheid of ontspannend bij een verhoogd stressniveau. De ENERGIZING COACH stelt op basis van voertuig- en ritgegevens een passend fitness- of wellnessprogramma voor. Het systeem betrekt ook de informatie over slaapkwaliteit en stressniveau in zijn intelligente algoritme als de bestuurder over een geschikte wearable beschikt. In de plug-in hybrids is het ‘Power Nap’-programma beschikbaar, dat bijvoorbeeld zinvol is tijdens een stop bij een tankstation of om de accu te laden. Het programma werkt met drie fasen – in slaap vallen, slapen, wakker worden – en kan de prestaties verhogen en nieuwe energie geven.

Het AIR BALANCE-pakket zorgt voor een individuele geur in het interieur – in overeenstemming met de persoonlijke voorkeur en stemming. Dankzij de verfrissende ionisatie en filtering van de buiten- en binnenlucht draagt het systeem ook bij aan een betere luchtkwaliteit en een groter gevoel van welzijn.

Maatconcept en praktische details: meer ruimte voor- en achterin

Met een lengte van 4.751 mm en een breedte van 1.820 mm zijn de Limousine en Estate aanzienlijk groter dan hun voorgangers. De wielbasis is met 25 mm toegenomen tot 2.865 mm. Zowel de voor- als achterpassagiers profiteren van de grotere buitenmaten.

De goede luchtweerstandscoëfficiënt van de vorige modellen (Limousine: cw-waarde 0,24, Estate: cw-waarde 0,27) is behouden gebleven, ondanks de grotere buitenmaten.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp