Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

AUDI Q4 40 e-tron

Hoewel deze Audi op hetzelfde platform staat als de VW ID.4 en de Skoda Enyaq iV (en trouwens ook dezelfde batterij gebruikt) zijn ze er bij Audi in geslaagd om deze e-tron net dat extra mee te geven. Niet dat de ID.4 en Enyaq er niet goed uitzien of geen goede wagens zijn, in tegendeel maar voor mij onderscheidt deze Audi zich toch wel qua uiterlijk van de anderen.

Wij testen de S line 40 e-tron Edition One Grey. Het grijs met de bronzen velgen blijkt een prachtige kleurencombinatie waar ik vanaf de eerste blik gewoon weg van ben! It’s a nice one!

Mijn enthousiasme wordt nog niet direct gestild want eenmaal ik aan het rondrijden ben met deze e-tron besef ik dat ik lang niet de enige ben die deze wagen puur qua uiterlijk echt geslaagd vindt. De reacties, de blikken, goedkeuringen de ah’s en wow’s zijn ongelofelijk. Nog nooit reed ik een elektrische testwagen waar zoveel reactie op kwam, hoewel de Fiat 500e misschien wel in de buurt kwam.

Uiterlijk:
Uiterlijk vallen de bronzen 21” lichtmetalen velgen die bij deze Edition One Grey horen onmiddellijk op. Nog specifiek voor deze Edition One is de decoratieve sticker met Audi-logo in het brons en het kunstleder interieur in Saigabeige met contrastnaden.

Verder zien we de getinte ramen vanachter en de verdonkerde Matrix LED- koplampen en achterlichten met dynamische richtingaanwijzers. De LED dag rijlichten zijn immers in te stellen met vier verschillende lay-outs welke je zo een persoonlijke tint kan geven.

De Q4 e-tron ziet er dankzij zijn voorgrille zeer strak en futuristisch uit. Aan de zijkanten vallen vooral verbredingen boven de achterste wielkasten op.

Interieur:
Het interieur is typisch Audi, waarmee ik bedoel dat het mooi afgewerkt is en dit met hoogwaardige materialen. Ook het feit dat er “echte” knoppen zijn om de airco in te stellen of om de zetelverwarming te activeren is voor mij een pluspunt. Op deze manier hoef je niet in één of ander digitaal scherm op zoek te gaan en zo je aandacht op de weg te verliezen.

De middenconsole komt in 2 niveaus wat ook weer extra opbergruimte biedt.

De cockpit is vooral naar de bestuurder georiënteerd wat zeer overzichtelijk en aangenaam aanvoelt. Er is gebruik gemaakt van een groot digitaal scherm als instrumentenbord.

Het infotainment systeem is ook volledig van deze tijd en je kan er alles op terugvinden wat je maar wenst. We hadden natuurlijk niet anders verwacht van Audi.

Wel even wennen waren de touchscreen knoppen op het stuur waarmee je het instrumentenpaneel en/of media kan regelen. Na even testen en proberen wisten we ook hier onze weg te vinden. Oh ja, leuk is dat de boxen van Sonos zijn welke trouwens zorgen voor uitmuntende kwaliteit.

Achterin is er meer dan voldoende plaats om te zitten en is er in de kofferruimte plaats voor een laadvolume van 520 liter.

Het rijden:
Zoals de meeste elektrische wagens rijdt ook deze e-tron zeer stil en comfortabel.

Je hebt de keuze tussen verschillende rijmodi welke exact doen waar ze voor staan en zodoende je rijstijl ondersteunen of bieden wat je verwacht.

Hoewel deze e-tron een zware wagen is (2125kg) is het zeker geen trage wagen.

Om van 0-100 km/u te geraken heeft hij dankzij de 204pk sterke motor 8,5 seconden nodig.

Zijn maximumsnelheid is elektronisch gelimiteerd en bedraagt hierdoor 160km/u.

De batterij is er eentje van 81kWh welke een rijbereik geeft van 466-520 km (WLTP).

Dit is al een ruime afstand en meer dan genoeg om dagelijkse ritten mee te doen.

Het gemiddeld verbruik dat wordt opgegeven zit rond de 18kWh/100 km.

Dit hangt ook, zoals bij iedere auto, van je rechtervoet af. Wij kwamen aan een gemiddeld verbruik van 16,7kWh/100 km.

Ik zei reeds dat de Q4 e-tron 40 een elektromotor heeft welke een vermogen heeft van 204 pk en geef nog even mee dat het koppel van deze motor 310 Nm bedraagt.

Elektrisch wil dit zeggen dat je het koppel dus continu ter beschikking hebt en dit op de achterwielen in het geval van onze testwagen.

Prijs:
Een Q4 S line 40 e-tron kan je kopen vanaf €50.500. De versie waar wij mee reden kost je €73.880.

Conclusie:

Deze Audi Q4 S line e-tron is net zoals alle andere EV’s niet de goedkoopste maar zoals we gewoon zijn van Audi krijg je wel wat in de plaats. Hij is in ieder geval een mooie aanvulling in Audi’s wagenpark en een mooie oplossing tegenover de duurdere grote SUV’s die Audi verder nog aanbiedt. De kleurencombinatie van de Edition One Grey is zeer geslaagd. Met zijn rijbereik van 450 à 500 km hoef je ook niet direct in angst rond te rijden of je wel voldoende rijbereik hebt. Wij hadden een zeer leuke testweek en genoten ten volle van deze Audi. Meer van dat zou ik zeggen!