Infomotive.be tests autonieuws roadtrips

Dacia Hipster Concept - Een alternatieve visie op elektrische mobiliteit

Dacia Hipster Concept biedt alle voordelen van de zuiver elektrische mobiliteit, afgestemd op de dagelijkse behoeften en ontworpen om de koolstofvoetafdruk van de huidige elektrische auto’s te halveren.

Sinds het begin van de 21e eeuw is de automarkt – vooral onder invloed van regelgeving en elektrificatie – geëvolueerd naar alsmaar grotere, zwaardere en meer geavanceerde auto’s… die ook steeds duurder worden.

In deze omgeving, die onder druk staat om “steeds meer te doen”, streeft Dacia al twee decennia vastberaden en met succes haar doelstelling na om zoveel mogelijk mensen toegang te bieden tot essentiële mobiliteit.

Maar wat is morgen echt essentieel? Wat kunnen we doen om de markt voor elektrische mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken? Wat als we helemaal van nul zouden beginnen? Dat was de gedachte achter Dacia’s uitdaging om DE populaire auto opnieuw uit te vinden.

Romain Gauvin, hoofd van Dacia Advanced Design & Exterior Design: “Dit is het meest volbloed Dacia-project waar ik ooit aan heb gewerkt. Een project met dezelfde maatschappelijke impact als Logan twintig jaar geleden. En het gaat erom een wagen uit te vinden die vandaag nog niet bestaat.”

DACIA HIPSTER CONCEPT: DE POPULAIRE AUTO VAN MORGEN

Om Dacia Hipster Concept te ontwerpen, zijn de Dacia-teams uitgegaan van de werkelijke behoeften van gebruikers en de manier waarop zij hun auto in het echte leven gebruiken. Kortom, de essentie.

Dacia Hipster Concept is een metgezel voor het dagelijkse leven: wendbaar, praktisch en zuinig.

Stéphanie Chiron, Advanced Product Manager bij Dacia: “Dacia Hipster Concept biedt alles wat je van een dagelijks voertuig verwacht, en dat binnen een lengte van slechts 3 meter, een hoogte van 1,53 meter en een breedte van 1,55 meter: vier volwaardige zitplaatsen en een moduleerbaar bagagevolume met een inhoud van 70 tot 500 liter.”

 Recordkenmerken: Dacia Hipster Concept biedt een aanzienlijke ruimte binnen een ultracompact formaat, een uniek aanbod dat vandaag de dag niet op de markt bestaat.

Dacia Hipster Concept gaat nog een stap verder in Dacia’s gewichtsbewuste aanpak. Hij is namelijk 20 procent lichter dan Spring. Dat is te danken aan Dacia’s algemene ‘eco-smart’-filosofie: minder gewicht betekent minder grondstoffen en minder energieverbruik tijdens de productie. Het betekent ook dat er minder massa moet worden verplaatst en dat het voertuig dus minder energie verbruikt. Dacia Hipster Concept heeft de ambitie om de koolstofvoetafdruk over zijn hele levenscyclus te halveren in vergelijking met de beste huidige elektrische voertuigen.

Dacia Hipster Concept voelt zich net zo thuis in de stad als op landwegen en in de voorsteden. Hij is ontworpen voor dagelijks gebruik en biedt voldoende rijbereik voor dagelijkse verplaatsingen met twee oplaadbeurten per week. Ook op dat vlak komt Dacia Hipster Concept tegemoet aan de echte behoeften van klanten. Zo rijdt 94 procent van de Franse automobilisten minder dan 40 km per dag.

Met Spring is Dacia de eerste constructeur die elektrische mobiliteit betaalbaar maakt. Met Dacia Hipster Concept wil Dacia nog een stap verder gaan door een breed publiek aan te spreken dat momenteel geen auto heeft die bij hun budget past. De gemiddelde prijs van nieuwe voertuigen in Europa steeg tussen 2010 en 2024 met 77 procent, veel meer dan de koopkracht van huishoudens.

 

EEN EENVOUDIG EN DUIDELIJK KOETSWERKDESIGN

In de geschiedenis van de auto onderscheidden de meest succesvolle populaire auto’s zich stuk voor stuk door hun innovatieve ontwerp.

 

Romain Gauvin, hoofd van Dacia Advanced Design & Exterior Design: “Toen we besloten om de populaire auto van de toekomst uit te denken, hebben we ons dan ook als doel gesteld om hem een duidelijk en gedenkwaardig ontwerp te geven. Een auto die je in drie potloodstreken kunt tekenen.”

 

Dacia Hipster Concept valt op door zijn erg eenvoudige en robuuste ontwerp: een blok dat stevig rust op zijn vier wielen in de uithoeken van het voertuigVan overhangen is geen sprake, noch vooraan noch achteraan.

Deze eenvoud komt terug in het uitgesproken horizontale design van de voorkant, met zuiver gelijnde koplampen die Dacia Hipster Concept een ernstige en tegelijk sympathieke uitstraling geven.

Achteraan ligt de nadruk op functionaliteit: de achterklep overspant de volledige breedte van Dacia Hipster Concept en opent in twee delen voor een ultrapraktische toegang tot de bagageruimte.

Geheel in de lijn van zijn ‘design to cost’-expertise gaf Dacia zijn Hipster Concept ook een innovatief achterlichtdesign. De achterlichten zijn achter het glas van de achterklep geplaatst en hebben geen eigen glas nodig.

In lijn met deze benadering werd Dacia Hipster Concept ontworpen met een in de massa gekleurd koetswerk en slechts drie gelakte onderdelen: de neus van de auto en de zijdelingse elementen van de instapdeur. 

De robuustheid van het ontwerp van Dacia Hipster Concept wordt nog versterkt door de ruim bemeten zijdelingse deurbeschermingen in Starkle® – een materiaal dat werd gecreëerd door Dacia-technici en deels is afgeleid van recyclage – en de in de massa gekleurde ski’s voor- en achteraan, die perfect aansluiten bij Dacia’s Robust & Outdoor-aanpak.

Dacia Hipster Concept is een auto als geen ander. Hij gaat rechtstreeks naar de essentie en dat is duidelijk vanaf de eerste aanblik: de buitendeurgreep werd vervangen door een riem, die lichter, goedkoper… en net zo praktisch is.

BINNEN GROTER DAN BUITEN

Het interieur van Dacia Hipster Concept is geoptimaliseerd om uitzonderlijk veel ruimte te bieden in vergelijking met zijn compacte buitenafmetingen.

Het interieur volgt nauwgezet de kubusvorm van het koetswerk, met ramen en een voorruit die erg verticaal werden geplaatst om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. Het voorste deel van het dak is uitgevoerd in glas en laat heel wat licht binnen, wat bijdraagt tot het gevoel van ruimte. Om kosten en gewicht te besparen, zijn de zijruiten schuifbaar.

Vier volwassenen kunnen comfortabel zitten in Dacia Hipster Concept. De zitpositie van de bestuurder en bijrijder is identiek aan die van Dacia Sandero, waardoor hun comfort gegarandeerd is en ze veilig door het verkeer kunnen rijden. De toegang tot de achterbank wordt vergemakkelijkt door de grote deuropening en de kantelbare passagierszetel.

Dacia besteedde ook bijzondere aandacht aan het ontwerp van de zetels om comfort en gebruiksgemak te verzoenen met een lager gewicht en lagere kosten. Hun ontwerp werd vereenvoudigd, met een frame dat zichtbaar blijft, in combinatie met een bijzonder warme technische gebreide stof. De voorzetels zijn samengevoegd tot een zitbank, een eenvoudig en uitnodigend kenmerk dat eens te meer verwijst naar de iconische populaire auto’s uit het verleden. Tot slot optimaliseren de geperforeerde hoofdsteunen opnieuw het gewicht.

Dacia Hipster Concept is ontworpen voor het echte leven en is geschikt voor de meest uiteenlopende alledaagse situaties. Dankzij de neerklapbare achterbank kan het bagageruimte worden uitgebreid van 70 liter met vier inzittenden tot 500 liter met twee inzittenden.

Om het comfort en de veiligheid te verhogenbevat het dashboard twee airbags voor de bestuurder en de voorpassagier.

Het interieur van Dacia Hipster Concept is ‘YouClip® native’, zodat het optimaal kan worden afgestemd op de individuele behoeften. Het interieur is standaard voorzien van het hoogst noodzakelijke, maar kan worden aangepast met behulp van de door Dacia ontwikkelde YouClip®-accessoires. De elf YouClip-verankeringspunten bevinden zich op het dashboardop de deurpanelen en in de bagageruimte. Ze kunnen verschillende accessoires bevatten, zoals bekerhouders, armleuningen, plafondverlichting, enz.

Connectiviteit en digitale technologie zijn nu essentieel en helpen het dagelijkse gebruik van de auto te vereenvoudigen en te stroomlijnen, met name met het smartphone-dockingstation, dat trouw blijft aan Dacia’s BYOD-filosofie (‘Bring your own Device’). Het biedt een ultravloeiende connectiviteit tussen de smartphone en het voertuig.

De smartphone wordt zelfs een digitale sleutel om de auto te ontgrendelen en te starten. Zodra de bestuurder heeft plaatsgenomen, fungeert het dockingstation als een multimediascherm waarop hij zijn favoriete navigatieapp kan weergeven. In combinatie met een YouClip-compatibele mobiele Bluetooth-luidspreker fungeert het tevens als het audiosysteem van de auto.