Infomotive.be tests autonieuws roadtrips

Audi A5 Avant e-hybrid – Plug-in hybride break met premium allure

Nieuwe naam, vertrouwd concept

Audi’s middelgrote familiemodel heet voortaan A5 in plaats van A4, en dat heeft alles te maken met Audi’s herziene naamstrategie. Volledig elektrische modellen krijgen nu even nummers in de typeaanduiding, terwijl modellen met een verbrandingsmotor (al dan niet geëlektrificeerd) oneven nummers dragen. Tenzij bij de A6 daar heb je thermische en elektrische motoren… moest je nu niet meer helemaal mee zijn in het verhaal, never mind, Audi stapte ondertussen al van deze naamstrategie af. De nieuwe A5 Avant e-hybrid volgt dus de vorige A4 Avant op, zonder dat hij zich per se in een hogere klasse positioneert.

Onderhuids is er echter wél veel nieuws: de A5 staat op een fonkelnieuw platform, Audi’s Premium Platform Combustion (PPC)-architectuur. Dit platform vormt de basis voor Audi’s nieuwste generatie met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, en biedt meteen iets meer ruimte dan voorheen. De A5 Avant is dan ook gegroeid in alle richtingen ten opzichte van de A4, wat extra binnenruimte oplevert maar zijn missie blijft dezelfde: een premium “Avant” break leveren voor gezinnen en liefhebbers, nu met moderne hybride-aandrijving als troef.

Strakke Avant in nieuwe designtaal

Aan de buitenkant laat de nieuwe Audi A5 Avant e-hybrid zien dat hij volledig bij de huidige designfilosofie van het merk hoort. Het model oogt breder, lager en gespierder dan de vorige A4 Avant, zonder zijn elegante proporties te verliezen. De Singleframe-grille is vlakker en breder geworden, met een strak gaaspatroon en subtiele chroomdetails. De koplampen, standaard al in LED en optioneel als Matrix LED vormen samen met de grille een modern, uitgesproken gezicht.

In profiel vallen de strakke schouderlijn en de licht aflopende daklijn op, die de Avant een bijna coupé-achtige flair geven. Dankzij de lange wielbasis en korte overhangen oogt hij dynamisch en premium tegelijk. Onze testwagen in Horizonblauw metaalkleur accentueerde die vormen prachtig, zeker in combinatie met de 19-inch 5-arm aero design velgen.

Achteraan zorgen de smalle LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers voor herkenbaarheid in het donker. De brede achterklep met geïntegreerde dakspoiler benadrukt de praktische Avant-vorm, terwijl subtiele S line-details zoals de sportieve bumpers en de diffuserafwerking hem net dat tikkeltje agressiever maken. Al met al straalt de A5 Avant e-hybrid zakelijke klasse en sportieve allure uit waardoor hij duidelijk in de premium middenklasse break-segment thuishoort.

Techniek en aandrijflijn

Als e-hybrid is de A5 Avant uitgerust met een krachtige plug-in hybride aandrijflijn. Die combineert een 2.0-liter TFSI viercilinder turbobenzine met een elektromotor, geïntegreerd in de behuizing van de 7-traps S tronic-automaat. Het systeemvermogen bedraagt in onze testwagen 220 kW (299 pk) en 450 Nm koppel. Audi levert ook een sterkere variant met 270 kW (367 pk) en 500 Nm, bijna even krachtig als de sportieve S5, in beide gevallen gaat de aandrijving naar alle vier de wielen via het quattro-systeem.

Dankzij een opvallend grote batterijcapaciteit van 25,9 kWh (20,7 kWh bruikbaar) kan de A5 e-hybrid een indrukwekkend stuk elektrisch rijden. Audi claimt een elektrisch rijbereik tot 120 km (WLTP) in ideale omstandigheden, in werkelijkheid ligt cijfer rond de 108 km. Best opmerkelijk voor een plug-in hybride, maar goed genoeg om dagelijkse pendelritten volledig elektrisch af te leggen.

Ondanks de sterke elektromotor en het fikse wagengewicht blijft het benzineverbruik netjes binnen de perken zelfs met een lege batterij. In praktijk zagen we een gemiddeld testverbruik rond de 6,5 l/100 km, een realistisch cijfer bij gemengd gebruik met regelmatige laadbeurten.

Opladen gebeurt via de ingebouwde 11 kW boordlader. Snelladen (DC) is opvallend genoeg niet ondersteund. Aan een geschikte AC-laadpaal duurt een volledige laadbeurt ongeveer 2,5 uur. Audi levert een draagtas voor de laadkabel die je in de koffer kunt vastzetten maar nergens anders kwijtraakt, want onder de koffervloer ligt de batterij.

Rijervaring en weggedrag

Hoe rijdt deze plug-in hybride Audi? Verrassend goed en comfortabel maar toch dynamisch al merk je dat hij geen lichtgewicht is. Met ruim 2.000 kg massa heeft de A5 e-hybrid een zekere zwaarte, maar Audi slaagt erin dat grotendeels te camoufleren. De wagen ligt zeer stabiel op de weg.

Onze testwagen was uitgerust met de S line sportophanging. Ondanks de sportieve basisafstemming is het comfortpeil hoog. Lange snelwegritten verlopen uiterst relaxed, mede dankzij de uitstekende stoelen en de royale geluidsisolatie. Binnenin dringt er nauwelijks storend geluid door, al hoor je op de snelweg wel wat windruis rond de buitenspiegels.

Toch kan de A5 e-hybrid ook best snel uit de hoek komen. De 299 pk sterke versie sprint in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Dankzij het directe elektrokoppel reageert hij spontaan op iedere tik van het gaspedaal. Het quattro-systeem levert een consistente tractie, waardoor je ook bij nat wegdek of hoge bochtsnelheden veel vertrouwen krijgt.

‘s Avonds komt Audi’s hightech extra tot zijn recht: de Matrix LED-koplampen zijn ronduit schitterend. Je kan continu met grootlicht rijden, terwijl de wagen automatisch deelbundels afschermt om tegenliggers niet te verblinden.

Interieur en infotainment

Binnenin zet Audi zijn traditie van technologische verfijning verder. Het dashboard wordt gedomineerd door een grote, gebogen glazen displaypartij. Deze curve strekt zich van voor de bestuurder tot bijna voor de passagier uit en bevat twee grote schermen geïntegreerd onder één glasplaat.

Recht voor de bestuurder zit een 11,9-inch digitaal instrumentenpaneel, daarnaast een 14,5-inch touchscreen voor infotainment. Uniek is het extra passagiersscherm van 10,9 inch, dat de bijrijder in staat stelt media en navigatie te bedienen of zelfs een video te streamen.

De S line interieurafwerking zorgt voor een sportieve sfeer. Denk aan Dinamica/leder sportzetels met zijdelingse steun en verlengd zitvlak, geborsteld aluminium sierstrips en contrasterende stiksels. De afwerking voelt premium, al zijn de hoogglans pianozwarte oppervlakken wel erg kras- en stofgevoelig.

Verder zorgen de sfeerverlichting, de draadloze smartphone-oplader en het Audi Sound System voor extra comfort. De bediening verloopt grotendeels via het touchscreen, aangevuld met spraakcommando’s en enkele knoppen op het stuur. Het vergt wat gewenning, maar werkt wel overzichtelijk en praktisch.

Uitrusting en prijs

In België start de Audi A5 Avant e-hybrid quattro bij €62.150 (incl. BTW). Onze testwagen was een rijke S line-uitvoering met onder meer het Pack Business Plus, het Pack Technology Plus, een panoramisch glazen dak en sfeerverlichting Pro. Alles samen liep de totaalprijs van dit testmodel op tot €79.020 (incl. BTW).

Conclusie

Met de A5 Avant e-hybrid levert Audi een geslaagde plug-in hybride break af die zijn dubbele taak knap vervult. Enerzijds kun je tot zeker 100 km elektrisch rijden en zo het merendeel van je ritten lokaal emissievrij afleggen, anderzijds staat de 2.0 TFSI-motor paraat voor die lange vakantierit of zakelijke rit. Het interieur is luxueus en hightech, het rijgedrag is verfijnd en comfortabel en de technologie ondersteunt de bestuurder waar mogelijk.

Pluspunten:

  • Uitstekend elektrisch rijbereik
  • Luxueus, high-tech interieur (curved displays, passagiersscherm, Alcantara zetels, sfeerverlichting)
  • Comfortabele én zekere wegligging met sterke prestaties en quattro-tractie

Minpunten:

  • Hoge prijs, zeker met opties
  • Beperkte kofferruimte door de batterij
  • Veel functies via touchscreen en gevoelige pianolak oppervlaktes